بازی موش و گربه با باتوم

نویسنده

» نگاه فرانس سواربه حوادث تهران

به گفته یکی از شاهدان عینی که لحظات سرکوب شدید مردم را به چشم خود دیده، نیروی انتظامی در خیابان انقلاب به سوی مردم معترضی که علیه رییس جمهور محمود احمدی نژاد شعار می دادند، گاز اشک آور پرتاب کرده است.

همین شیوه نیز برای “اغتشاشگران”ی که در میدان های هفت تیر و فردوسی تجمع کرده بودند استفاده شد. بعداز ظهر همان روز، درگیری های شدیدی در نزدیکی دانشگاه تهران روی داد و نیروهای پلیس و شبه نظامیان بسیجی تلاش کردند تا مردم معترض را متفرق کنند.

 

دستگیری و بازداشت

شاهد دیگری می گوید: “این بازی موش و گربه است. نیروهای بسیجی از تفنگ های الکتریکی نوع Taser استفاده می کردند. درگیری هایی نیز در دانشگاه های مرکز شهر روی داد و دیدم که دو نفر هم دستگیر شدند.”

دولتمردان جمهوری اسلامی هر کاری کردند تا گروه های کوچک معترضان نتوانند به یکدیگر ملحق شوند و در خیابان های اصلی شهر علیه دولت تظاهرات کنند. نکته مسلم این است که این دولتمردان که از تابستان امسال به شدت تظاهرکنندگان را سرکوب می کنند، هرگونه تجمع در اطراف دانشگاه ها را “غیرقانونی” خوانده اند و سایت های اینترنتی مخالفان را مسدود کرده اند.

اخباری که توسط روزنامه نگاران تهیه می شود تنها از شاهدان عینی جمع آوری شده است.

 

عدم سازش مردم

در سایت “کلمه” [www.kaleme.com]، رهبر مخالفان مجدداً از حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کرد و اظهار داشت: “اگر بتوانید سکوت را به دانشگاه ها تحمیل کنید، با جامعه چه می کنید؟”

مهدی کروبی، دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در مصاحبه ای با روزنامه لوموند اظهار داشت که در ایران “سازش ملی” با دولت به دست نخواهد آمد.

به نظر می رسد که کودتای انجام شده توسط دولت احمدی نژاد هنوز در جامعه ایران هضم نشده است و معترضان و مخالفان همچنان مصمم اند.

 

منبع: لو سوار، ۸ دسامبر