مجلس وارد عمل شد

نویسنده
نازنین کامدار

» لاریجانی به جای احمدی نژاد قانون ابلاغ کرد

با پایان یافتن مهلت دولت برای ارسال مصوبات خود به مجلس و نیز با ادامه بی اعتنایی محمود احمدی نژاد به اجرای قوانین مصوب پارلمان، علی لاریجانی رئیس مجلس هشتم از  ابلاغ مصوبات  از سوی مجلس به جای دولت خبر داد و ضمن انتقاد محمود احمدی نژاد به دلیل بی توجهی به قانون، او را متهم به تخلف از قانون اساسی کرد. در همین حال، محمدرضا خباز، عضو کمیسیون تطبیق قوانین نیز از ارسال تنها دو مصوبه دولت در سه ماه گذشته به مجلس سخن گفته و دولت احمدی نژاد را درمورد ادعای محرمانه بودن اعتبارات موجود در حساب ذخیره ارزی به دروغگویی متهم کرده است.

اعتراض رئیس مجلس به دولت و نیز افشای دروغ های دولت احمدی نژاد از سوی خباز، با سکوت رسانه های تندرو هوادار دولت مواجه شده است.پیش از این محمدرضا میرتاج الدینی، معاون پارلمانی دولت از ارسال مصوبات خبرداده بود؛ مصوباتی که ارسال نشد و خشم نمایندگان مجلس و از جمله علی لاریجانی رابرانگیخت تا جایی که رئیس مجلس قانون اختصاص 2 میلیارد دلار به مترو را به وزیر اقتصاد ابلاغ و کمیسیون انرژی مجلس را مامور تدوین اساسنامه شرکت ملی نفت کرد و دستور داد حتی در صورت ارسال اساسنامه از سوی دولت، طرح مجلس بررسی شود. او همچنین کمیسیون های انرژی و اصل 90 را مامور تهیه گزارشی از دلایل تعلل دولت در ارسال این اساسنامه کرده است.

علی لاریجانی روز گذشته در گفت و گو با سایت “خانه ملت”، از ابلاغ چند مصوبه خبر داد و گفت: “قانون اختصاص 2 میلیارد دلار به مترو را بر اساس قانون و در پی عدم ابلاغ این قانون در مهلت قانونی از سوی رئیس جمهور، ابلاغ کردم و از مسئولین می خواهم که با سازمان حمل و نقل شهری همکاری کنند”.

وی ادامه داد: “قانون می گوید، رئیس جمهور در یک زمان مشخصی باید قانون را ابلاغ کند که اگر در این موعد مقرر ابلاغ قانون صورت نگیرد، از طریق رئیس مجلس قانون ابلاغ می شود، متن قانون این را می‌گوید. وقتی قانون ابلاغ شد، تمام دستگاههای مجری موظف به اجرای قانون هستند و نمی‌توانند آن را اجرا نکنند و وزیر امور اقتصادی و دارایی و مسئولین دیگری که درقانون اختصاص دو میلیارد دلار به مترو مشخص شده اند وظیفه دارند که این قانون را اجرا کنند. همچنین بر اساس ماده 1 قانون مدنی، مصوبات مجلس و نتیجه همه پرسی پس از طی مراحل قانونی به رئیس جمهور ابلاغ می شود. رئیس جمهور باید ظرف مدت پنج روز آنرا امضا و به مجریان ابلاغ نماید و دستور انتشار آنرا صادر کند و روزنامه رسمی موظف است ظرف مدت 72 ساعت پس از ابلاغ منتشر نماید”.

علی لاریجانی در ادامه این گفت و گو که  روز گذشته در صدر اخبار رسانه های داخلی، به جز خبرگزاری های فارس و ایرنا قرار گرفت، با اعلام “تخلف دولت از قانون اساسی” چنین گفت: “طبق قانون اساسی این مصوبات باید به رئیس مجلس داده شود که آنها را با قانون مطابقت دهد اما مدتی است که این مصوبات به هیات تطبیق ارسال نشده است.چندی پیش آقای دکتر کدخدائی گفتند که مذاکراتی داشته‌اند که این مصوبات به هیات تطبیق ارسال شود، من در حال حاضر اطلاع ندارم که ظرف این یکی دو هفته اخیر، این کار صورت گرفته است یا خیر ولی به هر حال این عدم ارسال مصوبات دستگاههای اجرایی به مجلس، تخلف از قانون اساسی است”.

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که اگر این روند ادامه پیدا کند آیا مجلس طبق قانون می تواند اجرای این مصوبات را متوقف کند، گفت: “به هرحال راههایی دارد اما باید از طرق خاصش رفت که کم هزینه تر باشد”.

در همین حال روز گذشته سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس اعلام کرد که “مهلت دولت برای ارائه اساسنامه شرکت نفت تمام شده است” و اکنون مجلس به جای دولت اساسنامه جدید را تنظیم و به دستگاه های ذیربط ابلاغ خواهد کرد.

