ایران را با اوکراین اشتباه گرفته اند

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» واکنش ها به دیدار کاترین اشتون با فعالان زن

پس از دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با چند تن از فعالان زن از جمله نرگس محمدی و گوهر عشقی[مادر ستار بهشتی] در سفارت اتریش که در جریان سفر وی به تهران صورت گرفت، دبیر ستاد عملیات روانی نیروهای مسلح طی اظهاراتی حمله به دولت حسن روحانی را با همراهی تعدادی از وابستگان نهادهای امنیتی در مجلس شورای اسلامی و رسانه های متعلق به این نهاد نظامی آغاز کرد.

سرتیپ پاسدار مسعود جزایری طی اظهاراتی گفت: “ملاقات اشتون با برخی افراد معلوم الحال بمنزله نقض قوانین دیپلماسی و مقدمه سازی برای دخالت‌های بعدی است که باید جلوی آن گرفته شود. بهتر است اشتون در فکر بر طرف کردن مشکلات حقوق زنان در اتحادیه اروپا باشد.”

معاون تبلیغات دفاعی و دبیر ستاد عملیات روانی ستاد کل نیروهای مسلح با ادعای اینکه “نمایندگان و مقامات اتحادیه اروپا از فرصتهای دیپلماتیک برای دیدار با مجرمین و محکومین ضدانقلاب در کشور استفاده می کنند” اضافه کرد:” تحت هیچ بهانه‌ای اجازه دخالت غرب در امور داخلی ایران را نمی‌دهیم و مسئولین مربوط باید مراقبت کنند که طرف‌های مذاکره کننده از محدوده‌های تعیین شده عبور نکنند.”

از سوی دیگر مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه برخی دیدارهای کاترین اشتون درسفرش به ایران را غیر رسمی و هماهنگ نشده اعلام کرد و چنین موضع گرفت: “این‌گونه اقدامات به افزایش سوءظن مردم کشورمان در قبال غرب منجر خواهد شد و به روابط ایران و اتحادیه اروپایی کمکی نمی کند.”

وی همچنین تاکید کرد که “در همین زمینه به سفارت اتریش در تهران تذکر رسمی داده شده است.”

 پس از انتشار این اظهارات، وابستگان نهادهای نظامی و امنیتی که تحت عنوان نماینده در مجلس حضور دارند نیز به اظهار نظر پرداختند و در رسانه های متعلق به سپاه پاسداران حملات علیه دولت حسن روحانی را آغاز کردند.

سرتیپ پاسدار محمداسماعیل کوثری عضو کمسیون امنیت ملی مجلس گفت: “مجلس دیدار اشتون با محکومان فتنه را بررسی می‌کند دیدار انجام شده از دو حالت خارج نیست یا هماهنگ شده بوده یا بدون هماهنگی انجام شده است. اگر هماهنگ شده باشد باید بدانیم بر چه اساسی این دیدارهماهنگ شده است و وزارتخانه و سازمان‌های مربوطه باید پاسخگو باشند اینکه بگویند دیدار یک دفعه و بدون هماهنگی صورت گرفته، باز هم قابل قبول نیست و مانند دفعه قبل که هیات پارلمانی در سفارت یونان دیدار کردند برخورد نخواهیم کرد.”

همزمان سرتیپ پاسدار منصور حقیقت پور دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم نیز طی اظهاراتی گفت: “چنین روندی برای ما قابل قبول نیست و هیچ کس حق ندارد خارج از روابط و قواعد دیپلماتیک در کشورمان به اقدامات خلاف مقررات و ضوابط دست بزند.همان‌گونه که مقام معظم رهبری اعلام کردند که ما به اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها اطمینان و اعتماد نداریم، بنده نیز اعلام می‌کنم که ما به اشتون اعتمادی نداریم و او در سفر به ایران تهران را با کیف اشتباه گرفته است.”

این عضو سابق و ارشد نیروی قدس سپاه اضافه کرد: “باید اعتماد در عرصه دیپلماسی متقابل باشد تا مذاکرات و پیگیری امور به ثمر بنشیند اما گله‌مندی ما این است که چگونه به این نماینده اتحادیه اروپا زمینه‌ای را فراهم کردند تا با برخی از محکومان فتنه دیدار داشته باشد که این حرکت اشتون به مذاکرات اخیر و اصل سفر او لطمه وارد کرده است.”

