دستگیری ها موجب التهاب دانشگاه ها شده

امید معماریان
امید معماریان

» امین نظری عضوشورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت:

امین نظری عضو شورای مرکزی دفترتحکیم وحدت و دبیرکمیته حقوق بشر این تشکل دانشجویی درمصاحبه با روز با اشاره به تهدیدات اخیر علیه دانشجویان می گوید:” تا زمانی که دستگیری‌ها ادامه دارد دانشگاه ها ملتهب خواهند ماند.” به گفته وی برخورد جریان هایی در حاکمیت با جنبش دانشجویی عملا نتیجه عکس داشته است. نظری همچنین معتقد است سئوالات مردم در خصوص وقایع پس از انتخابات بیش از آن است که برنامه های تلویزیونی مثل «روبه فردا» بتواند به آن پاسخی بدهد.

این مصاحبه را می خوانید:

 

طی هفته‌های گذشته بسیاری از دانشجویان درشهرهای مختلف به کمیته های انضباطی احضار و یا برای مدتی از تحصیل محروم شده اند. وضعیت عمومی دانشگاه ها به دنبال اعتصابات دانشجویی چگونه است؟ همین طور موضوع نمره صفر دادن به دانشجویانی که در امتحانات شرکت نکرده اند…

موضوع نمرات صفر صحت دارد. برای شکستن اتحاد بین دانشجویان وایجاد ترس و وحشت در آنهااز این ابزار استفاده می کنند. حتی درمورد دانشجویان سال اولی. درواقع فکر می کنند ایجاد ترس و وحشت در میان دانشجویانی که تازه وارد دانشگاه شده اند می تواند خیلی موثر باشد. این درحالی است که همین دانشجو در جامعه خود اتفاقات را می بیند و چنین روش های نخ نمایی نمی تواند روی او تاثیر گذار باشد. روزهای اولی که در دانشگاه امیر کبیر موضوع امتحان ندادن مطرح شده بود، بسیاری از دانشجویان صفر گرفته بودند. طی چند هفته گذشته نیز احضارها بسیار گسترده بوده است. برای وزارت علوم خیلی مهم است که امتحانات در زمان خودش انجام شود و به تعویق نیافتد. اما درزمانی که بسیاری از دانشجویان در زندان هستند و آنها توان امتحان دادن ندارند یقینا نسبت به چنین دستگیری هایی اعتراض می کنند و در امتحانات شرکت نمی کنند.

 

برخی می گویند چنین ماجراهایی بیشتر مربوط به تهران است. با توجه به اینکه شما در دانشگاه همدان هستید، وضعیت را در این دانشگاه چگونه می بینید؟

ما الان در این دانشگاه  چهار دانشجو داریم که یک سال حبس تعزیزی دارند. از طرفی دبیر سیاسی انجمن همدان نیز مدت هفت ماه است که در زندان به سر می برد، ولی فعلا در دانشگاه همدان نسبت به لغو امتحانات تصمیمی گرفته نشده است و امتحانات برگزار می شود. اما فضای دانشجویی فضای اعتراضی است. آقایان دچار توهم شده اند که می توانند دانشگاه را از مردم جدا کنند. اما جنبش سبز یک جنبش فراگیر اجتماعی است و جنبش دانشجویی هم در همین راستا حرکت می کند. من می دانم در دانشگاه های شیراز و اصفهان هم چنین اعتراضاتی به صورت جدی وجود دارد. البته در تهران این موضوع متمرکز تر انجام می شود،امادر هر حال جو در عمده دانشگاه های ایران ملتهب است.

 

تاثیر روانی چنین تهدیداتی درمیان دانشجویان چیست؟

دانشجو وقتی چنین تهدیداتی را می بیند جری تر می شود. روح آزادی خواهی وعدالت طلبی دانشجویی اجازه نمی دهد که حقوق همکلاسی و شهروندانشان ضایع بشود و دانشجویان ساکت بمانند. ما این را در تمام دوره های تاریخی در کشورهای دیگر و ایران دیده ایم که جنبش دانشجویی جنسی همسان با جامعه دارد. آنها ثابت کرده اند که در هیچ مقطعی نسبت به ارعابی که حاکمیت نشان می دهد عقب نمی نشینند و بلکه در پیگیری حقوق خود محق تر می شوند.

 

مناظرات اخیر تلویزیونی تحت عنوان« رو به فردا» که گروه های مختلف سیاسی را به تلویزیون می کشاند در میان دانشجویان چگونه دیده می شود‌؟‌آیا چنین اقداماتی می تواند در کم کردن اعتراضات موثر باشد؟

از نظر دانشجویان این برنامه یک «شو» استبرای رساندن به بحث وحدتمورد نظر آقایان. الان دیگر بحث این نیست که در انتخابات چه رخ داد بلکه بحث این است که بعد از انتخابات چه جنایت ها و اتفاقات ناگواری رخ داد و چه کسانی مسوول چنین وقایعی هستند. امروز بحث این نیست که ن آقای کروبی  و موسوی چه نظری در مورد انتخابات دارند. به همین جهت این برنامه ها تاثیری در جنبش دانشجویی ندارد.

 

الان چند تن از اعضای شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت درزندان به سر می برند. این دستگیری ها چه تاثیری روی کار شما و دیگر دانشجویان گذاشته است؟

یکی از بزرگترین اشتباهات حاکمیت این است که می خواهد جامعه را به بخش های مختلفی تقسیم کند. این درست نیست،آن هم در حالیکه واقعیت این است که تاثیر دفتر تحکیم و یا احزاب دیگر در جنبش سبز بسزا نبوده است. واقعیت این است که ما به عنوان اعضای شورای دفتر مرکزی تحکیم اتفاقا در روز ۱۶ آذر از مردم ایران درس مقاومت گرفتیم. درس فعالیت گرفتیم. اینکه بخواهند امروز هر آنچه در دانشگاه ها اتفاق می افتد را به حساب یک جریان دانشجویی بگذارند و اعضای شورای مرکزی آن را به زندان بیاندازند با این فکر که بدین وسیله خللی در حرکت جنبش دانشجویی ایجاد کنند، انعکاسش  همان چیزی است که ما امروز در دانشگاه های ایران می بینیم. این موضوع دقیقا در جهت جری کردن دانشجویان بوده. آنها از دستگیری این افراد نتیجه عکس گرفتند. به هر حال اگر به پرونده دوستان رسیدگی نشود وآنها  در اسرع وقت آزاد نشوند، این اقدام غیرقانونی حاکمیت واکنش دفتر تحکیم وحدت را به دنبال خواهد داشت.

 

آیا با خانواده دوستانتان در تماس هستید؟

بله. طی تماس هایی که من داشتم خانواده آقای مهدی عربشاهی هیچ اطلاعی از محل بازداشت پسرشان ندارند. طی مدت دستگیری هم تنها یک بار با خانواده تماس گرفته است. آقای میلاد اسدی نیز از روز بازداشت تا کنون در بند ۲۰۹ انفرادی به سر می برد و خانم بهاره هدایت هم درتماسی که با خانواده داشته گفته خوب است. از آقای مرتضی سمییاری نیز من هیچ خبری ندارم .