زندان‌های مخوف ایران، جای ناراضیان

نویسنده

» گزارش واشنگتن تایمز از اعتراض ها

یاسون آتاناسیادیس و باربارا اسلاوین

یاسون آتاناسیادیس از 17 ژوئن تا 5 ژوئیه برای پوشش خبری انتخابات ریاست جمهوری در زندان اوین تهران بود. از دوران شاه، زندان اوین به عنوان مکانی که زندانیان سیاسی را برای بازجویی‌های سخت و حتی اعدام به آنجا می‌برند، آوازه‌ای ترسناک در ایران داشت.

اما به نظر می‌رسد این مکان در شمال تهران توسط بازداشتگاه‌های غیر رسمی دیگر در سراسر تهران و حومه آن تحت الشعاع قرار گرفته است.

هزاران ایرانی روز پنجشنبه برای یادبود قربانیان سرکوب به خیابان‌ها آمدند و اخیرا بسیاری از زندانیانی که آزاد شده‌اند گفته‌اند که آنها را داخل سوله‌های صنعتی، انبارها و کارخانه‌های اسلحه‌سازی قدیم سپاه نگه داشته بودند. این مکان‌ها با شتاب به فضاهایی برای بازداشت شدگان در تظاهرات خواهان دموکراسی تبدیل شده است.

مقامات ایران تصدیق کرده‌اند که آزارهای وحشتناکی در این مکان‌ها انجام گرفته و چهار نفر در بازداشت کشته شده‌اند. در میان آنها پسر مشاور محسن رضایی، فرمانده پیشین سپاه پاسداران و نامزد ریاست جمهوری بود که در کهریزک در جنوب تهران کشته شد.

رهبر ایران آیت‌الله علی خامنه‌ای در واکنش به انتقادهای تند از داخل و خارج ایران روز پنجشنبه دستور تعطیلی کهریزک را داد. دولت نیز 140 نفر را آزاد کرد.

حنیف مزروعی روزنامه‌نگار مستقر در تهران در مصاحبه با بخش فارسی بی‌بی‌سی گفت، زندانیان به او گفته‌اند که به همراه 40 نفر در کانتینرهایی که تهویه هوا نداشته است در کهریزک بوده‌ است. نگهبانانی که زندانیان را در روز 18 تیر، دهمین سالگرد شورش‌های دانشجویان 1378 به آنجا آورده بودند “آنها را لخت کردند، با آب پرفشار به آنها شلیک کردند و آنها را وحشیانه با کابل کتک زدند.»

یکی دیگر از زندانیان که درخواست کرد به دلایل امنیتی نامش فاش نشود به واشنگتن تایمز گفت نیروهای امنیتی «ما را با چشمهای بسته به جایی بردند که فکر کردم استادیوم است و در آنجا ما را سه روز به سختی کتک زدند و تهدید به اعدام کردند. به ما گفتند چون رسما ثبت نشده‌ایم، وجود خارجی نداریم و می‌توانند ما را اعدام کنند.”

زندانیان زن که از زندان‌های تهران بیرون آمده‌اند شکایت دارند که نگهبان‌های مرد آنها را کتک زده‌اند، موهایشان را کشیده‌اند و مدام با آنها تماس فیزیکی داشته‌اند که خلاف قوانین اسلامی است که می‌گوید زندانیان باید از نظر جنسی جدا باشند و نگهبانان همجنس برای آنها گمارده شود. بنا به گزارش تایید نشده‌ای که در یک وب‌سایت اصلاح‌طلب به نام موج سبز آزادی منتشر شده، زندانیان دیگر گزارش داده‌اند که آنها را به کلانتری‌ها برده بودند و مجبورشان کردند کارهای تحقیرکننده‌ای مثل لیسیدن کاسه توالت را انجام دهند.

هادی قائمی سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت، در گذشته کهریزک برای “بازپروری اخلاقی” کسانی بکار برده می‌شد که اعمالی غیراسلامی انجام داده بودند. او گفت مشخص نیست که سه زندانی دیگر کجا کشته شده‌اند.