وی همچنین تهدید کرد که “مجلس به احتمال زیاد فردا (سه شنبه ۲۰ اسفند) جلسه‌ای را برگزار می‌کند و ما از طریق قوه مقننه این سفر و دیدارهای انجام شده را مورد پیگیری قرار می‌دهیم و با افراد خاطی که زمینه این دیدارها را فراهم کرده‌اند، برخورد می‌کنیم و قصور آنها را در این مسئله نمی‌بخشیم.”

ابراهیم آقامحمدی عضو سابق شورای فرماندهی سپاه لرستان و فرمانده سابق بسیج خرم آباد که هم اکنون یکی از اعضای کمسیون امنیت ملی مجلس است اما تهدیدات بیشتری را متوجه مقامات دولتی کرد.

وی مدعی شد که “هدف اصلی هیات دیپلماتیک اتحادیه اروپا دیدار با فتنه‌گران و ضد انقلاب‌ها بوده است و دیدارهای دیگر برای آنان حاشیه‌ای است، پس وزارت خارجه به خاطر کوتاهی‌اش باید پاسخگو باشد.”

او با این ادعا که “کاترین اشتون به خاطر این دیدار باید از ایران اخراج می شد” همچنین اظهار کرد: “بحث سوال و استیضاح از وزیر خارجه در صحن مجلس شورای اسلامی در این رابطه مطمئناً مطرح خواهد شد زیرا هر روز شرف، استقلال و آبروی ما در حال آسیب دیدن است. اگر کاترین اشتون بدون اجازه به دیدار فتنه گران رفته است وزارت خارجه باید به اشتون اخطار جدی بدهد و حتی وی را از ایران اخراج کنند. وزارت خارجه اگر راست می گوید و اگر وزیر ادعای انقلابی گری دارد باید به اشتون بگوید که به دلیل زیر پاگذاشتن پروتکل دیپلماتیک باید به کشور خودت برگردی نه اینکه فرش قرمز جلوی پایش پهن کنند و برای تفریح او را به این ور و آن ور ببرند.”

این مقام سابق نظامی هم به دولت حسن روحانی حمله کرده و گفته: “این همه هیات خارجی به جمهوری اسلامی ایران با سیاست درهای باز دولت جدید آمده‌اند و این همه سروصدا راه انداخته اند که دیوارهای تحریم را شکاندیم. من سئوال می‌کنم که چه خیری به مردم داده شده است؟ کدام قرارداد تجاری اجرایی شده است؟ کدام خیر به داخل آمده است؟ آیا اینگونه امور از سوی وزارت خارجه قابل توجیه است؟ وزیر خارجه باید جوابگو باشد که مسائل را خیلی شل گرفته است و باید بگوید که با چه معیاری این رفتارها انجام می شود؟ پس غیرت کجا رفته است؟ استقلال این مملکت در حال به خطر افتادن و اصول سیاست خارجی ما در حال زیر سئوال رفتن است.”

همچنین روح الله حسینیان از چهره های سابق امنیتی و عضو کنونی مجلس نیز به فرماندهان سپاه در حمله به دولت پیوسته و گفته: “ما شدیداً به دیدار مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یک محکوم فتنه معترض هستیم و معتقدیم از جایگاه بالا و قیم‌مآبانه صورت گرفته است. این‌ دیدار،‌ مصداقی از دخالت اروپاییان در مسائل داخلی جمهوری اسلامی ایران است.”

وی همچنین تهدید کرده: “مجلس، بی‌شک این موضوع را در جلسه علنی و یا کمیسیون‌ سیاست خارجی و امنیت مطرح کرده و در قبال آن عکس العمل نشان خواهد داد تا دیگر کسی به خود اجازه توهین به ملت ایران را ندهد. مسلماً اروپایی‌ها هنوز این قدر گستاخ نشده‌اند که بدون هماهنگی‌های لازم دست به چنین اقدامات تحریک‌آمیزی بزنند و قطعاً پیش از دیدار،‌ هماهنگی‌هایی انجام شده است.”

