طلبه ها هم کاهش جمعیت را جدی نگرفته اند

نویسنده
مریم کاشانی

» بنیاد ملی ازدواج و سبک زندگی اسلامی ایرانی

کبری خزعلی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده خبر داد که طرح “بنیاد ملی ازدواج” به زودی تصویب خواهد شد. او گفت: “بنا به فرموده مقام معظم رهبری نگاه بی‌تفاوت نسبت به مسئله ازدواج در آینده تبعات سختی را برای کشور به وجود می‌آورد. به همین منظور طرح «بنیاد ملی ازدواج» براساس راهبرد سه مصوبه مهندسی فرهنگی تهیه شده و در دست تصویب است.” خزعلی اضافه کرد: “بر طبق این طرح، «بنیاد ملی ازدواج» با هدف تبیین و ارتقای فرهنگ تسهیل‌ ازدواج و طراحی و برنامه‌ریزی برای مقابله با هجمه فرهنگ‌ بیگانه که در تأخیر ازدواج و زندگی مجردی و تک والدی خود را نشان می‌دهد و ایجاد هماهنگی و انسجام بین دستگاه‌های دولتی، مؤسسات و گروه‌های فعال غیردولتی تشکیل خواهد شد.” او افزود: “این بنیاد همچنین وظیفه دارد با اتخاذ تدابیر لازم و پیش‌بینی تمهیدات و تصویب سیاست‌‌های مقتضی، ازدواج مطابق سبک زندگی اسلامی ایرانی را از طریق بکارگیری ظرفیت‌های بالقوه و فعال دولتی و بخش خصوصی تسهیل نماید.”

تلاش برای تسهیل مقدمات افزایش جمعیت ، بر اساس سیاستهای جدید جمهوری اسلامی در همه نهادهای قانون گذار و شبه قانونگذار در حال پیگیری است. اخیرا طرح “افزایش نرخ باروری و مقابله با کاهش رشد جمعیت کشور” که کلیات آن در مجلس تصویب شد نیز جنجال برانگیز شده بود.

همزمان با تصویب قوانین جدید، ماشین تبلیغاتی جمهوری اسلامی نیز برای تشویق مردم به افزایش جمعیت به حرکت درآمده است. در همین زمینه، لاله افتخاری نماینده راستگرای مجلس در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا تاکید کرد: “در برنامه های فرهنگی مساجد باید علاوه بر آموزش های لازم برای تحکیم بنیان خانواده ها، برنامه هایی برای افزایش جمعیت و بیان آسیب های کاهش جمعیت در کشور نیز اجرا شود.” او معتقد بود: “رهبر معظم انقلاب اسلامی بر مساله خانواده تاکید داشته اند و اجرای این برنامه ها در کاهش آسیب های اجتماعی و مقابله با جنگ نرم دشمنان موثر است.”

پیش از او حجت‌الاسلام محمود رضا جمشیدی، “مدیر حوزه‌های علمیه خواهران” نیز گفته بود: “مهم‌ترین ریشه‌ افزایش سن ازدواج و تحدید نسل تأثیر پذیری لایه‌هایی از جامعه نسبت به تهاجم فرهنگی دشمن است؛ یعنی دشمن برای ما برنامه ریخته است. در دوران جنگ هر چند مردم با مشکلات زیادی روبرو بودند ولی به سبب حاکم بودن فضای معنوی بر جامعه نه تنها نرخ کاهش جمعیت را شاهد نبودیم بلکه عمده افزایش جمعیت کشور نیز در آن دوران رخ داد.”

او درباره وظایف حوزه‌های علمیه برای کاهش سن ازدواج جوانان و افزایش جمعیت کشور هم تاکید داشت: “ابلاغ رسالت الهی وظایف حوزه‌های علمیه است که نباید در این‌ باره کوتاهی کنند. اگر ما بدانیم که مسأله افزایش جمعیت مسلمان به ویژه شیعیان برای بقای اسلام، فرهنگ اهل‌بیت(ع)، تداوم و استحکام انقلاب لازم است، افزون‌بر ترویج این فرهنگ به ارائه الگوی عملی و سبک زندگی اسلامی ایرانی نیز اقدام خواهیم کرد.” مدیر حوزه‌های علمیه خواهران همچنین هشدار داد: “متأسفانه گاهی جدی نگرفتن کاهش جمعیت در میان طلاب نیز مشاهده می‌شود.”

نگرانی “نظام” از کاهش جمعیت شیعه کشور، اکنون به مهمترین دغدغه امنیتی آن نیز تبدیل شده است. روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران، اواسط تیر ماه در مقاله ای ضمن دفاع از ممنوعیت عقیم سازی نوشته بود: “باوجود چیزی حدود ۱۰ روش پیشگیری موقت، آیا تنها روش جلوگیری از بارداری، عقیم سازی دائمی مردان آن جامعه است؟ جامعه ای که قرار باشد اکثر مردان و حتی زنان آن را افرادی عقیم تشکیل دهد، آینده این جامعه در موضوع اقتصاد و تولید، فرهنگ و حفظ امنیت به کجا خواهد رسید؟” نویسنده معتقد بود: “برکسی پوشیده نیست کاهش جمعیت در یک کشور اگر از خطوط قرمز بگذرد آن کشور را با تهدید های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی رو به رو خواهد کرد.”