آقای قائمی گفت یک زندانی که اخیرا آزاد شده است به او گفته که او را طی هشت روز به چهار مکان مختلف برده شده بودند که دوتای اولی “کاملا غیر رسمی” بوده است.

آقای قائمی گفت: “وقتی به اوین برده شده بود احساس امنیت کرده بود.” او از بردن نام این زندانی بخاطر حفاظت از وی در مقابل تنبیه مجدد خودداری کرد.

آقای قائمی گفت، رژیم سعی داشت سرکوب دهه شصت را که طی آن دولت تعداد زیادی از هواداران مخالف را در زندان اوین اعدام کرد تکرار کند اما مجبور شده عقب بنشیند و در مقابل خشم مردم حالت تدافعی بگیرد.

آقای قائمی گفت: “زمانه و سن جمعیت حالا بسیار متفاوت است” و اشاره کرد که جزئیات بدرفتاری در سراسر جهان پخش شده است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که او از گزارش‌های آزار زندانیان سیاسی در ایران “قلبش به درد آمده است”. او گفت: “این برای (ایران)… ضروری است که زندانیان سیاسی را آزاد کند و با آنها بصورت مناسب و انسانی رفتار کند.”

این سرکوب همچنین  موجب بروز خشم درون دستگاه سیاسی ایران شده است.

مهدی کروبی یک روحانی و نامزد ریاست جمهوری در نامه‌ای به وزیر اخراج شده اطلاعات از او پرسیده است: گآیا چیزی که امروز اتفاق می‌افتد…. با قوانین جاری اسلامی در کشور و قوانین و فرهنگ دموکراتیک همخوانی دارد؟… من می‌پرسم که آیا «زندان» تعریف مشخصی در جمهوری اسلامی ایران دارد یا اینکه می‌توان مردم را روزها در مساجد، مدارس و زیرزمین‌های ادارات و وزارت‌خانه‌ها بدون اطلاع خانواده‌هایشان و وکلای مدافع و حتی قوه قضائیه نگه داشت؟”

این نامه در شماره روز یکشنبه روزنامه اعتماد ملی چاپ شده بود.

مهدی خلجی، کارشناس سیاست ایران در سیاست خاور نزدیک موسسه واشنگتن گفت: “دلیل اصلی دستور  خامنه‌ای برای تعطیلی کهریزک جلوگیری از تحقیق مجلس در مورد آن بود مانند برنامه‌ای که برای تحقیق در مورد برخی از مراکز بازداشت دیگر وجود دارد.”

از بدنام‌ترین مراکز بازداشت زندان گوهردشت در شهر اقماری کرج و مکانی به نام منفی چهار در زیرزمین وزارت کشور در مرکز تهران است.

کاظمی جلالی سخنگوی کمیته تحقیق وضعیت زندان‌های مجلس گفته است که به دنبال دسترسی به منفی چهار است.

گوهردشت که با نام رجایی‌شهر نیز شناخته می‌شود محل تمرکزبزهکاران وتجمع اعضای مجاهدین خلق، یک گروه مارکسیست-اسلامی است که اوائل انقلاب ایران بخاطر برپایی شورش مسلحانه غیر قانونی اعلام شد.

یک فعال سیاسی که خواست نامش برده نشود گفت: “زندانیان مهم سیاسی به آنجا برده می‌شوند و با نگهداری در میان سلول بزهکاران معمولی تنبیه می‌شوند. آنجا اوین جدید است.”

یک فعال چپگرای جوان که خواست است تنها با نام کوچکش حسن معرفی شود و زمانی را در زندان گذرانده است گفت، زندانیان سیاسی قبلا به بند 209 اوین برده می‌شدند اما “جامعه بین‌المللی آنقدر فشار روی ایران گذاشت که بند 209 مکان کم‌خطرتری شد.”

وی گفت: “به آنجا رنگ سبز زده‌اند و سلول‌های انفرادی را خراب کرده‌اند و به یک سلول بزرگ تبدیل کرده‌اند و کلا تمیزش کرده‌اند.”

منبع: واشنگتن تایمز، 31 ژوئیه

http://www.washingtontimes.com/news/2009/jul/31/crude-prisons-crop-up-in-tehran-during-crackdown-o/#