مشایی حذف شود٬ اصلاح‌طلبان پیروز می‌شوند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» درخواست احمدی‌نژاد برای تعطیلی رجانیوز

چند روز پس از تشویق به قتل اسفندیار رحیم‌مشایی٬ برخی رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد وی را محبوب‌ترین چهره سیاسی ایران دانستند و نوشتند عدم حضور مشایی در انتخابات٬ باعث پیروزی اصلاح‌طلبان خواهد شد. در دیگرسو٬ هم‌زمان با متهم شدن منصور ارضی به ارتباط با اصول‌گرایان تندرو٬ رسانه‌ها خبر از آن داده‌اند که احمدی‌نژاد در سال ۸۴ خواستار تعطیلی سایت رجانیوز شده بود.

 

ارضی را محاکمه کنید

چند روز پس از سخنان جنجالی منصور ارضی ـ مداح نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی ـ علیه مشایی، حملات رسانه های دولتی به وی ادامه دارد.

رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد با متهم کردن ارضی به تحت نفوذ تندروهای اصول‌گرابودن خواستار محاکمه وی شده‌اند. سایت نزدیک به روزنامه ایران - که تحت مدیریت علی‌اکبر جوان‌فکر قرار دارد - با انتشار مطلبی٬ با بی‌ربط خواندن اظهارات ارضی و اشاره به اینکه وی آلت دست گروهی افراطی است، نوشته: “ارضی برخلاف آنچه نزد عموم مردم بدان شناخته می‌شود یعنی مداحی در مناسبت‌های مذهبی، یک تخصص دیگر هم دارد و آن تبدیل شدن به تریبون گروهی افراطی است که در نقد مخالفان فکری خود نه تنها جانب انصاف را رعایت نمی‌کنند که رکیک‌ترین توهین‌ها و تحقیرها را برای زیر سئوال بردن هر آن که مخالف آنها فکر می‌کند، به کار می‌برند”.

منصور ارضی در یک مراسم عزاداری ضمن “یهودی” خواندن اسفندیار رحیم‌مشایی٬ خواستار به قتل رساندن وی شده و اعلام کرده بود که حاضر است هزینه این کار را نیز خود تقبل کند.

شبکه ایران همچنین در گفتوگویی با یک نماینده مجلس٬‌ ضمن “وقیحانه” خواندن سخنان ارضی٬ آن‌ها را “تهمت‌هایی” نامیده که “قابلیت پیگیری قضایی دارند”. در همین حال یک رسانه نزدیک به رحیم‌مشایی نیز٬ خواستار برخورد مراجع با ارضی شد: “من این موضوع را از نفسانیات می‌دانم و باید علمای بزرگ این کج کرده را را ارشاد کنند و دستگاه قضایی نیزبه وظیفه خود عمل کند”.

این رسانه همچنین اقدام به برگزاری یک نظرسنجی درباره شیوه برخورد با ارضی کرده که کاربران آن خواستار ممنوع‌التصویری و بازداشت و محاکمه ارضی شده‌اند. دیگر رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد نیز ضمن درخواست بازداشت و محاکمه ارضی٬ مجازات وی را ۷۴ ضربه شلاق عنوان کرده‌اند.

این در حالی است که سایت رجانیوز٬ درباره سخنان ارضی چنین اظهارنظر کرده: “اگرچه حاج منصور از سر غیرت دینی‌اش اینگونه برافروخته می‌شود و علیه جریان نفوذی می‌شورد اما نتیجه این اظهارات می‌تواند کاملاً‌ به نفع یک سناریوی مظلوم‌نمایانه از سوی جریان نفوذی و در پازل آنان باشد. سخنان حاج منصور در سایت‌ها و روزنامه‌ها پخش شده و واکنش‌های زیادی به‌دنبال داشته است. آن‌هایی که با حاج منصور و منبر او انس دارند، می‌دانند که درد دین است که او را اینگونه به خروش می‌آورد و به جایی می‌رساند که بعضاً‌خارج از چارچوب‌ها اظهاراتی بیان می‌کند که اگرچه فرد و فعل مورد انتقادش به‌جاست اما نحوه بیان آن چندان بجا نیست”.

