دستگیری پدر به دلیل فیس بوک پسر

نویسنده

» گزارش سی ان ان از دستگیری عباس خامنه

تا کنون چند نفر به دلیل آنچه در فیس بوک منتشر کرده اند گرفتار شده اند؟ عکس یک میهمانی، یا توهین به کسی و امثال آن. ولی این جوان 25 ساله ایرانی می گوید پدرش به دلیل آنچه وی در فیس بوک منتشر کرده در زندان اوین در تهران به سر می برد و اکنون او در صدد یافتن راهی برای نجات اوست.

یاشار خامنه می گوید: “من از خانواده ام می خواهم که مرا ببخشند. ولی من کاری را کردم که به آن اعتقاد داشتم.”

یک سال پیش، زمانی که خامنه در حال تحصیل در کالجی در هلند بود به صفحه ای در فیس بوک پیوست که امام علی نقی، یکی از امامان مسلمانان شیعه را به سخره گرفته بود.

امامان شیعه، که گفته می شود جانشینان حضرت محمد، پیامبر مسلمانان هستند، در ایران از هرگونه اظهار نظر یا شوخی مصون هستند. به سخره گرفتن آنها ممکن است به دستگیری افراد بیانجامد.

این صفحه فیس بوک که “یادآوری امام نقی به شیعیان” نام دارد مردی را نشان می دهد که اموالش به سرقت برده شده، که گویا نقی است و عینک آفتابی مارک کمل به چشم دارد.

این صفحه که ۲۱۰۰۰ لایک در فیس بوک به خود اختصاص داده است می گوید: “هدف ما استفاده از طنز برای مبارزه با تعصب دینی است.”

خامنه می گوید: “هیچ چیز آنقدر مقدس نیست که نتوان با آن شوخی کرد.”

خامنه اطلاعی نداشت که این صفحه توسط چه کسی اداره می شود. همه از نام های مستعار استفاده می کردند، درست مانند خود خامنه. لیکن خامنه از این صفحه مطالبی را به صفحه فیس بوک خود نیز ارسال می کرد که نام واقعی او را نشان می داد.

او می گوید احتمالا از این طریق بوده است که مقامات ایرانی وی را پیدا کرده بودند.

خامنه می گوید در آن زمان تصور نمی کرد کسی در دولت ایران هم به این صفحه مراجعه کند.

البته او حدس می زد اگر این صفحه محبوبیت زیادی پیدا کند مسلما به مذاق بسیاری در ایران خوش نخواهد آمدولی او همچنان به ارسال مطلب از این صفحه ادامه داد.

او می گوید: “از ابتدا فکر می کردم خطرناک است. ولی تابو ها باید شکسته شود… می دانستم این امر برای مسلمانان برخی کشورهای حساسیت ایجاد می کند ولی اینجا در اروپا با همه، از جمله با یهودیان یا مسیحیان هم شوخی می کنند ولی کسی دیگری را تهدید نمی کند.”

این صفحه تا بهار سال جاری ترافیک کمی داشت ولی از ماه مه تعداد مراجعه به آن افزایش چشمگیری پیدا کرد.

مقامات مذهبی ایران فتوایی را برای قتل خواننده رپ ایرانی که ترانه ای را در باره امام نقی خوانده بود صادر کردند. این ترانه به سرعت پخش شد.

مردم در سراسر وب شروع کردند به جستجوی خواننده رپ و امام نقی.

خامنه می گوید: “اینگونه بود که این صفحه معروف شد.”

در ۲۳ ماه مه، پدر خامنه، عباس خامنه از ایران با او تماس گرفت.

خامنه می گوید: “او گفت عده ای از وزارت اطلاعات به خانه آنها آمده و از او خواسته اند که همکاری کند. آنها از پدر من رمز عبور فیس بوک و ایمیل مرا می خواستند.”

او از این تماس نگران شد. اول آنکه از آنجا که او مدیر این صفحه نبود نمی توانست آن را حذف کند. او فرض می کرد که مقامات ایران این مطلب را درک نمی کردند.

او گفت: “شاید دلیل اینکه آنها به دنبال من آمدند این بود که من در این صفحه خیلی فعال بودم و مرتب نظرات متعددی را برای مدیر آن ارسال می کردم.”

او سپس پیامی را به مدیر صفحه فرستاد و وضعیت خود را تشریح کرد و خواستار حذف صفحه شد.