بنا به گزارش مهر،  عماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفته است:“با توجه به اینکه در دو سه ماه گذشته جدیتی در تدوین اساسنامه شرکت نفت از سوی دولت مشاهده نشد، کمیته ای در کمیسیون نفت و انرژی  تشکیل شد که به پیگیری و تدوین این اساسنامه  بپردازد. بعد از پایان تعطیلات مجلس، این کمیته اساسنامه تدوین شده را به اعضای کمیسیون ارائه می دهد و بعد از بررسی اعضای کمیسیون، اساسنامه پیشنهادی برای تصویب به صحن علنی مجلس ارائه می شود”.
حسینی با بیان اینکه “هنوز دلایل عدم ارائه اساسنامه شرکت نفت از سوی دولت برای نمایندگان مجلس مشخص نیست”، افزوده است: “وزیر نفت بعد از تعطیلات مجلس برای ارائه توضیحات در این زمینه و پاسخ به سئوالات نمایندگان به کمیسیون احضار می شود.همچنین بعد از تعطیلات مجلس، کمیسیون اصل 90 نیز گزارشی را منتشر خواهد کرد که تاکنون دوبار در دستور کار مجلس قرار گرفته  اما قرائت نشده است و براساس آن دلایل عدم ارائه اساسنامه شرکت نفت از سوی دولت اعلام می شود”.

 

گفتنی است علی لاریجانی رئیس مجلس اواسط اردیبهشت ماه امسال اعلام کرده بود در صورتی که دولت اساسنامه های شرکت‏های نفت، گاز و پتروشیمی را ارائه نکند، مجلس راساً برای تدوین این اساسنامه ها اقدام می کند. بنا به دستور وی، دولت تا پایان تیرماه فرصت داشت تا این اساسنامه را به مجلس ارائه کند اما سرانجام این اساسنامه به مجلس نرسید.

در همین حال علی لاریجانی در گفت و گوی خود با “خانه ملت” درباره عدم ارسال این اساسنامه چنین گفته است: “تا جایی که من شنیده‌ام، دولت روی موضوع اساسنامه از قبل کار کرده و اگر می خواستند لوایح را ارائه کنند باید آن را زودتر به مجلس می آوردند”.

روز گذشته محمدرضا خباز هم که پیش از این خواستار طرح سئوال از احمدی نژاد به دلیل عدم اجرای قانون شده بود، از ابعاد بی توجهی دولت به قوانین پرده برداشت و در گفت و گو با ایلنا اظهار داشت: “روز چهارشنبه در مورد آخرین جلسه هیات تطبیق مصوبات با قوانین و مقررات سئوال کردم که با کمال تاسف مطلع شدم دولت فقط دو مورد را فرستاده است. ظاهرا این دو مورد اساسنامه از دستشان در رفته و قصد داشتند به جای دیگری بفرستند”.

بنا بر این گزارش، وی افزوده است: “اکنون دو و نیم الی سه ماه است که دولت از اجرای اصل 138 قانون اساسی امتناع می‌کند. متاسفم که شرایط به گونه‌ای شده که قبح دروغ گفتن ریخته است. می‌گویند همه مصوبات را به مجلس فرستاده‌ایم، در حالی که فقط همین دو مورد ارسالی را به همه نشان می‌دهند و می‌گویند مصوبات را به مجلس می‌فرستیم، در صورتی که این‌گونه نیست”.

او درباره احمدی نژاد نیز گفت: “خیلی بد است که رئیس‌جمهور در حالی که برای پاسداری از قانون اساسی سوگند خورده است، از پس از عید نوروز تاکنون یک اصل مهم قانونی را اجرا نمی‌کند”.

برپایه این گزارش، خباز درباره ابلاغ قانون تخصیص 2 میلیون دلار به شرکت مترو از سوی رئیس مجلس نیز توضیحاتی داده است.

خباز می گوید: “اینکه دولت می‌گوید حساب ذخیره ارزی محرمانه است، به خاطر این است که چیزی در آن باقی نمانده است.اصلا در حساب ذخیره ارزی اعتباری باقی نمانده است که مجلس برای برداشت از آن قانون تصویب می‌کند. یعنی سر قبری گریه می‌کنیم که مرده در آن نیست!”

در همین حال بنا به گزارش پارلمان نیوز، محمدرضا میرتاج‌الدینی چهارشنبه گذشته و با وجود تعلل دولت در ارسال مصوبات تعهد داده بود که مصوبات را به مجلس خواهد فرستاد اما عدم تحقق وعده وی سرانجام منجر به  ابلاغ قانون از سوی علی لاریجانی شد.

پارلمان نیوز نوشته است: “روز چهارشنبه میرتاج‌الدینی در هنگام جلسه علنی به جایگاه هیات‌رئیسه آمد و اعلام کرد که مشکلی برای ارسال مصوبات هیات دولت به مجلس وجود ندارد و  تاکید کرد که از این پس مصوبات هیات دولت به شکل مرتب به مجلس ارسال خواهد شد”.

حسین سبحانی‌نیا نیز که این خبر را دراختیار خبرنگاران قرار داده، در پاسخ به اینکه چرا دولت طی سه ماه گذشته مصوباتش را به مجلس ارائه  نداده ‌ است، گفت: “میرتاج‌الدینی علت عدم ارسال مصوبات دولت را طی چند وقت اخیر اعلام نکرد”.