وبسایت بصیرت نیز طی یک مقاله نوشت: “سفر اشتون در ادامه سفرهای چند ماه گذشته مقام های اروپایی از جمله هیاتهای پارلمان اروپا و وزرای خارجه ایتالیا، بلژیک و لهستان به ایران است که در همه آن ها برجسته ترین نکته حمایت از اپوزیسیون ایرانی و تلاش برای مشروط کردن بهبود روابط ایران با اروپا به ایجاد آزادی عمل برای این جریان تحت پوشش ادعاهای «حقوق بشری» است و در ادامه این روند برنامه کشاندن ایران پای میز مذاکره حقوق بشری مطرح است.”

ارگان اینترنتی اداره سیاسی سپاه در این مقاله ادعا کرد که “غربی ها با این سفرها قصد دارند فضای مذاکره ایران و ۵+۱ را به فضای امیدوارسازی و توانمندسازی سازی جریان فتنه با اهداف و انگیزه های از پیش برنامه ریزی شده تبدیل کنند.”

کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۷ اسفند به ایران سفر کرد و آنگونه که خبرگزاری ها اعلام کردند در سفارت اتریش با تعدادی از فعالان زن ایرانی از جمله نرگس محمدی فعال حقوق بشر و روزنامه نگار و همچنین گوهر عشقی مادر ستار بهشتی وبلاگ نویسی که آبانماه سال گذشته در بازداشتگاه نیروی انتظامی و بر اثر ضرب و شتم تحت بازجویی کشته شد، دیدار کرد.

حمله اعضای سابق سپاه و برخی از اصولگرایان تندرو به بهانه دیدار کاترین اشتون با چند تن از فعالان زن البته تنها موردی نیست که در چندماه گذشته علیه دولت حسن روحانی برنامه ریزی و اجرا شده است. به نظر می رسد برخی مقامات ارشد سپاه و اعضای سابق این نهاد نظامی و وابستگان نهادهای امنیتی در مجلس درحال ریختن “آتش تهیه” و جنگ روانی مقدماتی علیه دولت هستند تا در زمان مناسب (انتخابات مجلس دهم و انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم) از این اهرم علیه حسن روحانی و حامیان اصلاح طلب او استفاده کنند.

پیش از این در جریان سفرجک استراو وزیر سابق خارجه بریتانیا و همچنین پس از سفر او، پیش و پس از سفر هیات پارلمانی اتحادیه اروپا و دیدار اعضای این هیات با جعفر پناهی کارگردان سینما و نسرین ستوده وکیل دادگستری نیز چهره های نظامی امنیتی حملاتی را علیه دولت در سطح رسانه های وابسته به سپاه پاسداران (خبرگزاری های فارس و تسنیم) انجام داده بودند.

نظامیان که پیش از انتخابات ریاست جمهوری از منتقدان و مخالفان به قدرت رسیدن حسن روحانی در دولت جمهوری اسلامی بودند طی دو چندماه اخیر بصورت مکرر با اظهارات خود وانمود می کنند که مذاکرات هسته ای با گروه ۵+۱ و تلاش دولت حسن روحانی برای بهبود روابط با کشورهای اروپایی و امریکا بی نتیجه بوده است.

آنها در اظهارات خود تاکید می کنند که “توافق با غرب” و رفع احتمالی تحریم های بین المللی تاثیری در رفع مشکلات داخلی و بحران اقتصادی کشور نخواهد داشت.

رهبر جمهوری اسلامی نیز از زمان آغاز به کار دولت حسن روحانی تا کنون چند بار از “عدم خوشبینی” به مذاکرات هسته ای و تلاش های دیپلماتیک دولت سخن گفته است.

از جمله دوشنبه ۲۸ بهمن و در آستانه دور تازه مذاکرات مقامات وزارت خارجه دولت حسن روحانی با گروه ۵+۱ رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “بعضی از مسئولین آن دولت و این دولت فکر میکنند اگر در موضوع هسته ای مذاکره کنند مسئله حل میشود، در سخنرانی اول سال هم گفتم که من به مذاکره خوشبین نیستم و به جایی نمیرسد و دیدید که به جایی نرسید، ولی مخالفتی هم ندارم.”