شرکت اپل فراتر از تحریم ها

نویسنده

» گزارشی از وبلاگ سیب

ایران سی سال است که توسط آمریکا تحریم شده و هیچ یک از محصولات این کشور بدون اجازه دولت نباید وارد این کشور شود. با وجود این تحریم که بعد از بحران گروگان ها در سال ۱۹۸۱ آغاز شد، به نظر می رسد که با وجود سختگیری های دولت اوباما در روزهایی که تحریم های نفتی اروپا علیه ایران آغاز شده است، محصولات اپل در ایران بفروش می رسد. موج تحریم ها مستقیما شامل اپل نمی شود اما به لطف دو شرکت وارد کننده، رادان مک و مرکز اپل ایران، محصولات این شرکت در ایران بفروش می رسد.

رادان مک صد ها نماینده در سرتاسر ایران دارد که محصولات اپل را با قیمتی بالاتر از آمریکا، می فروشند.مجید توسلی، صاحب یکی از مغازه های اپل می گوید که فروش محصولات اپل در سه سال اخیر، بشدت افزایش پیدا کرده است.» توسلی از سال ۱۹۹۵، کار را آغاز کرده است. شهروندان عادی تنها مشتریان او نیستند: او فروشنده مک و خدمات پشتیبانی اپل به شرکت های بزرگی چون بانک مرکزی ایران، روزنامه ها و شبکه های تلویزیونی است.

اما چطور ممکن است محصولات گوناگون مک، آی فون، آی پد از سد تحریم ها بگذرند، با توجه به اینکه شرکت اپل در یک کنفرانس مطبوعاتی هر نوع دخالت در امر فروش محصولاتش را به ایران تکذیب کرده است؟

از سوی دیگر، تحریم ها بطور خاص بر روی محصولات نفتی ایران متمرکز شده و هدف از آن ایجاد مانع در برنامه های اتمی این کشور و محدود کردن نفوذ ایران بر منطقه است. کنترل در مورد محصولاتی مثل کامپیوتر و موبایل کمتر است. وارد کردن برخی از این محصولات به ایران کار سختی نیست.

یکی از معروف ترین راه های وارد کردن محصولات اپل به ایران از طریق هنگ کنگ، سنگاپور و مالزی است که تحریم ها را کمتر از کشور های غربی جدی می گیرند. واردات از طریق دوبی و ترکیه هم امکانپذیر است اما مالیات زیادی باید بابت آن پرداخت شود. توسلی می گوید که گمرک ایران ۴ درصد مالیات بر روی این محصولات می کشد که در مورد محصولاتی خاص مثل مک و سینمای خانگی تا ۶۰ درصد افزایش پیدا می کند.

درحالی که ویدئو ها و نرم افزار های اپل را مستقیما می شود از فروشگاه آنلاین آی تیونز یا مک اپل خریداری کرد. ایران یک بازار در حال توسعه است و ایرانی ها با استفاده از نام های کاربری قلابی شناسه اپل می گیرند. به دلیل اینکه فروشگاه آی تیونز در ایران فیلتر شده است، کاربران ایرانی برای خرید باید از از وی پی ان یا فیلترشکن استفاده کنند. اما به نظر نمی رسد که این مشکل چندان بزرگ باشد.

درحالیکه ایران مک بوک های جدید را به لطف زمابندی فروش دربازار های آسیایی وارد کرده است، یکی از فروشندگان فروشگاه اپل در خود آمریکا از فروش محصولات این شرکت به مشتری ایرانی تبارخود جلو گیری کرده است. این یک حرکت تبعیض آمیز است که به دلیل فشاری که بر روی اپل برای کنترل کردن فروش محصولات خود به کشور های تحت تحریم آمریکا وجود دارد، ایجاد شده است.

وبلاگ سیب، ۱۴ ژوئیه