زندانیان سیاسی ناشناخته کرد در خطر اعدام

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» کاوه کرمانشاهی در مصاحبه با روز:

دادگاه انقلاب در تهران یک فعال سیاسی کرد را به اتهام محاربه به اعدام محکوم کرد.در همین پیوند و در خصوص آخرین وضعیت فعالان کرد محکوم به اعدام، با کاوه قاسمی کرمانشاهی، از فعالان حقوق بشر در کردستان مصاحبه کرده ایم.وی معتقد است«خطر اعدام برخی از زندانیانی که کمتر شناخته شده اند وجود دارد».

 آقای کرمانشاهی، خبرگزاری دیده بان حقوق بشرکردستان از صدور حکم اعدام برای یک فعال سیاسی زن خبر داده. می توانید اطلاعات بیشتری بدهید؟

بله، شیرین علم هوی یک فعال کرد است که خرداد ماه سال گذشته در تهران بازداشت شد و بعد به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از احزاب اپوزیسیون کردستان، دادگاه انقلاب تهران او را به اعدام محکوم کرد.این حکم در واقع رای دادگاه بدوی است.

وکیل وی کی است و آیا این حکم به او ابلاغ شده؟

آقای شامی وکیل ایشان هستند و حکم هم هفته پیش ابلاغ شده.اما موردی که هست، به خود او در زندان گفته اند حکمش حبس ابد است.چون خانواده اش نمی خواستند وی روحیه اش را از دست بدهد.

یعنی هنوز این حکم رسما به خود وی ابلاغ نشده؟

این حکم به وکیل ایشان ابلاغ شده و وی هم درخواست تجدیدنظر داده.اما اینکه شیرین علم هوی در حال حاضر از این حکم اطلاع دارد را نمی دانم.اما چند روز پیش که از زندان تماس گرفته، گفته حکم ابد دریافت کرده است.

 پس از اعدام فصیح یاسمنی، فعال سیاسی کرد، نگرانی فعالان حقوق بشر در کردستان در خصوص احتمال اعدام حبیب الله لطیفی و فرزاد کمانگر افزایش یافته.این نگرانیها از کجا نشات می گیرد و آیا شما خبری از وضعیت این دو تن دارید؟

به هر حال صدور این احکام و اقدام به اجرای آن در مورد احسان فتاحیان و فصیح یاسمنی طی دو ماه گذشته نگرانی ها نسبت به دیگر زندانیان سیاسی محکوم به اعدام را افزایش داده است. ضمن اینکه در این میان حبیب اله لطیفی و فرزاد کمانگر طی هفته اخیر از طرف مسئولان امنیتی زندان های سنندج و اوین، در مورد اجرای حکم شان مورد تهدید قرار گرفته اند. حتی حبیب اله لطیفی را برای چند روز به محل دیگری منتقل کرده بودند که این باعث افزایش نگرانی نسبت به احتمال اجرای حکم وی شده بود. ولی در حال حاضر هر دوی این افراد در بندهای عمومی به سر می برند اما همچنان نگرانی ها نسبت به وضعیت تمامی این افراد که به اعدام محکوم شده اند وجود دارد؛ به ویژه در مورد افرادی که کمتر شناخته شده هستند و در مورد آنها خبر کمتری منتشر می شود.

در مجموع تعداد زندانیان سیاسی محکوم به اعدام در کردستان چقدر است و آیا غیر از این افرادی که اسم بردید در مورد سایرین نگرانی از اجرای حکم در کوتاه مدت وجود دارد؟

با صدور حکم اعدام برای شیرین علم هوی تعداد زندانیان سیاسی کرد محکوم به اعدام به 18 نفر رسیده است. این افراد در زندان های سنندج، ارومیه، اوین، سقز وکرمانشاه نگهداری می شوند.با توجه به انتخاب احسان و فصیح به عنوان اولین افرادی که حکم شان اجرا شد، من فکر می کنم  احتمال اجرای حکم افرادی که کمتر شناخته شده هستند، و در مورد آنها کمتر اطلاع رسانی شده، بیشتر باشد؛بخصوص اینکه بعضی از این افراد از داشتن وکلایی پیگیر و حقوق بشری هم محروم هستند.