شرح

نویسنده
نسرین تبریزی

۱۶کتاب در ۱۶ ماه

در ۱۶ ماه گذشته هر ماه یک کتاب از ابراهیم نبوی منتشر شده است. کتاب ها را میتوان در سطور زیر خلاصه کرد:

 

 

 «ایران، کوتوله‌ها و دراز‌ها، سوء تفاهم‌ها و پارادوکس‌ها» نام طولانی کتابی است به نام مختصر «پارادوکس»، این کتاب شامل ۱۳۰ داستان واره یا فابل می‌نیمال درباره اشیاء و حیوانات است، درباره چکمه، مجسمه، تیغ، چاقو، پرده، می‌ز، روباه، انتخابات حیوانات و غیره. کتاب به زبان ایتالیایی توسط انتشارات اسپیرالی منتشر شده است. این کتاب در قطع ۲۶ در ۳۲ سانتی متر است و تصویرسازی آن توسط رضا عابدینی انجام شده است.

«کوچه بن بست» مجموعه ۲۴ داستان کوتاه از نوشته‌های از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۰ است.

 «حلزون» مجموعه صد مقاله درباره سینما، ادبیات، نمایش، موسیقی، جامعه‌شناسی، مردم‌شناسی، یا نوشته‌های شخصی نبوی درباره هر چیز است.

 «شلوارهای پاره احساس» منتخبی از شعرهای طنز نبوی است که مقدمه‌ای در حدود ۲۰۰ صفحه دارد. این مقدمه از خود کتاب مهم‌تر است.

 

 

«دستبندهای سبز» مجموعه داستانواره‌های طنز وی درباره جنبش سبز است. داستانهایی که در ستون طنز روزآنلاین هم منتشر شده است.

 «خانه امن» یک رمان نه چندان بلند است از قتلهای زنجیره‌ای و مطبوعات دوره اصلاحات. داستان اگر چه محتوایی سیاسی دارد اما ساختار آن پلیسی است.

 «از کربلا تا شام» یک سفرنامه است به عراق پیش از سقوط صدام حسین و سوریه پس از شکست اصلاحات ۱۹۹۸ این کشور، مقدمه سفرنامه اشاره می‌کند به آن خیل مردمان مذهبی و سنتی شهرستانهای کشور که همیشه در نقطه کور چشم طبقه متوسط و روشنفکران گم می‌شود.

«ده کلید» مجموعه طنزهای جامعه‌شناختی است که در قالب مقالات بلند منتشر شده است. این مجموعه کمابیش ساختار تحلیلی هم دارد.

 «یک جام زهر» مجموعه داستان‌های طنز روزانه من است و شاید بهترین مقالات طنز پانزده سال طنزنویسی روزنامه‌ای من. مسعود بهنود مقدمه کتاب را نوشته است.

 «لیموترش» رمانی است عاشقانه، که زندگی و عشق و سیاست رادر هم می‌آمیزد تا مرور کند زندگی نسلی را از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۸۰، در این بین کتاب بی‌آنکه از داستان عاشقانه منحرف شود به قتلهای سیاسی این دو دهه نیز می‌پردازد.

 

 

 «کشکول» (عهد عتیق) مجموعه لطایف فارسی و‌گاه عربی از قرن اول پس از هجرت تا قرن سیزدهم شمسی است. بخش‌های مختلف این کتاب که بصورت کرونولوژیکال تنظیم شده است، در کنار عرضه لطایف به تحلیل لطیفه‌ها بر اساس موقعیت جامعه‌شناسی و ریشه یابی آن‌ها می‌پردازد.

 «کشکول» (عهد جدید) مجموعه لطایف قرن سیزدهم تا اکنون است. این کتاب بیشتر براساس دسته بندی موضوعی تنظیم شده، برخلاف جلد اول. لطایف سیاسی، مذهبی، جنسی و قومی نیز در کتاب آمده و علت شکل گیری کلیشه‌های قومی نیز تحلیل شده است.

«سیاحت غرب» سفرنامه آمریکاست، سفرنامه‌ای تحلیلی از جامعه آمریکا و ایرانیان مقیم این کشور یا بهتر بگویم این دنیا.

«طنزنویسی» یا «شیوه‌های نوشتن احساس برانگیز» یک متن شبه آموزشی است، درباره تجربیات شخصی او برای نوشتن سانتی مانتال یا طنزنوشتن. بیشتر بر متد‌های شخصی تاکید کرده‌ است.

«نطق پیش از دستور» مجموعه سخنرانی‌ها، اشعار، مصاحبه‌ها و جملات قصار شخصیتی به نام «ستاره شهیرشرق» است که از شخصیت آیت الله حسنی ایجاد کرده.

 «نیمکت عشاق خیابان کلیسا» مجموعه ۱۲ داستان کوتاه عاشقانه و‌گاه غیر عاشقانه است. همه این داستان‌ها در فاصله زمستان ۹۰ تا بهار ۱۳۹۱ نوشته شده است.


پیوست

لینک فروش کتابهای ابراهیم نبوی در آمازون

لینک فروش کتابهای سید ابراهیم نبوی در انتشارات اچ اند اس