این روزنامه در مقاله ای دیگر که ۱۸ مرداد منتشر شد، پرسید: “آیا می‌توان از مسببان فاجعه ۲۰ ساله   کاهش جمعیت گذشت؟”

 در بخشی از این مقاله آمده است: “سکوت برخی مسئولین امر در این قضیه اگر سهوا و از روی بی خبری صورت گرفته باشد که باید برای سواد علمی سیستم مدیریتی دستگاه های مسئول در این قضیه تاسف خورد و اگر عمدا صورت گرفته باشد جای دارد این مطالبه از دستگاه های قضایی و امنیتی مطرح شود که آیا نباید با کسانی که کشور را در پرتگاه امنیتی قرارداده و امنیت ملی جمهوری اسلامی را به مدت دو دهه در معرض تهدید جمعیتی قرار داده اند برخورد شود؟”

نگرانی های راستگرایان از کاهش جمعیت، حتی به برنامه های ماهواره ای هم کشیده شده و توطئه های جدیدی کشف کرده اند. روزنامه وطن امروز در گزارشی با عنوان “سیگنال عقیم کننده از برنامه‌های ماهواره‌ای !” که هفته پیش منتشر شد، از تبلیغ سبک خاص زندگی در شبکه های ماهواره ای ابراز نگرانی کرد و نوشت: “منابع خبری به تازگی از اختصاص هزینه قابل توجهی از سوی برخی کشورهای غربی برای تاثیرگذاری در روند جمعیتی ایران خبر می‌دهند. حال به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین این مکان‌های سرمایه‌گذاری، رسانه‌ها هستند. رسانه‌هایی که هر روز تعداد جدیدی از آنها با بودجه‌های قابل توجه تاسیس می‌شوند و در همه آنها نکات مشترک یکسانی درباره سبک زندگی مطرح می‌شود!” نویسنده این گزارش اضافه کرده بود: “ در چندین سال گذشته برنامه‌هایی با عنوان برنامه‌های بهداشت و سلامت در بسیاری از رسانه‌های خارجی و شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شده است، این در حالی است که دراین برنامه‌ها درباره مسائلی همچون بارداری به گونه‌ای دیگر صحبت می‌شود. کارشناسان این برنامه‌ها نه توصیه‌ای برای چگونه باردار شدن دارند و نه پیشنهادی برای سلامتی مادران باردار، بلکه تنها از این سخن می‌گویند که زنان ایرانی تنها در صورت زدن قید بارداری می‌توانند از سلامتی کامل برخوردار باشند.”

این روزنامه همچنین ادعا کرده بود که “برنامه‌هایی همچون «نوبت شما بی‌بی‌سی» و همچنین «خیابان زندگی» صدای آمریکا به طور دائم در طول هفته با ارائه آمارهای عجیب و غریب از زندگی ایرانیان، آنها را به شکل قابل تاملی به داشتن فرزند کمتر تشویق می‌کنند.”

در مرداد ماه سال ۱۳۹۱، آیت الله خامنه ای از سیاست کاهش جمعیت انتقاد کرد و خواستار افزایش جمعیت تا رقم ۱۵۰ میلیون و دویست میلیون نفرشد. او چند ماه بعد در یک سخنرانی دیگر از اینکه از سیاست کنترل جمعیت حمایت کرده است ابراز تاسف کرد و گفت: “البته اوّلی که سیاست تحدید نسل اتخاذ شد، خوب بود، لازم بود، لیکن از اواسط دهه‌ی ۷۰ باید متوقف میشد. این را متوقف نکردیم؛ این اشتباه بود. عرض کردم؛ مسئولین کشور در این اشتباه سهیمند، خود بنده‌ی حقیر هم در این اشتباه سهیمم. این را خدای متعال و تاریخ باید بر ما ببخشد. نسل جوان را باید حفظ کرد.”

پس از آن بود که سایت ۵۹۸ وابسته به سپاه پاسداران، و نزدیک به سعید جلیلی، برای اولین بار با انتشار گزارشی مفصل، سیاست کاهش جمعیت را خلاف امنیت ملی دانست. در آن گزارش که به نوعی تحلیل نهادهای نظامی جمهوری اسلامی از بحران جمعیتی کشور است، صریحا آمده بود: “چنانچه این روند منفی ادامه یابد در ۱۵ سال آینده ارتش و سپاه برای تامین نیرو با مشکلات جدی روبه رو خواهند شد. با این فرض که اکثر استان‌های حاشیه‌ای از قومیت‌ها و مذاهب مختلفی تشکیل شده که بعضا تحت تاثیر فرهنگ‌های بیرونی مثل عربستان سعودی و… هستند و رشد جمعیتی آنها تقریبا ۴ برابر استان‌های مرکزی است، در آینده نیروهای مسلح چه وضعیتی خواهند داشت؟” نویسنده گزارش اضافه کرده بود: “با این وضعیت و با به هم ریختن تعادل جمعیتی ممکن است در ۵۰ سال آینده بر اثر چالش های سیاسی، مذهب رسمی که در قانون اساسی مذهب جعفری اثنی عشری آمده است، مورد سؤال واقع شود.”