روحانی خواستار مذاکره با آمریکا است

نویسنده

» گزارش رویترز از مصاحبه تازه اوباما

باراک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده روز سه شنبه گفت به نظر می آید حسن روحانی ، رئیس جمهور جدید ایران، می خواهد دیالوگی باز با ایالات متحده داشته باشد و او نیز آماده است تا این مورد را امتحان کند.

مواضع باراک اوباما که در مصاحبه با شبکه اسپانیولی زبان تل موندو مطرح می شد آخرین نشانه این است که رئیس جمهور آمریکا بنا دارد از بحران سوریه گذر کند و به تلاش دیپلماتیک جدیدی دست بزند تا مطمئن شود ایران در پی پیشرفت در ساخت سلاح اتمی نیست.

پیشتر او در یک مصاحبه تبادل نامه با حسن روحانی در خصوص بن بست ایران و آمریکا را فاش کرده بود. هر دو رئیس جمهور هفته آینده در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک سخنرانی خواهند داشت، گرچه کاخ سفید گفته است در حال حاضر برنامه ای برای ملاقات میان آن دو وجود ندارد.

اوباما با تل موندو گفته است: “اینجا فرصتی برای دیپلماسی وجود دارد و امیدوارم ایرانی ها از آن سود بجویند.”

اوباما در سال 2008 با شعار مذاکره مستقیم با ایران رئیس جمهور ایالات متحده شد.اما هیچ موفقیتی در کار نبود و تحریم های اعمال شده از سوی سازمان ملل و واشنگتن برای تضعیف اقتصاد ایران به منظور فشار بر تهران برای دست کشیدن از برنامه اتمی به تدریج افزایش پیدا کرد. گرچه ایران حرکت به سوی ساخت سلاح اتمی را انکار می کند.

اوباما در این مصاحبه گفته است: “نشانه هایی وجود دارد که روحانی، رئیس جمهور جدید، کسی است که بدنبال مذاکره مستقیم با غرب و ایالات متحده است. به گونه ای که ما پیشتر شاهدش نبودیم. بنابراین ما باید این موضوع را امتحان کنیم.”

از زمان پیروزی شگفت انگیز روحانی ـ– یک روحانی میانه رو ـ– در ماه ژوئن، مقامات دو کشور به طور فزاینده ای نشانه هایی بروز داده اند که خواهان مذاکره مستقیم برای پایان بخشیدن به یک دهه مناقشه اتمی هستند.

با این حال روز سه شنبه بنیامین نتانیاهو در جلسه کابینه اسرائیل نسبت به فریب خوردن از “جذابیت تهاجمی” روحانی هشدار داد.

منبع : رویترز – 18 سپتامبر