غیرقانونی کردن جلوگیری از بارداری

نویسنده
گاردین

» گزارش گاردین از تلاش ایران برای افزایش جمعیت

به گزارش خبرگزاری رسمی ایرنا، مجلس ایران با حمایت از درخواست رهبر ایران، آیت‌الله خامنه‌ای، برای افزایش جمعیت کشور، لایحه ممنوعیت جلوگیری دائم از بارداری را تصویب کرد. این لایحه که وازکتومی و روش‌های مشابه جلوگیری از بارداری برای زنان را ممنوع می‌کند، پاسخ مجلس به فرمانی است که خامنه‌ای در ماه مه برای افزایش جمعیت به منظور “تقویت هویت ملی” و مبارزه با “جنبه‌های ناخواسته شیوه زندگی غربی” صادر کرد.

به گزارش ایرنا، پزشکانی که از این ممنوعیت تخطی کنند مجازات خواهند شد.

این لایحه که به گزارش ایرنا، به تصویب ۱۴۳ نفر از ۲۳۱ نماینده حاضر در مجلس رسید، همچنین تبلیغ کنترل جمعیت را در کشوری که کاندوم همیشه در دسترس بوده و برنامه تنظیم خانواده کاملا عادی بوده است، ممنوع اعلام کرد.

حالا این قانون به شورای نگهبانی می‌رود که اعضایش را رهبر تعیین می‌کند و آن‌ها تشخیص می‌دهند که قانون مطابق با اسلام است یا خیر.

هدف از این قانون معکوس کردن کاهش رشد جمعیت ایران است، اما اصلاح‌طلبان این قانون را بخشی از تلاش‌های محافظه‌کاران برای نگه داشتن زنان تحصیلکرده ایرانی در خانه و پرداختن به شغل مادری می‌دانند.

همچنین مدافعان بهداشت نیز ابراز نگرانی کرده‌اند که آمار سقط جنین غیرقانونی بالا برود. رسانه‌های دولتی گزارش داده‌اند که تعداد سقط جنین غیرقانونی بین مارس ۲۰۱۲ و مارس ۲۰۱۳ حدود ۱۲ هزار مورد بوده، که بیش از نیمی از سقط جنین‌های سال قبل از آن محسوب می‌شود.

در ایران در صورتیکه مادر در خطر باشد یا جنین مشکل خاصی داشته باشد سقط جنین آزاد است. هنگام جنگ ایران و عراق، دولت به خانواده‌ها پیشنهاد می کرد فرزندان بیشتری داشته باشند، اما در اواخر دهه ۱۹۸۰ این روند برعکس شد و مقامات نگران این بودند که رشد سریع جمعیت اقتصاد را به خاطر بیاندازد.

فرمان خامنه‌ای این سیاست را دوباره معکوس کرده و شعار «فرزند کمتر، زندگی بهتر» دوباره کنار کذاشته شد. در زمانی‌که این شعار داده می‌شد، روش‌های جلوگیری از بارداری کاملا در دسترس بود و دولت برای آن یارانه پرداخت می کرد.

علی مطهری، نماینده مجلس می‌گوید، نرخ باروری جمعیت ایران ۱.۶ کودک برای هر زن است. محمدصالح جوکار، یک نماینده دیگر می‌گوید، با این نرخ، جمعیت بیش از ۷۵ میلیونی تا سال ۲۰۹۴ به ۳۱ میلیون نفر می رسد و ۴۷ درصد از ایرانی‌ها بالای ۶۰ سال سن خواهند داشت.

آمار سازمان ملل می‌گوید، سن متوسط جمعیت ایران از ۲۸ سال در سال ۲۰۱۳ به ۴۰ در سال ۲۰۳۰ خواهد رسید. همچنین وزارت بهداشت در ماه ژوئن اعلام کرد، به زوج‌هایی که به درمان باروری نیاز دارند کمک خواهد کرد. هزینه چنین درمان‌هایی در ایران بین ۳ تا ۱۶ هزار دلار است.

منبع: گاردین - 11 اوت