واکنش دولتی ها: گرانی نیست، دلار هم زیاد داریم

نویسنده
اردلان صیامی

» رحیمی: مردم اعتماد کنند چون ما دروغ نمی گوییم

میزان ذخائر ارزی ایران بالاست؛ آنقدر بالا که جای هیچ نگرانی نیست.این هم گفته رییس دولت است هم معاون وی.رییس بانک مرکزی نیز چندی پیش از دوبرابر شدن این ذخائر سخن گفته بود. ذخائری که مقدارش هیچ وقت اعلام نمیشود زیرا به گفته مسئولان دولتی، “محرمانه ” است.

در همین حال معاون اول محمود احمدی نژاد در سخنانی با تکذیب گرانی پیش بینی شده به دنبال اجرای طرح هدفمندسازی یارانه ها، از وجود دلار به اندازه کافی در ذخائر کشور خبر داد و از مردم خواست به دولت اعتماد کنند چون اعضای دولت احمدی نژاد به آنها دروغ نمی گویند.

برخی کارشناسان معتقدند اعلام ذخائر بالای نفتی برای رفع نگرانی های مردم در آستانه هدفمندسازی یارانه هاست؛چرا که از یک سو  بازار ارز ایران دو هفته ای است التهاب را تجربه میکند ودر کنار آن اعتصاب واعتراض طلافروشان هم هست که کماکان در تهران ودیگر شهرها ادامه دارد.این در حالی است که گفته می شود در بحران اخیر ارزی میلیارد ها دلار از ذخائر ارزی ایران کم شده است ولی دولتیان معتقدند اوضاع کاملا ارام است ومشکلی نیست.

 

آقا لطفا ماهی نگیر!

درست بعد از هشدار هاشمی رفسنجانی در خصوص تحریم های تازه علیه ایران در اجلاس هشتم خبرگان رهبری، رییس دولت ابراز داشت: “آنهایی که خیال می‌کنند با گل‌آلود کردن آب می‌توانند ماهی بگیرند بدانند که دولت به بازار مسلط است و اگر قیمت ارز 50 برابر امروز هم شود الحمد‌ لله آن‎قدر ذخیره داریم که کشور سال‌ها اداره خواهد شد.”

به گزارش فارس محمود احمدی نژاد همچنین گفت: “همه جوانب کار در هدفمندی یارانه‌ها دیده شده و برنامه‌ریزی‌های دقیق و عالمانه صورت گرفته اما این طرح فقط با مشارکت و همراهی مردم قابل اجراست و از مردم می‌خواهیم که دولت را در این زمینه یاری دهند.”

رئیس ‌دولت همچنین  اظهار داشت: “هیچ شرایط غیرعادی در اقتصاد ما وجود ندارد و اما اگر کسانی هم بخواهند در بازار اخلال ایجاد کنند بدانند که خود ضرر خواهند کرد.”

در این شرایط، دیروز محمد رضا رحیمی که این روزها مدام بعد از صحبت های احمدی نژاد در همان قالب حرف های او را تکرار میکند، بیان داشت: “در خصوص بحث هدفمند کردن یارانه‌ها با استانداران هماهنگ کردیم که واقعیت را به گوش مردم برسانیم و از مردم تقاضا کنیم که به دولتمردانشان اعتماد کنند چرا که آن چیزی که دولتمردان می‌گویند واقعی است و چیزی که اخلال‌گران و دشمنان می‌گویند غلط است.”

به گزارش سایت اطلاع رسانی دولت، معاون اول احمدی نژاد همچنین خاطرنشان کرد: “با وجود اینکه الان در تحریم به سر می‌بریم در هیچ دوره‌ای پس از انقلاب به این اندازه ذخیره‌ ارزی و طلا نداشته‌ایم بنابراین اگر اخلالی به وجود آمد مردم به حرف دشمنان و اخلالگران توجه نکنند و مطمئن باشند ما به آنها راست می‌گوییم. “

رحیمی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا با اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها گرانی به وجود خواهد آمد گفت: “هرگز گرانی نخواهد بود چرا که هدفمند کردن یارانه‌ها حذف یارانه نیست بلکه هدفمند کردن و توزیع عادلانه یارانه می‌باشد. چرا که عده‌ای زیاد مصرف می‌کنند بنابراین ما می‌خواهیم هم به یک اندازه مصرف کنیم. اگر جایی گرانی رخ دهد دولت قادر است آن را کنترل کند و شرط آن نیز هماهنگی مردم و دولت است، چرا که اگر دولت و مردم با هم باشند هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.”

