جشنواره♦ سینمای ایران

نویسنده
کامبیز رحیمی

‏بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر از فردا به طور رسمی کار خود را آغاز می کند. جشنواره ای ‏که امسال بطور کامل دولتی است، سینماگران برجسته و مستقل سر سینمای ایران بغیر از بهمن فرمان آراء ‏را از آن حذف کرده اند؛ اکثریت فیلم ها در چهارچوب فکری دولت احمدی نژاد قرار دارند و بقیه فیلم ها با ‏سانسورهای 70 درصدی روبرو شده اند.


bistvahashtomin.jpg

نگاهی داریم به جشنواره ای که با همزمان باشروع آن نامه اعتراضی سینما گران ایران به سانسور بی سابقه ‏وسیاست های فرهنگی وزارت ارشاد منتشر شده است.‏

‎ ‎سیمای یک جشنواره کا ملا دولتی‎ ‎

هیات انتخاب بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم فجر - یکی از دولتی ترین و عجیب ترین هیات های ‏انتخاب بیست و شش دوره آن و به ریاست نماینده رئیس جمهور و سردار وزیر ارشاد - پس از تماشای 106 ‏فیلم، 24 اثر را برای نمایش در بخش مسابقه جشنواره برای تعیین تکلیف نهائی به دفتر وزیر ارشاد فر ‏ستادند. ‏

وقتی “هنر روز” این شیوه انتخاب را بطور اختصاصی به اطلاع افکا رعمومی رساند، وزیر ارشاد بلافاصله ‏موضوع را تکذیب کردو روز بعد سایت فارس که توسط دفترفرهنگی سپاه اداره می شود فهرستی از فیلم ها ‏را منتشر کرد.‏

atashsabz.jpg

برا ساس اطلاعات موجود هنوز تکلیف این فیلم هاروشن نیست و مدیران جشنواره که حتی دبیرآن د رجریان ‏رویدادها نیست، برای اولین بار نمایش فیلم های ایرانی را به هفته دوم موکول کر ده اند. باین ترتیب جشنواره ‏فردا با نمایش فیلم های بخش بین الملل کار خود را آغاز می کند که از ایران 3 فیلم کنعان(مانی حقیقی)، آواز ‏گنجشک ها(مجید مجیدی) و آتش سبز(محمد رضا اصلانی) در آن به نمایش در می آید که هر سه در شما ‏رفیلمهای مذهبی مورد نظر “نظام” هستند.‏

‎ ‎فیلم های مذهبی‎ ‎

‏ فیلم های بخش مسابقه سینمای ایران رامی توان فیلم ها در یک نگاه به 3 دسته کلی تقسیم کرد.‏

‏ دسته اول فیلم هایی هستند که با اینکه بغیر از دو فیلم – خسرو معصومی، کمال تبریزی –مضمونی مذهبی ‏دارند، از دیدگاه سینمائی می توانند قابل اعتناء باشند: همین سادگی(رضا میرکریمی)، آتش سبز(محمد رضا ‏اصلانی)، کنعان(مانی حقیقی)، هامون و در یا و خداوند را حجی کن(ابراهیم فروزش)، همیشه پای یک زن ‏در میان است(کمال تبریزی)، آواز گنجشک ها(مجید مجیدی)، باد در علفزار می پیچد(خسرو معصومی)، ‏خاک آشنا(بهمن فرمان آرا) را می توان جزو این دسته طبقه بندی نمود. ‏

‏ گروه دیگر کارگردان ها و فیلم هایی هستند که همسو با سیاست های ارشاد فیلم ساخته اند. تهیه کنندگان این ‏فیلم ها یا عموما دولتی هستند و یا افرادی شخصی که از معتمدین دولت بوده و از آنها هزینه های ساخت فیلم ‏را دریافت کرده اند. در بررسی دقیق تر فیلم های این بخش را نیز می توان به کارهای مذهبی یا به قول ‏ارشادی ها معناگرا تقسیم کرد و برخی دیگر را باز هم با تعریف دولت جدید در راستای سینمای ملی که آن هم ‏به بیان تاریخ و اندیشه های مذهبی می پردازد و در بن به همان دسته اول معناگرا ختم می شود.


