کمک ۳۰ میلیاردی ایران به سومالی

نویسنده
حسین محمدی

» همزمان با خودسوزی مردی نیازمند در تهران

همزمان با خودسوزی مردی نیازمند در روز همبستگی با مردم سومالی در میدان انقلاب تهران٬ با دستور رهبر جمهوری اسلامی٬ سیل کمک‌های نقدی و غیرنقدی از سوی ایران به سومالی روان شده است.

ارسال کمک‌ از سوی ایران در حالی صورت می‌گیرد که برخی کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند به دلیل حضور القاعده و دیگر گروه‌های نظامی و ناامنی این کشور٬ از ارسال کمک تا زمان رسیدن به راهکاری مطمئن برای حفظ امنیت مواد ارسالی٬ خودداری خواهند کرد.

بنا بر اعلام خبرگزاری‌های رسمی جمهوری‌اسلامی٬ تاکنون حدود ۳۰ میلیارد ریال کمک نقدی و بیش از ۱۵۰ تن مواد غذایی و دارویی به سومالی ارسال شده است.

 

علاقه رهبری برای کمک به سومالی

پس از بروز خشکسالی در کشور سومالی، دفتر آیت الله خامنه ای اعلام کرد وی دویست میلیون ریال به قحطی زدگان این کشور کمک کرده است.پس از گذشت چند روز از این اقدام٬ دفتر رهبر جمهوری‌اسلامی با صدور بیانیه‌ای خواستار آن شد که “با توجه به عنایت ویژه رهبر معظم انقلاب برای کمک به قحطی‌زدگان سومالی”٬ کمک‌های ویژه‌ای برای آن‌ها ارسال شود.

پس از صدور این بیانیه٬ هیات دولت در جلسه خود٬ “در ظل به رهنمودهای مقام معظم رهبری”٬ تصویب کرد که “مبلغ بیست و پنج میلیون دلار کمک انساندوستانه و مواد غذایی و دارویی را به مردم سومالی” اختصاص دهد.

علی لاریجانی٬ رییس مجلس نیز اقدام به ارسال کمک مالی برای مردم سومالی کرد. همچنین نمیاندگان مجلس خواستار آن شدند تا هزینه ضیافت افطار با حضور نمایندگان و خانواده‌های آنان٬ به این کار اختصاص یابد.

از سوی دیگر، ‌با اشاره دفتر رهبر جمهوری اسلامی٬ روز بیست و یکم رمضان٬ به عنوان روز همبستگی با مردم سومالی معرفی شد. این در حالی است که براساس اشاره رییس سازمان هلال‌احمر٬ قرار است کمک به مردم سومالی “تا یک سال ادامه داشته باشد و هر هفته محموله‌ای برای آن‌ها ارسال شود”.

ابوالحسن فقیه همچنین با اشاره به پرهزینه بودن انتقال کالا از طریق هواپیما٬ خبر از آن داده بود که “به زودی محموله‌ای ۱۱۰ تنی با کشتی و از طریق بندرعباس” عازم سومالی خواهد شد. فقیه همچنین با اشاره به این مساله که تاکنون “۳۰ میلیارد ریال” کمک مالی به سومالی ارسال شده٬ از نیاز این سازمان به کمک‌های بیشتر مردم نیز سخن گفت.

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر نیز خبر از آن داد که تاکنون چهارمحموله مواد غذایی و دارویی برای مردم سومالی ارسال شده و “در صورت کسب مجوزهای لازم برای استفاده از خطوط هوایی، تعدادهای کمک های بشر دوستانه ایران برای امداد رسانی به آوارگان سومالیایی به 10 محموله افزایش می یابد”. وی حجم ۴ محموله ارسالی را را ۱۴۸ تن اعلام کرده است.

کمیته امداد نیز٬ کمکی ۲۰۰هزاردلاری برای مردم سومالی ارسال کرده و معاون بین‌الملل این سازمان خبر از آن داده است که” این مبلغ نخستین کمک کمیته امداد است و به زودی برای تامین مایحتاج مردم قحطی زده سومالی گروه ویژه‌ای به منطقه اعزام می‌شود”.

از سوی دیگر برآوردهای اولیه حکایت از آن دارد که نزدیک به ۱۰ میلیارد ریال کمک مالی نیز در روز ۲۱ رمضان برای مردم سومالی جمع شده و به زودی برای آن‌ها ارسال خواهد شد. این در حالی است که مسوولان تاکنون ۳ شماره حساب مختلف برای کمک به مردم سومالی را معرفی کرده‌اند.

