اسد به مهره ایران تبدیل خواهد شد

نویسنده

» تحلیل نوول ابزراتور از وابستگی اسد به ایران

خالد یعقوب اویس

حمایت نظامی ایران و سازمان شیعه حزب الله از حکومت دمشق باعث شد تا اسد جهش بزرگی در نبرد خود با شورشیان انجام دهد، ولی بی شک این حمایت ها بهای قابل توجهی خواهند داشت.

امروز رییس جمهور اسد با این مشکل روبروست که شاید بخش بزرگی از استقلال خود در برابر تهران را ازدست بدهد و به یکی از مهره های این کشور در صحنه منطقه ای و نبرد میان شیعه و سنی تبدیل شود. از دید کارشناسان و دیپلمات هایی که در این منطقه به فعالیت مشغول اند، احتمالاً اسد در صورت کناره گیری به سرنوشتی مشابه با دیگر رؤسای جمهور دچار نخواهد شد.

بشاراسد که هزاران تن از افراد جامعه علوی را از دست داده و جنگ داخلی را وارد سومین سال خود کرده، به شدت نگران حفظ واحدهای نخبه خود است. او اکنون به تدریج درحال وابسته شدن به حزب الله و دیگر شبه نظامیان شیعه متحد با ایران است.

درحال حاضر واحدهای علوی ارتش سوریه با زرادخانه موشکی قابل توجه و تجهیزات توپخانه شان، در درگیری ها قدری عقب نشینی کرده اند. آنها از تسلیحات خود برای نقب زدن به سنگرهای شورشیان استفاده می کنند و سپس شبه نظامیان سوری آموزش دیده توسط ایران و حزب الله وارد عمل می شوند.

به گفته شورشیان و دیگر منابع نزدیک به اپوزیسیون در برخی موارد، این مردان حزب الله هستند که وارد نبردهای خیابانی می شوند.

در این شیوه جدید، حزب الله و ایران به طور مستقیم در ساختارهای فرماندهی نیروهای اسد وارد شده اند و این مسأله بی شک بر اقتدار حکومت و پایه های قدرت علویون که خانواده اسد نزدیک به چهل سال است بر آن تکیه زده اند تأثیر خواهد گذاشت.

علویون که خانواده و اطرافیان اسد نیز از اعضای آن محسوب می شوند، از سال های ۱۹۶۰ سوریه را تحت کنترل خود دارند.

 

امتیاز کوتاه مدت؟

علویون سوریه برخلاف شیعیان عراق، ایران و لبنان، اغلب لائیک هستند. آنها از تعصبات مذهبی ای که باعث سرازیر شدن هزاران شبه نظامی شیعه به خاک سوریه و نبرد در کنار نیروهای اسد شده مبرا هستند.

به گفته منابع نزدیک به دستگاه های امنیتی در منطقه، برآورد می شود که در حدود ۱۵۰۰۰ پیکارجوی شیعه که از لبنان و عراق آمده اند، درحال حاضر در سوریه بسر می برند. آنها در پیروزی های اخیر حکومت دمشق نقش اساسی داشته اند.

با این حال، به گفته کارشناسان نظامی و دیپلمات ها، امتیاز نظامی اسد علی رغم فشارهای شدیدی که بر شورشیان وارد می شود، دراز مدت نخواهد بود.

سقوط شهر قصیر و اظهارات پیروزمندانه حزب الله باعث شد تا عربستان سعودی واکنش نشان دهد. گفته می شود که پادشاهی سعودی به همراه ایالات متحده نقش اصلی را در حمایت از شورشیان ایفا می کنند.

درحال حاضر اسد تنها بر دمشق و بر یک مسیر محدود که پایتخت را به حمص و پایگاه های نظامی کرانه های مدیترانه متصل می کند کنترل دارد. از نظر آندرو تریل، محقق در مدرسه نظامی ارتش آمریکا، شورشیان “مواضع خود را حفظ خواهند کرد”، زیرا اسد کنترل خود را بر بخش بزرگی از مناطق و استان های سوریه ازدست داده است.

او به رویترز گفت: “برنده شدن در یک نبرد به معنای برنده شدن در جنگ نیست، زیرا کسانی که تحت حمله قرار گرفته اند، به تدابیر جدیدی دست پیدا می کنند. شورشیان همچنان مسلح اند و قادرند به حکومت ضربه وارد کنند.”

این درحالی است که قرار است تسلیحات جدیدی از عربستان و همچنین آمریکا به نیروهای شورشی تحویل شود. سلیم ادریس، رییس ارتش آزاد سوریه، این هفته به ایالات متحده سفر خواهد کرد تا درخواست تحویل سریع جنگ افزارهای آمریکایی را تسلیم واشنگتن کند.

ایران نیز به نوبه خود همچنان به کمک های نظامی و مالی اش به حکومت اسد ادامه می دهد. به گفته منابع اپوزیسیون، کمک های مالی ایران به اسد به طور ماهانه در حدود ۵۰۰ میلیون دلار است.

منبع: نوول ابزرواتور، ۲۲ ژوئیه