مدیر صفحه در پاسخ، حذف صفحه را رد کرد.

دقیقا مشخص نیست وی چرا تصمیم به ادامه کار این صفحه فیس بوک گرفت. خامنه تصور می کند دو دلیل برای این مطلب وجود دارد که هر دو هم مشروع است. کمک به موفقیت ایران در حذف صفحات از فیس بوک مغایر هدفی است که این صفحه به خاطر آن بوجود آمده است.

از سوی دیگر احتمال دارد که مدیر صفحه تصور کرده باشد که ایمیل خامنه تقلبی بوده و از سوی مقامات ایرانی فرستاده شده است تا مدیر صفحه را فریب دهد.

خامنه در فکر بود که آیا باید رمز عبور و مشخصات حساب کاربری فیس بوک و ایمیل خود را در اختیار آنها بگذارد یا نه. او به این نتیجه رسید که این کار عاقلانه نیست. مقامات می توانستند با استفاده از این اطلاعات به تمام دوستان او و اطلاعات آنها دسترسی پیدا کنند.

او تنها کاری را که می توانست انجام دهد انجام داد و آن حذف ایمیل و صفحه فیس بوک خود بود.

صفحه مربوط به امام نقی همچنان به کار خود ادامه داد.

روز بعد از تماس تلفنی پدر خامه با او، مادر و خواهر او با وی تماس گرفتند. آنها بسیار عصبانی بودند.ماموران امنیتی پدر اورا دستگیر کرده بودند و به زندان اوین برده بودند.

خواهر خامنه از او خواهش می کرد که رمز عبور خود را در اختیار آنان بگذارد. او از وی می خواست صفحه فیس بوک امام نقی را از کار بیاندازد.

خامنه سعی کرد به خواهرش بگوید که چنین کاری برای او میسر نیست.

خامنه گفت: “خواهرم گفت تا زمانی که این صفحه وجود دارد پدرت درهمین وضعیت خواهد بود…بعد از چند روز تلفن دیگری شد. مادرم تماس گرفت. او گریه می کرد. به من گفت، می خواهی پدرت را اعدام کنند؟ چرا این صفحه فیس بوک را حذف نمی کنی؟ من هیچ کاری نمی توانستم بکنم.”

هفته ها می گذشت و خامنه نگران وضعیت پدرش بود.

در ماه ژوئن تصمیم گرفت نامه سرگشاده ای منتشر کند و توضیح دهد که پدرش چگونه دستگیر شده است و اینکه او نقشی در ایجاد و ادامه آن صفحه فیس بوک ندارد.

پس از این نامه کمپین بین المللی حقوق بشر ایران مستقر در نیویورک خواستار مصاحبه با خامنه شدند.

هادی قائمی، دبیر این کمپین گفت او معتقد است این ماجرا حقیقت دارد.

وی گفت: “برای خانواده او در ایران بسیار خطرناک خواهد بود اگر این داستان ساختگی باشد. دولت ایران مسئول اثبات این وضعیت است و آنها تا کنون این خبر را تکذیب نکرده اند.” وی گفت: “این نشان دهنده گرایش سازمان های اطلاعاتی ایران به هدف گرفتن وسیع تر فعالین و خانواده های آن هاست.”

وی به فتوا علیه خواننده ایرانی رپ و همچنین از آزار و اذیت خانواده کارکنان رادیو فردا در ایران به عنوان نمونه هایی ازاین موضوع اشاره کرد.

وی گفت در داخل ایران هم موج دستگیری وبلاگ نویسان و روزنامه نگاران ادامه دارد.

محمد حسینی، وزیر ارشاد ایران گفت به زودی کنفرانسی میان مقامات و رسانه ها برگزار خواهد شد “تا آگاهی آنها نسیت به شرایط کشور” افزایش یابد.

وی گفت آخرین هشدار را به روزنامه نگارانی که علیه “منافع ملی” حرکت می کنند خواهد داد.

تلاش برای یافتن خبری در باره دستگیری عباس خامنه در ایران به جایی نرسیده است.

یاشار خامنه در هلند نگران وضع پدرش است.

وی گفت: “فکر کردم موضوع را باید به همه بگویم. نمی دانم چه کار دیگری می توانم بکنم.”

 

منبع: سی ان ان – ۱۳ ژوئیه ۲۰۱۲