ایران به دنبال داوطلب برای جنگ با اسراییل

نویسنده

» تحلیل اشپیگل از حملات هوایی به سوریه

رانیا زالوم

تهران به شدت نسبت به حملات هوایی اسراییل در سوریه واکنش نشان داد. حکومت تهران برای حمایت از حکومت اسد، در حال ثبت نام اینترنتی از داوطلبانی است که علاقه مند به شرکت در جنگ داخلی این کشور هستند.

ظاهراً جمهوری اسلامی قصد دارد تعهدات خود نسبت به سوریه را گسترش دهد. در چندین سایت ایرانی، کمپینی برای حمایت از سوریه اعلام شده است. علاقه مندان می توانند با یک شماره تلفن تماس حاصل کنند و برای ورود به جنگ سوریه ثبت نام کنند. فراخوان عمومی در یکی از سایت های نزدیک به آیت الله خامنه ای، قابل مشاهده است.

در این فراخوان آمده است که جنگ سوریه نزاع میان شیعه و سنی نیست، بلکه مبارزه ای است میان “مخالفان و طرفداران صهیونیسم”؛ و منظور حکومت ایران از بیان این عبارت، اسراییل است.

سوریه در سایه جنگ میان ایران و اسراییل، به یک جبهه بسیار رقابتی تبدیل شده. آخر هفته گذشته، اسراییل طی ۴۸ ساعت دو بار سوریه را به شکلی گسترده بمباران کرد. یکی از مسؤولان عالی رتبه اسراییل در وزارت دفاع این کشور اعلام کرده که این حمله درواقع علیه سوریه نبوده، بلکه علیه ایران و متحدش حزب الله انجام شده است. 

لوگوی حزب الله در فراخوان ایرانی برای جنگ در سوریه نیز دیده می شود. پیکارجویان ایرانی از مدت ها پیش در سوریه حضور فعال دارند و اخیراً مشارکت شان بسیار افزایش یافته.

این فراخوان با تحریک احساسات مذهبی افراد درصدد است تا در نزد آنان ایجاد انگیزه کند. آنها باید از حرم های شخصیت های مذهبی شیعه دفاع کنند. تندرویان مخالف اسد به کرات به این گونه اماکن مذهبی یورش برده اند. آیت الله خامنه ای خود شخصاً به این گونه اقدامات اشاره کرد و آنها را محکوم نمود. اینکه آیا واقعاً داوطلبی در این فراخوان ثبت نام کرده است، اطلاعی در دست نیست.

 

سوریه، انتقال دهنده تسلیحات ایرانی به گروه های ضد اسراییلی

سوریه بشاراسد برای تهران نقش رابط میان گروه های ضد اسراییلی را بازی می کند. به نوشته یکی از گزارش های سازمان ملل در سال ۲۰۱۱، تقریباً تمامی نقل و انتقالات غیرقانونی اسلحه های ایرانی به حماس فلسطین و حزب الله لبنان ازطریق سوریه انجام می شوند.

به همین دلیل است که حکومت ایران به شدت در صدد حفظ بشاراسد بر سر قدرت است. از آغاز شورش ها، ایران به طور سیستماتیک حمایت خود را از حکومت سوریه افزایش داده و این موضوع در تحقیق جدیدی که ازسوی مؤسسه پژوهش های جنگی در آمریکا منتشر شده، آمده است.

 

·      مشاوران عالی نظامی:

نیروهای نظامی با سابقه ایران برای ارائه مشاوره به سوریه اعزام می شوند. وزارت های کشور و امنیت ملی ایران نیز مشاورانی اعزام کرده اند. شورشیان سوری موفق شدند حسن شاطری، یکی از فرماندهان با سابقه و مجرب ایرانی را که چندین سال تجربه جنگ در عراق و لبنان را داشت، به قتل برسانند.

 

·      آموزش شبه نظامیان:

جمهوری اسلامی شبه نظامیان طرفدار حکومت تهران را در سوریه و ظاهراً در اردوگاه های آموزشی داخل ایران آموزش می دهد. بدین ترتیب تهران قصد دارد در صورت سقوط اسد، متحدان قابل اطمینانی در داخل این کشور داشته باشد و بدین ترتیب به نفوذ خود در خاک سوریه ادامه دهد. تهران همچنین یک استراتژی مشابه را در لبنان و عراق پی گرفته که ظاهراً موفق نیز بوده است.

 

·      تسلیحات و جنگ افزار:

براساس برآوردهای آمریکا، پروازهای روزانه ای از ایران به سوریه انجام می شود که حاوی تجهیزات نظامی اند. از این پس، ارتباط میان بخشی بزرگی از جاده های زمینی ایران به عراق و سوریه توسط نفوذی ها قطع شده است.

 

·      فن آوری های نظارتی و تجهیزات شنود:

سوریه علاوه بر تجهیزات شنود برای نظارت بر ارتباطات نفوذیان و قطع روابط آنها، هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی نیز دریافت می کند.

اسراییل نیز به نوبه خود می خواهد از فرصت هرج و مرج آفرینی که در سوریه به وجود آمده استفاده کند تا مواضع ایران را با ایجاد اختلال در تدارکات و تأمین تجهیزات برای متحدانش تضعیف سازد. گفته می شود حمله هوایی ای که در ماه ژانویه انجام شد، یک محوله تسلیحات ایرانی برای حزب الله لبنان را منهدم کرده است. حزب الله درواقع دست راست ایران محسوب می شود و اهرمی است برای اعمال فشار در رویارویی با اسراییل.

زیرا حزب الله برخلاف سوریه، بارها و بارها اسراییل را مورد حمله قرار داده. ازسوی دیگر، این سازمان به کرات اعلام کرده که اسراییل در صورت حمله به ایران آماده دریافت بارانی از موشک ها باشد. به همین دلیل است که اسراییل قصد کرده محموله های تسلیحاتی ایران به جانب حزب الله را منهدم سازد تا در صورت حمله به تأسیسات اتمی ایران، خطری باعث تهدید شهرهایش نشود.

منبع: اشپیگل، ۱۰ مه