سرنوشت نامعلوم ستار بهشتی

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» هیچ کس حاضر به پذیرفتن مسئولیت نیست

از سرنوشت ستار بهشتی هیچ خبری در دست نیست؛دستگاه قضایی سکوت اختیار کرده، پلیس فتا پاسخگو نیست، نماینده های مجلس به صورت رسمی حاضر به اعلام خبر نیستند؛وتلفن های خانواده این جوان ۳۵ ساله را کسی جواب می دهد که خود را داماد خانواده معرفی می کند و تنها می گوید: او زنده است و اعتصاب غذا کرده. بعد از آن هم تلفن را قطع می کند.

 یک روز قبل تر اما خبر مرگ این وبلاگ نویس ۳۵ ساله براثر شکنجه و ضرب و شتم منتشر شده و خانواده وی نیز در گفت و گو با رسانه ها ماجرا را چنین بازگو کرده بودند: زنگ زدند گفتند بروید قبر تهیه کنید. حالا اما خبری از خانواده نیست، هیچ یک از مسئولان و دستگاههای مسئول حاضر به تایید یا رد آن نیستند و کسی نمی داند چه اتفاقی روی داده و یا در حال روی دادن است.

ستار بهشتی، وبلاگ نویس ۳۵ ساله ۷ آبان ماه در منزل مسکونی اش در رباط کریم بازداشت و روز سه شنبه خبر مرگ او ابتدا از سوی سایت کلمه منتشر شد، سپس مادر و عموی او در مصاحبه با “روز” اعلام کردند که از سوی پلیس فتا از آنها خواسته شده برای تحویل گرفتن جسد فرزندشان به پزشکی قانونی کهریزک مراجعه کنند.

عموی ستار بهشتی در عین حال امیدوار بود که خبر مرگ برادرزاده اش صحت نداشته باشد: “آرزوی قلبی ما این است که دروغ باشد که بگویند فقط میخواستند ما را اذیت کنند و آزارمان دهند و او زنده باشد. آرزوی ما این است که برویم و ستار را سالم ببینیم و بگویند که خبر مرگ تنها برای آزار خانواده بوده و بگویند اینکه از ما خواستند قبر تهیه کنیم یک شوخی بوده.”

از دیروز اما تلفن خانواده آقای بهشتی را مردی پاسخ میدهد که خبر مرگ را تکذیب می کند و از اعتصاب غذای ستار بهشتی و بستری بودن او در بیمارستان می گوید. این مرد که خود را داماد خانواده معرفی می کند می گوید برادر همسرش در بیمارستان است. او اما بیش از این توضیحی نمیدهد و تلفن را قطع می کند.

وب سایت کلمه اما از تهدید خانواده ستار بهشتی خبر داده و به نقل از یک منبع موثق در پزشکی قانونی کهریزک نوشته جنازه جوانی که بر اثر شکنجه کشته شده بود، دیشب در این محل بوده است.

براساس گزارش این وب سایت “ماموران امنیتی خانواده ستار بهشتی را تهدید کرده اند که حق ندارند در زمان تغسیل جنازه او حضور داشته باشند. ماموران گفته اند که خودشان کار شست و شوی جنازه را انجام خواهند داد. یک منبع مطلع دیگر هم از مسئولان پلیس فتا نقل کرده که ستار بهشتی طاقت بازجویی ها را نداشته! و به این خاطر درگذشته است.. “

از سوی دیگر وب سایت هرانا خبر داده که مامورین امنیتی جسد ستار بهشتی را به خانواده‌اش تحویل نداده اند و قرار شده پیکر وی با حضور شوهر خواهرش بخاک سپرده شود. این وب سایت به نقل از خواهر ستار بهشتی نوشته است که “جنازه ستار را فعلا به ما تحویل نمی‌دهند، فقط به همسرم امروز اجازه دادند خودش را به بهشت زهرا برساند و در حضور ماموران شاهد دفن وی شود”.

سایت اصولگرای بازتاب هم که به محسن رضایی نزدیک است خبرداده که برخی نمایندگان مجلس در صددند با خواندن مسئولان ذی ربط در ناجا به مجلس، موضوع را پیگیری کنند.

اما هیچ یک از نمایندگان مجلس حاضر نیستند مسئولیت تایید یا تکذیب این خبر را برعهده بگیرند. دو عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در تماس “روز” تنها می گویند که این مساله در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شده و در دست بررسی است. یکی از این نماینده ها می گوید: در همین زمینه در کمیسیون امنیت ملی مجلس جلسه داشتیم و قرار است مسئولان پلیس فتا با حضور در کمیسیون در این زمینه توضیح دهند.

