وکیلی که تسلیم نشد

نویسنده

» گزارش گاردین از مرخصی نسرین ستوده

سعید کمالی دهقان

به گفته همسر نسرین ستوده، این حقوقدان و فعال برجسته حقوق بشر پس از گذراندن دو سال در زندان به طور موقت آزاد شده است.

ستوده روز پنج شنبه با استقبال همسر و دو فرزند 12 و 4 ساله اش زندان اوین را برای یک مرخصی سه روزه ترک کرد، این مرخصی شاید  تمدید شود.

این وکیل برنده جوایز بین المللی، پس از آنکه در سال های اخیر وکالت را در پرونده های متعدد اعدام نوجوانان به عهده گرفت، از سوی مقامات متهم شناخته شد. سپتامبر سال 2010 بازداشت شد و در ابتدا به دلیل تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی به 11 سال زندان محکوم شد، اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به 6 سال حبس کاهش پیدا کرد.

سازمان عفو بین الملل آزادی موقت ستوده را تبریک گفته اما خاطرنشان کرده است: “در وهله اول نسرین ستوده اساسا نباید زندانی می شد”

عفو بین الملل افزوده است: “ما از مقامات ایران می خواهیم که دوران مرخصی وی را تمدید کند و به ستوده اجازه دهند  تا تحت نظر پزشکی قرار گیرد، امکانی که احتمالا در زندان اوین از آن محروم بوده است. با توجه به تعهدات حقوق بشر، حکم وی باید لغو شود و بدون قید و شرط آزاد گردد.”

در ماه اکتبر، پارلمان اتحادیه اروپا، معتبر ترین جایزه حقوق بشری خود را در خصوص آزادی اندیشه -جایزه ساخاروف

مارتین شولتز، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا در آن زمان گفته بود: “این جایزه، پیام همبستگی و به رسمیت شناخت مرد و زنی است که در برابر هراس ارعاب تعظیم نکردند  و تصمیم گرفتند سرنوشت میهن شان را بر سرنوشت خود مقدم بشمارند.”

ستوده در دوران زندان پدر و مادرش را از دست داد. او دو هفته بعد از بازداشت، اجازه نیافت تا در مراسم تدفین پدرش شرکت کند، اما دسامبر 2012 به او اجازه دادند برای ساعات کوتاهی در مراسم تشییع جنازه مادرش حاضر شود.

ستوده چندین بار، ملاقات با فرزندانش را در زندان  رد کرد، یک بار به خاطر اجبارش در پوشیدن چادر در هنگام ملاقات. همان زمان  در نامه ای از زندان به فرزاندانش نوشت: “می دانم شما به آب، غذا، خانه، خانواده، والدین، عشق و ملاقات با مادرتان نیاز دارید، اما به همان اندازه به آزادی، امنیت اجتماعی، حاکمیت قانون و عدالت محتاج هستید.”

منبع : گاردین – 17 ژانویه