خالی شدن شهرها و بالا رفتن مصرف مشروبات الکلی

نویسنده
نازنین کامدار

» مراسم "ارتحالیدی" در شهرهای شمالی

درحالی که دستگاه های تبلیغاتی حکومت سال ها تلاش کرده اند تا تعطیلات روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد را رنگ و لعابی مذهبی ببخشند و مراسم عزاداری بر پا کنند، طی چند سال گذشته شهروندان به این تعطیلات لقب “ارتحالیدی” داده و با استفاده از این فرصت راهی شهرهای ساحلی شده اند؛ سفرهایی که هر سال بیشتر شده و رنگ خود را بر پایتخت هم زده است.

در روزهای ۱۴ و ۱۵ خرداد تمامی اماکن عمومی در شهرهای بزرگ تعطیل است وبرنامه های عزاداری های مذهبی تمام وقت صدا و سیمای جمهوری اسلامی را به خود اختصاص می دهد.

طی دو روز گذشته نیروهای پلیس بارها به شهروندان هشدار داده اند که به دلیل شلوغی جاده های منتهی به استان های شمالی، از سفر های غیر ضروری خودداری کنند.

در همین باره، سایت فرارو به نقل از فرمانده پلیس راهور نوشته است: “بر اساس آخرین وضعیت راه‌های کشور ، ترافیک در تمامی محورهای خروجی از استان و شهر تهران شامل تهران –ـ کرج، کرج ـ– قزوین، هراز، چالوس و فیروزکوه سنگین و نیمه سنگین گزارش شده است. با توجه به حجم بالای بار ترافیکی در محور چالوس –ـ کرج و عدم کشش لازم در این محور، تردد خودروها از ساعت ۹ صبح امروز از مرزن‌آباد به سمت کرج ممنوع شده و این محور هم‌اکنون تا اطلاع ثانوی به سمت چالوس یکطرفه است”.

سردار مهماندار افزوده است: “از تمامی رانندگانی که هم‌اکنون در جاده‌های کشور در حال تردد هستند می خواهیم که با صبر و حوصله رانندگی کرده و با توجه به اینکه تردد از شانه خاکی و لاین مخالف موجب انسداد معبر می‌شود، از انجام این گونه تخلفات به طور جدی پرهیز کنند، چرا که قطعا پلیس با رانندگان متخلف در این خصوص برخورد می‌کند. البته بهتر است که رانندگان عزیز از سفرهای غیر ضروری نیز خودداری کنند”.

از سوی دیگر همزمانی این تعطیلات با گرم شدن هوا،و استفاده مردم از دریا واکنش هایی در سایت های تندرو داشته است.

از جمله، سایت رجانیوز که تبلیغ سعید جلیلی را بر عهده گرفته، از “شنای مختلط در ایام عزاداری” خشمگین شده و به نقل از هادی ابراهیمی معاون استانداری مازنداران و رئیس ستاد طرح سالم‌سازی مازندران نوشته است: “متاسفانه در اجرای طرح سالم‌سازی دریا تلاش کافی صورت نگرفته است. مسئله اختلاط شنا در برخی از طرح‌های دریا در این دو روز دیده شده است. برخی از مجریان طرح‌های دریا هیچ تعهدی به نظام، مدیران و مسافران ندارند”.

او افزوده: “برای بهره‌برداری بهتر مسافران تابستان، طرح جامع طرح‌های سالم‌سازی در شهرستان‌ها هرچه زودتر آماده شود. تجربه سه ساله مدیریت سواحل بر این نکته تاکید دارد که هماهنگی لازم در اجرای طرح‌های دریا در مازندران وجود ندارد. گفتن نواقص برخی از طرح‌های دریا در سواحل مازندران خجالت‌آور است. فروشنده مشروبات الکلی نباید مجری طرح دریا باشد، مگر تغییر این فرد چقدر زمان نیاز دارد. ما از اجرای برخی از طرح‌های دریا درمازندران گله ‌داریم. حلقه مفقوده برخی طرح‌های دریا در مازندران عدم هماهنگی‌ها است.اگر موضوع اختلاط شنا در طرح‌های دریا گزارش شود، جزء مدیران دولتی کسی پاسخگو نیست.نقاط کور شنا باید مسدود شود”.

در همین حال، علاوه بر سنگین تر شدن ترافیک و افزایش تعداد سفرهای مردمی ،آمارهای تکان دهنده ای نیز از ناتوانی مقامات اجرایی در فراهم کردن بستر این سفرها منتشر شده است.

در اینباره، علی عباسی مدیرکل پزشکی قانونی مازندران، از مرگ ۲۱۴ نفر بر اثر غرق‌شدگی در دریا خبر داده است. او گفته: “هر ساله شاهدیم با فرا رسیدن فصل گرما هموطنان بسیاری برای گردشگری، استراحت، شنا و گذراندن تعطیلات تابستان به مازندران سفر می‌کنند که برخی از آنها به دریا می‌روند و بازگشت خوشی ندارند. شنا در

خارج از طرح‌های دریا بدون در نظر گرفتن عمق و وسعت آن، عدم آشنایی با فن شنا، عدم آگاهی از تفاوت شنا در خارج از دریا و استخر از دلایل بروز حادثه برای گردشگران است. از این ۲۱۴ فوتی ناشی از غرق‌شدگی در مازندران ۱۸۵ نفر مرد و ۲۹ نفر زن بودند که این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل آن ۴۷ درصد رشد داشته است. در این بین شهرستان‌های محمودآباد با ۴۹ فوتی، بابلسر با ۳۳ و ساری با ۳۰ مورد بیشترین فوتی را داشته و شهرستان جویبار با یک فوتی کمترین آمار را داشت”.

 از سوی دیگر میزان بالای مصرف مشروبات الکلی در تعطیلات موسوم به “ارتحالیدی” در حدی است که وزارت بهداشت را به واکنش درباره استفاده از این مشروبات واکنش واداشته.
عباسعلی ناصحی، مدیرکل دفتر سلامت اجتماعی، اعتیاد و روان وزارت بهداشت به ایسنا گفته است: “اخیرا به دنبال افزایش نرخ ارز و بالا رفتن قیمت مشروبات الکلی قاچاق، عده‌ای از سودجویان و قاچاقچیان به تهیه مشروبات الکلی دست‌ساز و بسته‌بندی آنها در شیشه‌های خارجی اقدام کرده‌اند و به عنوان مشروبات الکلی خارجی به فروش می‌رسانند. بسیاری از این مشروبات به الکل متانول آلوده بوده که مصرف آن به کوری و حتی مرگ منجر می‌شود. نمونه آن نیز موردی است که اخیرا در استان کرمان اتفاق افتاده است و به دنبال مصرف مشروبات الکلی آلوده به متانول، تعدادی از مردم دچار مسمومیت شده و حتی چند مورد مرگ نیز گزارش شده است”.
گفتنی ست چند روز قبل نیز مصرف مشروبات الکلی تقلبی در رفسنجان، صدها کشته و مسموم بر جا گذاشت.
در همین حال، پلیس امنیت استان مازندران که هم اکنون دارای بالاترین میزان مصرف مشروبات است از کشف 25 هزار قوطی مشروبات الکلی خبر داده است.