atashsabz2.jpg

فیلم های این دسته عبارتند از: آن مرد آمد (حمید بهمنی)، احضار شدگان (آرش معیریان)، استشهادی برای ‏خدا (علیرضا امینی)، پرچم‌های قلعه کاوه (محمدنوری زاد)، تولدی دیگر (عباس رافعی)، جعبه موسیقی ‏‏(فرزاد موتمن)، در میان ابرها (سیدروح اله حجازی)، ستایش (محمدرضا رحمانی)، سهم گم‌شده (حسن ‏نجفی)، شب (رسول صدرعاملی)، فرزند خاک(محمدباشه آهنگر). ‏

‏ در این بخش چند فیلم های دیده می شود که کارگردان یکی از آنها محمد نوری زاد یا مسعود ده نمکی دوم ‏است. نوری زاد از نویسندگان کیهان وگردانند گان برنامه هویت است. کارگردان های اول این بخش هم ‏کسانی هستند که فیلمهائی باسرمایه دولت و بااندیشه طالبانی ساخته اند.‏

دسته سوم فیلم ها نیز جزء لاینفک سینمای ایران یعنی فیلمفارسی ها هستند. فیلمفارسی هایی که در هیات های ‏تازه با شکلی مدرن ظاهر شده و البته در ارشاد دولت نهم از آثار برجسته به شمار می روند: محیا (اکبر ‏خواجویی)، خواب زمستانی (سیامک شایقی)، حس پنهان (مصطفی رزاق کریمی)، انعکاس(رضا کریمی) نیز ‏در این گروه جای می گیرند.‏

این فیلم ها در حالی انتخاب شده اند که جمال شورجه کارگردان ارزشی “نظام” عضو هیئت دست راستی ‏منصفه مطبوعات و عضو هیات انتخاب گفته بود: “ما به هیچ وجه سلیقه ای برخورد نکرده ایم و این فیلم ها ‏چون ساختار خوبی داشته اند برگزیده شده اند” و این در حالیست که عملا تمامی فیلم های متعلق به نسل تازه ‏سینمای ایران از حذف شدند. ‏

‎ ‎سانسور 70 درصدی‎ ‎

برخی از آثار سینمایی که انتخاب نشده بودند از همان لحظات اولیه اعلام لیست با و اکنش مطبوعات مواجه ‏شدند. به طور مثال 3 فیلم دایره زنگی ساخته پریسا بخت آور که به موضوع ماهواره در جامعه ایرانی، صد ‏سال به این سال ها کار سامان مقدم با داستانی ملودرام درباره وضعیت یک زن به نام ایران که 3 دهه زندگی ‏در ایران را پشت سر می گذارد و آتشکار اثر محسن امیر یوسفی که با بهشت، دوزخ و برزخ را به شکلی ‏طنزآمیز تصویر می کشد یک جاحذف شدند. ‏

شورایعالی تهیه کنندگان و کانون کارگردان های خانه سینما هم در واکنش به حذف این فیلم ها وزارت ارشاد ‏را تهدید کردند که جشنواره را تحریم می کنند و جعفری جلوه معاون سینمایی صفار هرندی با آنان تشکیل ‏جلسه داد تا قضیه را فیصله دهد. نتیجه پذیرش فیلمها با سانسور های عجیب و غریب بود.‏

‏ فیلم صد سال به این سال ها با 30 دقیقه اصلاحیه و دایره زنگی با 70 دقیقه مورد حذفی رو به رو شد که در ‏تاریخ سانسور ایران بی سابقه است. اساسا معلوم نیست وقتی از فیلمی 120 دقیقه ای 70 دقیقه آن سانسور ‏شود چه از فیلم باقی می ماند. ‏

هدایت فیلم تهیه کننده صد سال به این سال ها همان ابتدا با اعلام این مسئله فیلم را از جشنواره بیرون کشید. و ‏مرتضی شایسته تهیه کننده فیلم نامه ای اعتراضی به وزارت ارشاد نوشت.‏

‏ در پی او منیژه حکمت وعلیرضا داود نژاد کارگردانهای مستقل سینمای ایران د رنامه های سرگشاده خود به ‏وزارت ارشاد معترض شدند.‏

و سرانجام د رآستانه برگزاری جشنواره بیانیه اعتراضی سینما گران انتشار یافت.‏