خامنه‌ای علیه سازش به نامزدها هشدار داد

نویسنده

» گزارش فرانس ۲۴

آیت‌الله خامنه‌ای رهبر ایران روز سه‌شنبه هشدار داد که رئیس‌جمهور آینده نباید با غرب سازش کند چرا که این کار تنش بر سر برنامه هسته‌ای تهران را کاهش نخواهد داد.

خامنه‌ای در سخنرانی خود که به صورت زنده از تلویزیون پخش می‌شد گفت: “برخی (نامزدها) تحلیل غلطی دارند که اگر با دشمنان سازش کنند، خشم آنها نسبت به ایران کاهش می‌یابد. این اشتباه است.”

سخنان او در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برای تعیین جانشین محمود احمدی‌نژاد صورت گرفت. در دوران احمدی‌نژاد ایران با تحریم‌های سخت بین‌المللی مواجه شد، خصوصا در بخش نفت.

هشت نامزد ریاست‌جمهوری که بیشتر آن‌ها محافظه‌کاران نزدیک به خامنه‌ای هستند، توسط شورای نگهبان تایید صلاحیت شده‌اند.

خامنه‌ای گفت، هرکس که انتخاب شود باید “سوگند یاد کند که منافع خارجی‌ها را بر منافع ایرانیان مقدم نشمارد.”

او وضعیت اقتصاد و تورم و بیکاری را “مسئله اصلی” نامزدها دانست.

وی گفت: “مشکلات اقتصادی وجود دارد، تورم وجود دارد، اما به امید خدا رئیس‌جمهور بعدی آنها را حل می‌کند. اگر ما اقتصاد را نجات دهیم دشمن در مقابل ملت ایران بی‌دفاع می‌شود.” او از رئیس‌جمهور بعدی خواست توان ملی ایران را در مقابل دشمنی غرب بالا ببرد.

تقریبا تمام نامزدها در مقبره آیت‌الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی که در سال 1989 درگذشت حضور داشتند.

بین آنها سعید جلیلی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای که مسئول گفتگو با گروه 1+5 است نیز حضور داشت. این مذاکرات تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. جلیلی وعده داده که اگر رئیس‌جمهور شود مقاومت در مقابل خواسته‌های غرب را ادامه دهد.

حسن روحانی، نامزد معتدل و مذاکره‌کننده پیشین هسته‌ای که در این مراسم شرکت نداشت و علی اکبر ولایتی هر دو گفته‌اند که از سابقه دیپلماتیک خود برای حل مسئله هسته‌ای استفاده خواهند کرد.

مسئله هسته‌ای موضوعی است که تمام نامزدها در کمپین انتخاباتی خود، که از هفته گذشته آغاز شده، بر سر آن اتحاد دارند؛ برنامه‌ای که جمهوری اسلامی آن را حق خود می‌داند.

روز سه‌شنبه خامنه‌ای اصرار کرد که او هیچ‌کدام از نامزدها را ترجیح نمی دهد و از تمام ایرانی‌ها خواست در انتخابات 14 ژوئن شرکت کنند و عنوان کرد که مشارکت بالا تلاش‌های خارج برای کوچک‌ شمردن انتخابات را خنثی می‌کند.

وی گفت: “رای به هر نامزد، رای به جمهوری اسلامی است، رای اعتماد به رژیم و روند انتخابات است.”

هفته گذشته جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت، بسیار بعید است که هیچ‌کدام از این هشت نامزد نماینده خواست مردم باشند و بتوانند تغییر خاصی ایجاد کنند. فیلیپ لالیوت، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه از ایران خواست تا اجازه دهد مردم آزادانه رهبران خود را انتخاب کنند.

کمپین انتخابات ایران با رد صلاحیت دو نامزد که می‌توانستند پیشتاز باشند صدمه دیده است: رئیس جمهور اسبق اکبر هاشمی رفسنجانی و اسفندیار رحیم مشایی نزدیک‌ترین فرد به احمدی‌نژاد.

شورای نگهبان همچنین تمام زن‌ها را رد صلاحیت کرده است.

این اولین انتخابات ریاست‌جمهوری از سال 2009 است که طی آن بسیاری از ایرانیان علیه انتخاب مجدد احمدی‌نژاد تظاهرات خیابانی  و ادعا کردند در انتخابات تقلب شده است.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای انتخابات که تبدیل به رهبران مخالف شدند، بیش از دو سال است که تحت بازداشت خانگی قرار دارند.

منبع: فرانس 24 - 4 ژوئن 2013