نگرانی برای جان شیرین عبادی

نویسنده

» مقاله ایندپندنت درباره وخامت اوضاع حقوق بشر در ایران

کاترین باتلر

شیرین عبادی، برنده جایزه صلح نوبل و صریح اللهجه ترین فعال حقوق بشر ایرانی، از سوی رژیم اسلامی تحت فشار قرار گرفته است. طرفداران خانم عبادی دیروز هشدار دادند وی با این خطر روبرو است که اگر به کشورش بازگردد، زندانی شود و یا تحت بازداشت خانگی قرار بگیرد.  آنها از جامعه بین المللی خواستند در امتداد فعالیت ها برای بازداشتن ایران از بلندپروازی های هسته ای، زیر پا گذاشته شدن حقوق بشر توسط رژیم اسلامی را در کانون مذاکرات قرار بدهند.

روسیه و چین نیز دیروز ضمن به نمایش گذاشتن یک همبستگی کم نظیر بین المللی، هم قدم با انگلستان، فرانسه، آلمان و ایالات متحده، خواستار توقف فعالیت های ایران درساخت تأسیسات مخفیانه غنی سازی اورانیوم  شدند. نتایج رأی گیری در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای، که به ایران نسبت به خودداری از تماس سازنده و پایان دادن به بن بست هسته ای هشدار داده است، می تواند سنگ بنای وضع قطعنامه تحریمی شورای امنیت و اتخاذ تحریم های بیشترباشد.

این رأی گیری از شدت گرفتن رویکرد قدرت های جهانی حکایت دارد. این قدرت ها از زمان آشکار شدن اسرارتاسیسات مخفی هسته ای ایران در سپتامبر گذشته، برای کشاندن ایران به پای مذاکراتی جامع و فراگیر تلاش کرده اند. گوردون براون نخست وزیر انگلستان، رأی شورای حکام را «هشداری صریح» خواند و گفت درصورت امتناع ایران از ارائه پاسخ، وضع تحریم های جدید «قدم بعدی» خواهد بود. 

با این حال، فدراسیون بین المللی حقوق بشر که مرکز حقوق بشر خانم عبادی در تهران به آن وابسته است، اعلام کرد نحوه رفتار رژیم ایران با برنده 62 ساله جایزه صلح نوبل و نیز هزاران فعال دیگر، نباید جدا از مذاکرات هسته ای درنظر گرفته شود، بلکه باید با تمهیدات تنبیهی نظیر فراخواندن سفیران خارجی از آن کشور روبرو شود.

امانولی آتاناسیو رئیس شاخه آسیای این فدراسیون گفت، ایران از مناقشه هسته ای خود با غرب برای ساکت نگه داشتن معترضان در داخل کشور استفاده کرده است. وی گفت: «این ارعاب محض است. وضعیت شیرین عبادی بسیار جدی است و اعتقاد بر این است که که درصورت بازگشت او به کشورش، جانش در خطر خواهد بود. آیا دنیا واقعاً منتظر وقوع مورد مشابهی نظیر وضعیت خانم آنگ سان سو کی (در برمه) است؟» خانم دکتر عبادی خود از دبیر کل سازمان ملل خواسته است از ایران دیدار کند و یک نماینده ویژه به آن کشوراعزام کند.

پس از آنکه نروژ به محکومیت توقیف مدال طلای نوبل خانم عبادی توسط دولت ایران دست زد، تهران نیز دیروز به واکنش در این مورد پرداخت. رامین مهمان پرست سخنگوی وزارت خارجه ایران دیروز گفت: “ما از این شگفت زده هستیم که مقامات نروژی موضعی جانبدارانه اتخاذ کرده اند و با رفتاری شتاب زده، قوانین و دستورات مورد احترام همگان را نادیده می گیرند.”

جوناس گار استوئر وزیر خارجه نروژ روز پنجشنبه، ضبط و توقیف مدال طلای خانم عبادی از صندوقچه امانات بانک را “حیرت آور” خواند. حساب بانکی خانم عبادی نیز با این بهانه که وی 000/400 دلار بدهکاری مالیاتی دارد، مسدود شده است. آقای استوئر با فراخواندن نماینده ایران در آن کشور، نسبت به نحوه رفتار ایران با همسر خانم عبادی، که به گفته وی بازداشت شده و مورد ضرب و جرح قرار گرفته، اعتراض کرد.

هرچند خانم دکتر عبادی برای روشن کردن اذهان بین المللی نسبت به وضعیت ایرانیان تحت قوانین آن کشور به سفرهای فراوانی دست می زند، اما وی برخلاف بسیاری از معترضان دیگر، هنوز در ایران زندگی می کند. وی که یکی از اولین قضات زن در ایران بود، پس از انقلاب اسلامی سال 57 توسط رژیم به حاشیه رانده شد و از آن پس، موقعیت شغلی خود را برای یافتن تعبیر مناسب تری از شریعت شیعه به کار گرفته است. وی چندین بار زندانی شده و مرکز دفاع از حقوق بشر وی در تهران نیز به دفعات تعطیل شده است. خانم عبادی در سال 2003 برنده جایزه جایزه صلح نوبل شد.

 

منبع: ایندپندنت- 28 نوامبر