قائم مقام احمدی نژاد در وزارت اطلاعات کیست

نویسنده
حامد ایرانی

» "مجید علوی" در تدارک سرکوب شدیدتر منتقدان انتخابات

با اخراج محسنی اژه ای از وزارت اطلاعات و اداره آن توسط محمود احمدی نژاد در مقام “سرپرست”، وی یکی از ماموران امین خود را در جایگاه “قائم مقام” مسوول کنترل این وزارتخانه تا پیش از آغاز به کار وزیر جدید کرده است.

مجید علوی از ماموران و بازجویان قدیمی، قائم مقام جدید این وزارتخانه و شخصی است که تحت کنترل کامل محمود احمدی نژاد تا اطلاع ثانوی، حساس ترین وزارتخانه امنیتی کشور را اداره خواهد کرد.

 

مجید علوی کیست؟

مجید علوی از ماموران وزارت اطلاعات در حوزه خارج از کشور، هشت سال در کشورهای سودان و عربستان سعودی در لباس مامور مخفی این وزارتخانه در سالهای دور ماموریت کرده است. به گزارش منابع آگاه، در پرونده پرسنلی وی درج شده  که او به دلیل فعالیت هایش در درگیری های قومی سودان از آن کشور اخراج شده است.

در جریان انتخابات اخیر ریاست جمهوری و اتفاقات و برخوردهای پس از آن، حدود 20 تن از مدیران ارشد این وزارتخانه در گزارش مفصلی با بر شمردن دلایل امنیتی ادامه خشونت ها و سرکوب ها و دستگیری ها را اقدامی ضد امنیتی دانسته و خواستار پایان دادن به این روند شده بودند. از سوی دیگر این معاونین در نامه خود با نام بردن از برخی از زندان ها و بازداشتگاههای غیرقانونی مانند کهریزک خواستار تعطیل شدن آنها شده و یک نسخه از این نامه را برای رهبر جمهوری اسلامی و یک نسخه را دفتر ریاست جمهوری ارسال کرده بودند. گفته می شود یکی از دلایل تنش میان احمدی نژاد محسنی اژه ای در دوران پس از انتخابات این بوده که احمدی نژاد از وزیر اطلاعات گله کرده که چرا نامه ماموران این وزارتخانه مستقیم برای رهبر ارسال شده است. ظاهرا یکی از دلایل صدور دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک و دو بازداشتگاه دیگر همچنین این گزارش به رهبر بوده که در آن هشدار داده شده که سرکوب ها تنها به خراب تر شدن وضعیت کشور کمک خواهد کرد. پس از برکناری محسنی اژه ای از سوی احمدی نژاد، تمامی این 20 مقام ارشد نویسنده نامه از سمت های خود در اعتراض به عملکرد رئیس دولت استعفا کرده اند.

اما در این میان مجید علوی از جمله مدیران وزارت اطلاعات بوده که در جریانات پس از انتخابات با اعمال خشونت و دستگیری و کارهای غیرقانونی کاملا موافقت داشته و برخی نهادهای وزارت را در اختیار نهادهای موازی قرار داده است. وی پس از انتشار گزارش 20 مقام ارشد با مراجعه به محمود احمدی نژاد خواستار برخورد شدید با این مقامات شده است.

از جمله اخباری که در مورد نقش علوی در سرکوب های پس از انتخابات وجود دارد این است که وی شخصا در جریان حمله به تظاهرات های مسالمت آمیز مردم حاضر می شده و در ضرب و شتم مردم مشارکت می کرده است.

در حال حاضر هم براساس گزارش های دریافتی وضعیت وزارت اطلاعات بسیار مغشوش است و علوی در حال پاکسازی وزارتخانه از کسانی است که از نظر وی مخالف برخورد با مردم بوده اند.

با همه این انتقادات محمودی احمدی نژاد روز نهم  مردادماه با حضور در محل این وزارتخانه رسما خود را به عنوان سرپرست نشان داده و با تقدیر از پرسنل و مدیران حامی برخورد با معترضان به نتایج انتخابات خواستارتلاش وزارت اطلاعات در شناسایی و مقابله با “عناصر توطئه گر وابسته به بیگانگان” شده است.