 

کاهش ده میلیارد دلاری ذخائر در روزهای آرام

در همین حال اما خبرگزاری آفتاب گزارش داد که “با توجه به گذشت یک هفته از آغاز فروش ارز توسط بانک مرکزی، تاکنون حداقل 10 میلیارد دلار و یورو از ذخایر ارزی کشور از بانک مرکزی خارج شده و علاوه بر کاهش ذخایر ارزی، نقدینگی دریافت شده توسط بانک مرکزی در ازای فروش ارزها به‌زودی به صورت نقدینگی به بازار تزریق شده و بالا رفتن تورم را به دنبال خواهد داشت.”

به گزارش این سایت “با کاهش ذخایر ارزی بانک مرکزی امکان ایفای نقش این بانک در مبادلات جهانی، تاثیرگذاری بر واردات و صادرات کشور و تنظیم ارزش پول ملی کاهش خواهد یافت و توان امنیت اقتصادی کشور دچار مشکل خواهد شد. از سوی دیگر با انتقال این ارزها به مردم عادی امکان تاثیرگزاری بر نرخ ارزها توسط بانک مرکزی کاهش یافته و هرکس هر زمانی دلش خواست می‌تواند اقدام به افزایش نرخ ارز نموده و نظام ارزی کشور را دچار اختلال نماید.”

این گزارش آفتاب مربوط به روزهایی است که در تهران، بحران ارز، اقتصاد کشور را درگیر کرده اما در شهریور ماه بود که رییس بانک مرکزی خبر از دو برابر شدن ذخائر ارزی ایران داد.

به گزارش ایسنا وی در این خصوص گفته بود: “افزایش ذخایر طلا پشتوانه ذخایر ارزی را در کشور بالا برده است.”

بهمنی همچنین گفته بود: “ارزش پول کشور نیز بالا رفته و به همین دلیل روابط تجاری و پولی ما با کشورهای مختلف افزایش یافته است.”

به گزارش ایسنا، به نقل از اکونومیست، این مجله در گزارش ماه فوریه 2010، میزان ذخایر طلای ایران را در سال جاری، 81میلیارد و پنجاه و نه میلیون دلار تخمین زده بود.  بر پایه بررسی های اکونومیست در سال گذشته کشور شاهد بیشترین میزان ذخایر خارجی خود بود، اما طی سال جاری و سال آینده میزان این ذخایر روند نزولی به خود خواهند گرفت.

 

حراج

سایت اصولگرای  خبر آن لاین هم در گزارشی نوشت: “بحران ارزی اخیر که از قطع همکاری‌ بانک‌های دوبی و عدم تحویل ارز به فعالان اقتصادی کشور آغاز شد افزایش بیش از 10 درصدی نرخ دلار، یورو و درهم امارات به عنوان ارزهای اصلی کشور را در پی داشت. در اثر این تحولات و افزایش نرخ ارزها؛ کمبود شدیدی در بازار ایجاد شد و هجوم سفته بازان و دلالان و بخشی از مردم برای خرید ارز با اهداف سود بردن و حفظ ارزش پول خود و رفع نیازهای خود در آینده، تلاطم شدیدی در بازار ایجاد کرد. این موضوع باعث شد که دولت برای رفع بحران دست به حراج ذخائر ارزی خود دست زد.”

این موارد در حالی رخ می دهد که همین چند هفته پیش صحبت از تغییر پایه ارزی کشور از دلار ویورو به یوان یا درهم بود زیرا دولت های غربی اجازه تغییر وتبدیل ارز برای ایران را صادر نمی کردند واین موضوع باعث نگرانی مسئولین شده بود. برخی از تحلیل گران بحران پیش آمده اخیر در بازار ارز را بی ارتباط با همین موضوع نمی دانند. در همین راستا خبرگزاری رویترز در گزارشی آورده بود “جمهوری اسلامی با افتتاح حسابی بانکی به یوآن، در چین بخشی از پول نفت خود را در این حساب بانکی دریافت خواهد کرد و در ازای بخشی دیگر، سوخت و تجهیزات از چین خواهد گرفت.”

رادیو فردا هم در این مورد نوشت: “با گذشت بیش از یک ماه از تصویب دور تازه تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت سازمان ملل و به دنبال آن تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا و اتحادیه اروپا و کشورهایی چون استرالیا، ایران روزبه‌روز در استفاده از یورو و دلار با مشکل بیشتر مواجه شده و بیش از پیش از نظام مالی جهانی کنار گذاشته می‌شود.”