در همین حال٬ یک سایت نزدیک به رحیم‌مشایی٬ خبر از آن داده است که براساس نظرسنجی‌ برگزار شده توسط مرکز افکارسنجی صدا وسیما٬ اسفندیار رحیم‌مشایی٬ در کنار سیدحسن خمینی و محمود احمدی‌نژاد٬ محبوب‌ترین چهره‌های سیاسی در شهر تهران هستند. این سایت نوشته: “این نظرسنجی که تیرماه امسال در شهر تهران انجام شده، از میان 14 چهره مطرح سیاسی، اسفندیار رحیم مشایی، محبوب ترین چهره سیاسی شناخته شده است. پس از رحیم مشایی، سیدحسن خمینی و محمود احمدی نژاد در رتبه های بعدی قرار دارند. این گزارش حاکی است در میان این 14 چهره سیاسی نام میرحسین موسوی، مهدی کروبی، محمدباقر قالیباف و سایر چهره های اصولگرا و اصلاح طلب نیز به چشم می خورد”.

این سایت همچنین با طرح این سئوال که “با ردصلاحیت مشایی کدام کاندیدا قدرت رقابت شانه به شانه با سیدحسن خمینی را در انتخابات ریاست جمهوری دارد؟” از خوانندگان خود خواسته تا گزینه‌های مورد نظر را اعلام کنند.

انتشار نظرسنجی صدا و سیما و پرسیدن این سئوال از آن جهت اهمیت دارد که رسانه‌های حامی احمدی‌نژاد بر این عقیدهاند که” در صورت حذف کامل حامیان احمدی نژاد (جریان انحرافی)، با برگزاری انتخابات رقابتی در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی لیست واحد اصلاح طلبان در تهران پیروز است”.

 

رجانیوز را به من منتسب نکنید٬ تعطیل کنید

در حالی که پس از به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد درسال ۸۴٬ سایت رجانیوز از جمله رسانه‌های حامی وی بوده است٬ برخی رسانه‌های اصول‌گرا خبر از آن داده‌اند که احمدی‌نژاد در جلسه‌ای در همان زمان خواستار تعطیلی این سایت شده بود: “دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهور تیزهوش و باتدبیر کشورمان خطاب به گردانندگان رجانیوز توصیه می‌کند که این سایت را تعطیل کرده و آنرا به اسم رئیس جمهور نکنند”. ابصارنیوز در تحلیل خود می‌نویسد: “پس از گذشت شش سال و با تغییر و تحولاتی که در دو رسانه دولتی یعنی روزنامه ایران و خبرگزاری ایرنا به وجود آمد و منجر به خروج تیم رسانه‌ای این جریان که بخشی از آن گردانندگان امروز رجانیوز هستند. مواضع این سایت قبیله‌ای تغییر کرد. پس از تحویل دو رسانه ایرنا و ایران مواضع این سایت نسبت به دولت تهاجمی بوده و حتی در آمارهایی که پیش از این در دفاع از دولت منتشر می‌کرد، در حال حاضر تشکیک می‌کند”.

پیش از این از رجانیوز به عنوان رسانه فاطمه رجبی نام برده می‌شد٬ اما اکنون این سایت حامی مشایی٬ گردانندگان این سایت را “عده‌ای از دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) و دانشگاه علم و صنعت” معرفی کرده است.

از رجانیوز و گردانندگان آن تا مدت‌ها به عنوان یکی از نزدیک‌ترین حلقه‌ها به محمود احمدی‌نژاد یاد می‌شد. در زمان برگزاری مناظره‌های انتخاباتی خرداد ۸۸ نیز میرحسین موسوی اشاره‌ای به گردانندگان این سایت کرده و از حضور جمعی آن‌ها در صدا و سیما خبر داده بود.

رجانیوز اما پس از تحصن ۱۱ روزه احمدی‌نژاد٬ رویه خود را تغییر داده و با وجود حمایت از احمدی‌نژاد٬ انتقادهای تند و تیزی را نسبت به رحیم‌مشایی و آن‌چه که جریان انحرافی می‌نامد٬ وارد می‌کند.

رجانیوز هنوز در مقابل این خبر موضعی اتخاذ نکرده٬ اما در گفت‌وگویی بار دیگر به نقد جریان انحرافی پرداخته و نوشته است: “جریان انحرافی با این بی تقوایی‌های سیاسی و جوسازی های رسانه‌ای که راه انداخته به دنبال مشروعیت سازی کاذب برای خود است، به همین منظور می‌خواهند پای افرادی که استقلال فرهنگی دارند و در خط انقلاب و ولایت هستند به این جریان‌های منحرف بازکنند، اگرچه همراه با بازی‌های سخیف سیاسی باشد”.