ایران باعث ترویج احساسات ضدیهودی شده

نویسنده

» گزارش آ ب ث از نگرانی یهودیان ونزوئلا

به گفته کلودیو اپلمان، مدیر کنگره یهودیان آمریکای لاتین، روابط فزاینده جمهوری اسلامی و چند کشور آمریکای لاتین، به ویژه ونزوئلا، باعث شده تا احساسات ضد یهودی در این منطقه افزایش یابد. 

اپلمان که در مجمع جهانی کنگره یهودیان در بوداپست، پایتخت مجارستان، شرکت کرده بود، به خبرگزاری اسپانیا گفت که “ایران با حضور پررنگ خود در آمریکای لاتین، روابط خود را با چند کشور این منطقه تقویت کرده و همین مسأله باعث بروز احساسات ضد یهودی در این قاره شده است”.

اپلمان در ادامه می گوید که از این حیث، ونزوئلا یکی از کشورهایی است که احساسات ضد یهودی بیش از دیگر کشورها در آن دیده می شود و این چیزی است که “به طور تصادفی پیش نیامده”؛ چرا که رییس جمهور متوفی هوگو چاوز دارای روابط بسیار خوبی با محمود احمدی نژاد بود.

ازسوی دیگر، رییس کنگره یهودیان آمریکای لاتین خاطرنشان می سازد که محمود احمدی نژاد بارها خواستار نابودی اسراییل شده و هولوکاست را تکذیب کرده و این یعنی حمله به یهودیان.

او می گوید: “تحریک احساسات با بیان چنین اظهاراتی بی شک منجر به شکل گیری مواضع ضد یهودی در منطقه شده است.”

ازسوی دیگر، آبراهام لوی بنشیمول، رییس سابق کنفدراسیون انجمن های یهودیان در ونزوئلا، به خبرگزاری اسپانیا اظهار داشت که “ایدئولوژی رییس جدید، نیکولاس مادورو، با هوگو چاوز یکسان است” و ازاین حیث، سیاست خارجی این کنفدراسیون هیچ تغییری نخواهد کرد.

البته به گفته لوی، هوگو چاوز برخلاف احمدی نژاد، هولوکاست یا حق موجودیت اسراییل را نفی نمی کرد.

او همچنین افزود که “در ونزوئلا هیچ گاه مواضع ضد یهودی در میان مردم وجود نداشته، ولی حملاتی علیه یهودیان در رسانه های ارتباطاتی رسمی، مانند برنامه تلویزیونی «لا اوخیا»، دیده می شود.”

لوی خاطرنشان می سازد که سطح مواضع ضد یهودی به طور مستقیم متناسب با اندازه جامعه یهودیان یک کشور است و اذعان می دارد که در آرژانتین، که بیشترین جمعیت یهودی در آمریکای لاتین را دارد، شاهد یک سوءقصد شدید در سال ۱۹۹۴ بودیم که ۸۵ کشته برجای گذاشت.

بروز احساسات ضد یهودی در آمریکای لاتین به طور کلی “حاصل جهل و نادانی است، نه به دلیل ایده ها و عقاید فعال در زمینه نژاد پرستی، عدم مدارا، و تبعیض گرایی.”

کنگره یهودیان آمریکای لاتین پروژه ای را آغاز کرده که هدف آن شناسایی و ردیابی پیام های تبعیض گرایانه و ضد یهودی به زبان اسپانیایی در اینترنت است. به طور مثال، این کنگره صفحاتی را یافته که هولوکاست را نفی کرده اند.

منبع: آ ب ث، ۶ مه