احمدی‌نژاد هم‌چنان نگران امام زمان

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» گفتمان دولت دهم ادامه دارد

محمود احمدی‌نژاد پس از مدت‌ها سکوت خود را شکست، اما شاید نه آن‌طور که موافقان و مخالفان انتظار می‌کشیدند: او ازامام دوازدهم شیعیان سخن گفت و برنامه غرب برای بازداشت وی.

وب‌سایت دولت بهار، از وب‌سایت‌های حامی احمدی‌نژاد، متن کامل سخنان وی در جمع “طلاب و روحانیون” را منتشر کردهاست. سخنانی که این سایت آن‌ها را “مهم” توصیف کرده است.
رئیس دولت‌های نهم و دهم در این سخنان با اشاره به این‌که غرب بیش از مسلمانان “دنبال امام زمان” است، گفت: “آنقدر دردانشگاه‌های علوم انسانی آمریکا راجع به امام زمان تحقیق کرده­‌اند که اگر من بگویم هزاران برابر مجموع کار حوزه‌هایعلمیه قم و نجف و مشهد، زیاد نگفته‌ام، بلکه کمتر گفته‌ام که شما باور کنید”. احمدی‌نژاد اضافه کرد: “به قول دوستی می‌گفت پرونده امام زمان را تکمیل کرده‌اند و برای دستگیری‌اش بسته‌اند، تنها عکسش را کم دارند. آنها می‌دانند که تنها خطر مبنایی واساسی برای امپراطوری چند صد ساله آنها امام عصر است”.
 چند روز پیش از انتشار این سخنان، رسانه‌ها متن سخنان اکبر هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام رامنتشر کرده بودند که درباره دولت احمدی‌نژآد گفته بود: “مثلا می‌گفتند عصر ظهور و آمدن امام زمان و علنی شدن آن است. این حرف‌ها را هنوز هم می‌زنند”.
این نخستین بار نیست که احمدی‌نژاد چنین سخنانی بر زبان می‌آورد. او علاوه بر بیان علنی باورهای آخرالزمانی،‌ در دوران ریاست‌جمهوری خود چندین بار از مواردی نظیر “نزدیک بودن ظهور” و “حمایت امام زمان از دولت” سخن گفته بود. در یکی از مشهورترین این نقل‌قول‌ها هم‌زمان با آغاز پرداخت یارانه‌های نقدی، او گفته بود که این پول‌ها “پول امام زمان” استو بهتر است مردم آن را با دیگر پول‌ها مخلوط نکنند.
در سال دوم ریاست‌جمهوری نیز، فیلمی از او در دیدار با جوادی‌آملی منتشر شد. احمدی‌نژاد در آن دیدار با اشاره بهسخن‌رانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، چنین می‌گفت: “فضا یک دفعه عوض شد و همه حدود بیست‌وهفت، هشت دقیقه تمام، این سران مژه نزدند. این‌که می‌گویم مژه نزدند، غلو نمی‌کنم، اغراق نیست. چون نگاه می‌کردم، همه سرانمبهوت مانده بودند. انگار یک دستی همه آنان را گرفته بود، آنجا نشانده بود”.
 یکی دیگر از سخنان جنجالی احمدی‌نژاد در این زمینه باز می‌گشت به سخنان او در جمع روحانیون در مشهد. احمدی‌نژاد گفتهبود: “ما در این دوسال و نیم، البته در تمام دوران انقلاب، در همه عالم هستی جاری است، به شما عرض کنم ما دست اینمدیریت الهی را هر روز می بینیم. خدا خودش شاهد است که ما می بینیم. اغراق نمی گویم. ندیده را خدمتتان عرض نمی‌کنم”.
این اظهارنظر البته واکنش‌های تندی در میان روحانیون برانگیخت و حتی اصول‌گرایان نیز به انتقاد از آن پرداختند. همان‌ زمانروزنامه توقیف شده اعتماد ملی در مقاله‌ای به قلم رسول منتجب‌نیا - قائم‌مقام مهدی کروبی در حزب اعتماد ملی - نوشت: “درسال اول ریاست جمهوری آقای احمدی‌نژاد، با دو واسطه نقل شد که ایشان در سفر استانی به سیستان و بلوچستان و درپاسخ به اعتراض یکی از معاونین که اعتبارات کشور محدود است و چرا این همه وعده‌های ده‌ها میلیارد تومانی به هر شهرداده می‌شود، گفته‌است: «نگران نباشید دو سال دیگر امام زمان (عج) ظهور می‌کند و همه مشکلات را حل می‌کند.» نماینده‌ایاز شورای اسلامی، نقل می‌کرد روزی در ملاقات رئیس‌جمهور با مقام معظم رهبری ایشان نسبت به اظهاراتش و وعده ظهورحضرت در دو سال دیگر مورد اعتراض شدید رهبری واقع شد و در جواب گفت: «کسانی که با ایشان در تماس هستند، گفته‌اند» و پس از خروج از دفتر رهبری، اظهار کرده‌است: «ایشان تصور می‌کند من رئیس‌ جمهور او هستم، من رئیس‌ جمهورامام زمان (عج) می‌باشم.“.
 با این حال برخی اصول‌گرایان بر این عقیده‌اند که احمدی‌نژاد این سخنان را با القائات اسفندیار رحیم‌مشایی بر زبانمی‌آورد. حتی زمانی محمدتقی مصباح‌یزدی، از روحانیون حامی احمدی‌نژاد، گفته بود که مشایی رئیس‌ دولت‌های نهم و دهم را”طلسم” کرده است.
آن‌ها رحیم‌مشایی را “سرکرده جریان انحرافی” می‌نامند که “با القای این فکر که امام‌زمان‌(عج) کشور را اداره می‌کند، سعیدر تضعیف جایگاه ولی‌فقیه دارند و نیاز به وجود ولی‌فقیه را زیر سؤال می‌برند.”