زیان بانک‌های ایرانی از تحریم‌های اروپا

نویسنده

» گزارش گلوبال پست از رای دادگاه

یک بانک ایرانی که رای دادگاه علیه تحریم‌های اتحادیه اروپا را اوایل این ماه برنده شد، روز دوشنبه گفت انسداد دارایی‌هایش موجب زیان بزرگی شده است.

بهمن وکیلی رئیس بانک توسعه صادرات گفت او مطمئن است که درخواست تجدید نظر اتحادیه اروپا برای ابقای تحریم‌ها به خاطر نقشی که ادعا می‌کند این بانک در برنامه هسته‌ای ایران دارد نیز با شکست مواجه خواهد شد.

او گفت بانک انتظار دارد هم به خاطر زیان‌ها و هم به خاطر خدشه‌دار شدن اعتبارش غرامت دریافت کند.

وکیلی به خبرنگاران در تهران گفت: “واقعیت این است که ما زیان بزرگی متحمل شده‌ایم که قابل اندازه‌گیری نیست و به راحتی نمی‌توان غرامت آن را پرداخت کرد. این یک روند جهانی است که کسی که باعث زیان کس دیگری می‌شود و در دادگاه محکوم ‌می‌شود باید غرامت آن را بپردازد. علاوه بر زیان بزرگ اقتصادی که به خاطر این تحریم‌ها بر بانک تحمیل شد، اعتبار بانک نیز خدشه‌دار شده که رویش نمی‌توانید قیمتی بگذارید.”

دادگاه اروپایی در لوکزامبورگ که پس از دادگاه عالی اروپا از لحاظ قدرت و اعتبار مقام دوم را دارد روز 6 سپتامبر انسداد دارایی‌ها را که توسط اتحادیه اروپا بر این بانک و شش بانک دیگر ایرانی تحمیل شده بود لغو کرد.

دادگاه گفت اتحادیه اروپا وقتی تحریم‌ها را اعمال می‌کرده نتوانسته جرم را اثبات کند یا شواهد را به درستی در نظر بگیرد.

این دادگاه گفت، اما این حکم سریعا اجرایی نمی‌شود و تحریم‌ها دو ماه و ده روز دیگر باقی خواهند ماند تا اتحادیه اروپا اگر خواست درخواست تجدید نظر بدهد.

این وکیل گفت مطمئن است بانک توسعه صادرات دادگاه تجدیدنظر را هم برنده خواهد شد و عنوان کرد که اتحادیه اروپا نتوانسته شواهد لازم برای ادعاهایش را که این بانک به برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کند ارائه دهد.

اتحادیه اروپا ظنین است که برنامه هسته‌ای ایران پوششی برای بدست آوردن توانایی‌های ساخت سلاح هسته‌ای است و تحریم‌هایی را علیه بخش نفت و بانک ایران اعمال کرده است.

ایران اصرار دارد که برنامه‌اش تماما صلح‌آمیز است.

منبع: گلوبال پست - 17 سپتامبر2013