اخراج روزنامه نگاران ایلنا؛ نتیجه بالا گرفتن اعتراضات کارگری

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» اعمال نفوذ و فشار؛ از خانه کارگر تا وزارت کار

اسماعیل محمدولی، پانیذ فاضلیان، مرتضی مدنی، لیلا رزاقی و موسوی، ۵ خبرنگار حوزه کارگری خبرگزاری ایلنا به صورت دسته جمعی از این خبرگزاری اخراج شده اند. خبرگزاری ایلنا تاکنون توضیحی رسمی دراین باره ارائه نداده و اسماعیل محمدولی، دبیر گروه کارگری ایلنا که به همراه خبرنگاران اش اخراج شده در فیسبوک شخصی اش اعلام کرده که توضیحات سه نفر از خبرنگاران کارگری ایلنا درباره ماجرای اخراج و وضعیت کار در پنج سال گذشته منتشر خواهد شد.

او یک روز قبل تر در فیسبوک اش اعلام کرده بود: تیم پنج نفره کارگری ایلنا امروز اخراج شدند. هرچند سمت اداری من دبیر گروه کارگری بود اما همه اهالی ایلنا می دانستند گروه ما شورایی اداره می شود. این شد که همگی ما را اخراج کردند. دلایلش برای کسانی که پیگیر اخبار کارگری بودند واضح است.

پوشش اخبار تجمع اعتراضی کارگران کارخانه فارسیت دورود به عنوان علت اخراج دسته جمعی خبرنگاران گروه کارگری خبرگزاری ایلنا عنوان می شود؛ کارخانه ای که گفته می شود یکی از مدیران و مالکان آن از اعضای خانه کارگر است و اعمال نفوذ او و فشارهای خانه کارگر بر مدیران خبرگزاری و مقاومت خبرنگاران این خبرگزاری در مقابل سانسور اخبار تجمع کارگران کارخانه فارسیت، به اخراج خبرنگاران انجامیده. هرچند مسعود حیدری، مدیرعامل ایلنا توضیحی در این زمینه نداده، وخبرنگاران اخراج شده هم حاضر به مصاحبه نیستند اما یک منبع موثق با تایید این مساله به روز می گوید: “به طور مشخص مساله تجمع کارگران فارسیت بود اما رویه موجود در سرویس کارگری ایلنا مورد حمایت مدیریت و مجموعه خانه کارگر نبوده و به هر حال زاویه هایی وجود داشت. برای مثال در مورد پوشش تجمعات و اعتراضات کارگری گروههای مختلف،از کارگران کارخانه ها و هلدینگ های بزرگ بگیرید تا معلمان و پرستاران و فعالین کارگری، همیشه مشکلاتی وجود داشت. البته در سایر رسانه ها هم چنین مشکلات و فشارهایی وجود دارد ولی خبرنگاران ایلنا به عنوان مهم ترین منبع خبری درباره کارگران فشارهای بیشتری متحمل می شدند و در مورد برخی تجمعات و مصاحبه با برخی فعالین کارگری کاملا تحت فشار بودند. مدیریت ایلنا هم از جانب کارفرماهای صاحب قدرت یا مجموعه خانه کارگر تحت فشار است که بعضی خبرها کار نشود. در نهایت بعد از قضیه فارسیت درورد، آقای حیدری، مدیرعامل این خبرگزاری ترجیح داد همه اعضای گروه کارگری اش را اخراج کند تا خیال اش از بابت تغییر رویه در این گروه که خواسته خانه کارگر و وزارت کار بوده راحت شود”.

پس از اخراج این افراد،خبرگزاری ایلنا، بخش مربوط به اخبار کارگری خود را از صفحه اش برداشت.تنها جایی هم که می شد به اخبار کارگری ایلنا دسترسی داشت، در پایین صفحه نخست این خبرگزاری بود که با کلیک روی این بخش هم مخاطبان متوجه می شدند اخبار بخش کارگری به روز نمی شود. پس از دو روز اما این وضعیت به رویه سابق خود بازگشت با این تفاوت که اخبار تجمعات و اعتراضات کارگری در این خبرگزاری جایی برای پوشش نیافت. هنوز مشخص نیست وضعیت این خبرگزاری و سیاست های مدیران آن درباره نحوه پوشش اخبار کارگری چه شکلی به خود خواهد گرفت.گفته می شود دو تن از خبرنگاران اخراج شده هم قرار است سر کار خود بازگردند، اما یک روزنامه نگار به روز می گوید: “مساله خبرگزاری ایلنا صرفا به بحث کارخانه فارسیت برنمی گردد بلکه اگر توجه کنیم انتشار اخبار رو به گسترش اعتراض ها و اعتصاب های کارگران توسط تیم کارگری ایلنا و بخصوص در این اواخر، انتشار انتقادها از باز پس گرفته شدن دستورالعمل دولت پس از یک هفته در مورد ممنوعیت امضای قرارداد کمتر از یک سال با کارگران مشاغل دائمی، در خبرگزاری ایلنا فشارهای زیادی را متوجه آنها کرده بود. در واقع بحث کارخانه فارسیت تیر آخر بود”.