در تحولی دیگر٬ رسانه‌های اصول‌گرا به انتقاد از انفعال وزارت خارجه احمدی‌نژاد در زمینه کمک به سومالی پرداخته‌اند. سایت تابناک - نزدیک به محسن رضایی - در این باره نوشته است: “نخستین کشوری که برای کمک وارد سومالی شد، هلال احمر ایران بود، ولی اکنون این اردوغان، نخست وزیر ترکیه و داود اغلو، وزیر خارجه این کشور هستند که خود را در صدر حامیان مردمان سومالی جا زده‌اند؛ آن هم نه با کمک خاصی، بلکه با وعده کمکی که هنوز فرستاده نشده، ولی عکس‌های یادگاری‌اش همه دنیا را پر کرده است”.

سایت خبری الف - متعلق به احمد توکلی٬ رییس مرکز پژوهش‌های مجلس - نیز با اشاره به سفر اردوغان به سومالی و ضعف دستگاه دیپلماسی در این زمینه٬ چنین اظهارنظر کرده: “دستگاه وزارت خارجه اگرچه چندی قبل در کلام رهبر معظم انقلاب مورد تمجیدهایی در بحث بیداری اسلامی قرار گرفت اما این تمجیدها ناقض ضعف های این دستگاه و پاسخ هایی که وزارت خارجه باید به مطالبات مردم و رسانه ها بدهد، نیست. آیا اکنون که نخست وزیر ترکیه می تواند در ناامن ترین نقطه جهان (شهر موگادیشو) حضور یابد؛ مقامات کشور ما که باید سبب ساز صدور پیام انقلاب اسلامی به جهان باشند، نمی توانستند زودتر از مقامات ترک و سایرین به فکر بیفتند و با حضور در این شهر و قرارگیری در کانون توجه رسانه های دنیا، از فرصت بروز کرده به نفع جمهوری اسلامی ایران بهره برداری کنند؟ این در حالی است که ما در خوشبینانه ترین حالت قصد نداریم مسئولان دولتی را به اهمال و راحت طلبی در قبال وقایع بین المللی متهم کنیم و یا این فرض را در نظر بگیریم که مقولات نامهم دیگری در نزد آنها همچون مسائل سیاسی داخلی اهمیتی بیشتر از مباحث سومالی و صدور پیام انقلابی اسلامی ایران داشته است”.

 

در ایران کسی از گرسنگی هلاک نمی‌شود !

سه تن از مراجع تقلید٬ هر کدام کمک‌هایی را به مردم سومالی اختصاص داده‌اند. آیت‌الله مکارم شیرازی ۱۰۰ میلیون ریال و صافی گلپایگانی و نوری‌همدانی هر کدام ۵۰ میلیون ریال به مردم سومالی کمک کرده‌اند.

از سوی دیگر چند تن از مراجع تقلید اعلام کرده‌اند که با توجه به بحران سومالی “مصرف یک سوم از سهم امام (ع) را در این راستا جایز” است. سهم امام از جمله مواردی است که روحانیون و مراجع تقلید از مقلدان خود دریافت می کنند.

همچنین در روزهای گذشته٬ نمایندگان ولی فقیه در شهرهای مختلف نیز هرکدام مقادیر قابل توجهی را برای کمک به مردم سومالی اختصاص دادند.

آیت‌الله مکارم شیرازی٬ در توجیه دلایل خود برای کمک به مردم سومالی٬ گفته است: “ما در کشور خود گرسنگانی نداریم که از گرسنگی هلاک شوند و مردم قحطی‌زده این کشور با نیازمندان ما فرق دارند، آنها اولا مسلمان و ثانیا انسان هستند”.

 ”این در حالی است که بنا به گزارش خبرگزاری مهر٬ در ابتدای هفته جاری٬ دریک عملیات چند ساعته شبانه نیروهای انتظامی 127 نفر که 47 متکدی مذکر، 14 نفر متکدی مونث، 35 کارتن خواب و 31 کودک خیابانی” را “از خیابان جمع‌آوری وسامان‌دهی” کرده‌اند.

از سوی دیگر٬ اردیبهشت سال گذشته رییس مرکز آمار ایران خبر از آن داده بود که از جمعیت ۷۰ میلیونی ایران٬ “حداقل ۱۰ میلیون نفر زیر خط فقر مطلق و ۳۰ میلیون نفر زیر خط فقر نسبی” قرار دارند.