این نماینده ها اما به صورت رسمی حاضر به مصاحبه در این زمینه نیستند و می گویند که پس از حضور مسئولان ذیربط در کمیسیون امین ملی مجلس می توانند اظهار نظر کنند.

در این میان رسانه ها و سایت های امنیتی هم که در چنین مواردی سریع اقدام به تکذیب خبر می کنند سکوت اختیار کرده اند.

تلفن های متعدد به پلیس فتا هم راه به جایی نمی برد و کسی حاضر نیست درباره سرنوشت این وبلاگ نویس ۳۵ ساله صحبتی بکند؛ وبلاگ نویسی که زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، جایی که او یک شب را در آنجا سپری کرده، گفته اند بدنش زیر ضرب و شتم له شده بود و یک جای سالم در بدنش نبود.

براساس گزارش وب سایت کلمه، ستاربهشتی که در بازجویی ها تحت فشار برای اعتراف و پذیرفتن خواست بازجویان “فتا” بوده پس از مقاومت به صندلی بسته می شده و مورد ضرب و شتم قرار می گرفته است. زندانیان اوین در ملاقات با خانواده هایشان، گفته اند وی در بازجویی ها به شدت مورد ضرب و شتم و شکنجه قرار گرفته و آثار کبودی و شکنجه بر تن و صورت و سر این زندانی سیاسی مشهود بوده است.

روز سه شنبه مادر ستار بهشتی در مصاحبه با “روز” گفته بود

 : پسرم را مقابل چشم‌های خودم بازداشت کردند. پرسیدیم کجا می‌برید گفتند خودمان خبر می‌دهیم. ۹ روز تمام از بچه ام بی خبر بودم منتظر خبر آزادی اش بودم که خبر مرگ دادند. می گویند بیا جنازه را بگیر. آخر چرا؟ بچه من چه کرده بود؟ چرا هیچ توضیحی نمیدهند چه بلایی سر بچه من آمده؟ با او چه کردند؟

عموی ستار بهشتی هم در پاسخ به این سئوال “روز” که آیا ستار قبل از بازداشت بیماری یا مشکل خاصی داشت؟ گفته بود: به هیچ عنوان. او نه بیمار بود نه مریضی ای داشت نه اهل اعتیاد بود. حتی سیگار هم نمی کشید و یک جوان کاملا سالم بود. هیچ وصله ای هم به او نمی چسبد. او را وقتی بازداشت کردند کاملا سالم بود.

دیروز اما یک عکس در فضای مجازی منتشر شده، که گفته می شود در منزل مسکونی ستار بهشتی در رباط کریم است. دری که روی آن عکسی از این وبلاگ نویس جوان با نوار مشکی چسبانده شده. و این تنها خبری است که از یک زندانی سیاسی که اکنون سرنوشتی نامعلوم دارد و هیچ دستگاه و مسئولی حاضر نیست مسئولیت اطلاع رسانی درباره سرنوشت او را برعهده بگیرد منتشر شده؛ خبر و عکسی که با توجه به شرایط موجود نمی توان درباره آن هم با قطعیت اظهار نظر کرد.

و در میان سکوت مسئولان قضایی و امنیتی جمهوری اسلامی، الستر برت، معاون بخش خاورمیانه و شمال آفریقای وزارت امور خارجه بریتانیا، ضمن ابراز نگرانی از گزارشهایی درباره احتمال جان سپردن ستار بهشتی در بازداشت، سو رفتار مسئولان با این بلاگر را محکوم کرده است.


الستر برت در بیانیه ای نوشته است: از این خبر که ممکن است ستار بهشتی، یک شهروند جوان ایرانی در بازداشت جان سپرده باشد سخت ناراحت شدم. به نظر می‌رسد که تنها جرم بهشتی ابراز عقایدش در فضای اینترنت و حمایت از دفاع از حقوق بشر بوده باشد. متاسفانه شاهد موارد بسیاری بوده‌ایم که ایرانیان صرف داشتن عقاید و فعالیتهایی اینچنین بازداشت شده و مورد بدرفتاری قرار گرفته‌اند. در صورتی که این گزارش صحت داشته باشد، این رخداد نمونه دیگری است از اقدامات شرم‌آور حکومت ایران در جهت سرکوب آزادی بیان در بین شهروندان این [کشور]. مقامات ایرانی در تأمین صحت و سلامت بهشتی در زندان مسئولیت کامل داشته‌اند و از این رو از ایران می‌خواهم که سریعاً مشخص کند چه بر سر او آمده است.