او می افزاید: “مورد دیگر که باعث افزایش فشارها و اخراج خبرنگاران این خبرگزاری شد خبرهای مربوط به بازداشت فعالان کارگری و همچنین اعتراضات کارگری بود که ایلنا پوشش میداد و در آنها میزان انتقاد از دولت بالا بود. بخصوص یک خبر هم کار شد که کارگران شرکت معدنجو در زرند کرمان دست به اعتصاب زده بودند که نیروهای انتظامی گاز اشک آور زد و یک کارگر مرد در جریان این تجمع کشته شد. ایلنا شجاعانه گزارش نوشت که مرگ محمدعلی میرزایی، کارگر همین شرکت در ارتباط با شلیک گاز اشک آور از سوی ماموران نیروی انتظامی بوده. در واقع تیم کارگری خبرگزاری ایلنا در پوشش اخبار کارگری خیلی خوب کار میکرد و در کنار کارگران بود. چنین رفتار و برخوردی با چنین تیمی واقعا جای تاسف دارد”.
اشاره این روزنامه نگار به تجمع کارگران شرکت معدنجو در زرند است که خبرگزاری ایلنا در مورد آن چنین گزارش داده بود: “۶۰ کارگر در اعتراض به بلاتکلیف بودن خود س از گذشت سه ماه از تعطیلی این معدن،‌ در ابتدای جاده پابدانا در زرند تجمع و بستن جاده کردند اما ‌ماموران به قصد متفرق کردن کارگران و باز شدن جاده برای عبور کامیون‌ها از گاز اشک‌آور استفاده کردند و محمدعلی میرزایی که از ناحیه چشم آسیب دیده بود و دید خوبی نداشت، ناگهان با تریلر حامل زغال که قصد عبور از بین تجمع کنندگان را داشت برخورد کرد و کشته شد”.

تشکل های کارگری اما نسبت به اخراج گروه کارگری خبرگزاری ایلنا بی تفاوت نبوده اند. سندیکای کارگران فلزکارمکانیک باا نتشار بیانیه ای از اعضای سرویس کارگری ایلنا و کارگران فارسیت دورود حمایت کرده. این سندیکا در بیانیه خود نوشته است: “ایلنا تنها خبرگزاری رسمی ایران که اخبار کارگران را پوشش می‌داد، حالا خود دست به اخراج دست‌جمعی خبرنگارانش زده است. اخراج دسته‌جمعی، قراردادهای موقت و یک‌طرفه و نبود امنیت شغلی یکی از موضوعاتی است که ایلنا بارها درباره آن‌ها خبررسانی کرده است”.

این سندیکا در ادامه بیانیه خود نوشته است: “پس از ۲ روز از غیر فعال ماندن بخش کارگری این خبرگزاری، این بخش با اخباری مربوط به مسائل عادی تامین اجتماعی و اخباری کاملا مدیریت شده به فعالیت خود ادامه داده است. در روزهای اخیر حمله و تهدید فعالین کارگری، حتی فعالین خانه پرستار، مدتی است در دستور کار قرار گرفته و امروز می بینیم که حتی اخبار سانسور شده کارگری که توسط خبرنگاران زحمتکش ایلنا منتشر می شود هم قابل تحمل برای مجموعه ای با دید امنیتی نیست. ما ضمن حمایت از کارگران فارسیت دورود که ۵ روز در خیابان های تهران آواره اند از خبرنگاران زحمتکش ایلنا نیز حمایت کرده و این برخوردهای غیر حرفه ای و امنیتی را محکوم می کنیم”.

اتحادیه آزاد کارگران ایران هم با انتشار خبر اخراج خبرنگاران بخش کارگری خبرگزاری ایلنا در سایت خود اعلام کرده است: “بخش کارگری ایلنا علیرغم اعمال محدودیتها وفشار از بالا در این مدت توجه ویژه ای به موضوع عدم امنیت شغلی و اخراج دسته جمعی کارگران وانعکاس بخشی از مبارزات واعتراضات کارگران نشان داده و اخبار و گزارش هایی را بدون تحلیل خاص وصرفا درچارچوب وظایف خبرنگاری منتشر کرده است که ظاهرا این مقدارانعکاس خبری را هم سیاستگذاران ایلنا نمی پسندند”.

خبرگزاری ایلنا مهم ترین منبع خبری درباره اخبار کارگران در ایران است.