واکنش بی سابقه جامعه ورزش به دخالت های دولت

فریدون شیبانی
فریدون شیبانی

» استعفای دسته جمعی مسئولان و کارمندان فدراسیون شنا

دیروز خبرگزاری مهر خبری اختصاصی را تحت عنوان “استعفای دسته جمعی مسئولان و کارمندان فدراسیون شنا” انتشار داد که نخستین واکنش کارگزاران غیر حکومتی ورزش به انتصابهای دولتی بود.

در موج بزرگ تغییرات در فدراسیونهای ورزشی، که حتی تا آستانه تعویض رییس موفق فدراسیون بسکتبال هم پیش رفت، اخیرا در فدراسیون شنا تحولاتی بی سابقه صورت گرفت و با برکناری وحید مرادی از ریاست، امیر حسین آیت اللهی به عنوان سرپرست، برگزیده شد تا با زمینه سازی لازم، به هنگام تشکیل مجمع عمومی به عنوان رییس مورد نظر سازمان تربیت بدنی انتخاب شود.

با این اقدام کلیه افراد کلیدی و کارکنان این فدراسیون به عنوان اعتراض استعفا دادند.

خبرگزاری مهر یادآور شده است: آیت اللهی 34 ساله است و سابقه عضویت درتیم شنای خراسان رضوی را در سوابق ورزشی خود دارد و یک بار نیز به اردوی تیم ملی شنا در دهه 70 دعوت شده است. او در حال حاضر مدیریت شرکت تهران دارو را برعهده دارد.  

حمید سجادی که در تغییرات ورزش به نایب رییسی سازمان تربیت بدنی رسیده است، تعویض زودهنگام رییس فدراسیون شنا را به منظور شوک بر پیکره این ورزش توصیف کرده است.

در دخالتی مشابه در ریاست فدراسیون های ورزشی، پیش از این صدا و سیمای جمهوری اسلامی حکم برکناری رییس فدراسیون فوتبال را بازتاب داده بود که بی درنگ با واکنش فدراسیون بین المللی فوتبال و هشدار دوباره در زمینه محرومیت فوتبال ایران رو به رو شد.

احمدی نژاد در واکنشی خارج از قوانین بین المللی فوتبال در جام جهانی 2006، به برکناری رییس انتخابی و گزینش جایگزین مورد نظر خود اقدام و به همه هشدارها بی توجهی کرده بود که محرومیت فوتبال ایران را به دنبال داشت. گرچه با تلاشهای محسن صفایی فراهانی، رییس منتخب فیفا در کمیته انتقالی سرانجام از محرومیت رهایی یافت، اما پی آمد آن ناکامی فوتبال ایران در همه زمینه ها از جمله عدم راهیابی به جام جهانی بعدی با وجود شرایط مطلوب بود.

این در حالی است که در پی حذف ایران از جام جهانی، صفایی فراهانی بازداشت شده و تاکنون بلاتکلیف در زندان به سر می برد.