کروبی و ناطق؛ بر سر یک میز

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» عروسی مخالفان احمدی نژاد

مهدی کروبی و علی اکبر ناطق نوری، دو تن از شاخص ترین چهره های مخالف محمود احمدی نژاد، بر سر یک میز نشستند. این اتفاق در جریان مراسم عروسی پسر قدرت علیخانی، نماینده فراکسیون اقلیت مجلس هشتم در شب عید غدیر روی داد.

پیش از این سایت های خبری نزدیک به جریان حاکم، گزارش داده بودند که کروبی در این مراسم با بی توجهی میزبان و افرادی مانند ناطق نوری و آیت الله محمد موسوی خویینی ها (دبیرکل مجمع روحانیون مبارز) مواجه شده بود.

اما بر اساس فیلمی که دیروز در سایت یوتیوب منتشر شد، کروبی هنگام ورود به تالار سیاره واقع در میدان بهارستان تهران، با استقبال گرم قدرت علیخانی و فرزندش مواجه می شود. پس از آنکه میهمانان حاضر در تالار با صلوات و دست زدن از کروبی استقبال می کنند، او ابتدا به سمت آیت الله محمدکاظم موسوی بجنوردی (عضو مجمع روحانیون مبارز و پدرزن سید حسن خمینی) می رود و با او به روبوسی و احوالپرسی می پردازد.

مهدی کروبی سپس در میان تشویق و احوالپرسی حاضران به سمت دیگر سالن می رود تا بر سر میزی که جمع زیادی از روحانیون و شخصیت های اصلاح طلب بر سر آن نشسته اند، قرار بگیرد.

آنگونه که در فیلم مشاهده می شود، کروبی ابتدا در بالاترین صندلی میزی قرار می گیرد که سید حسن و سید یاسر خمینی، محمد موسوی خویینی ها و برخی دیگر از روحانیون اصلاح طلب و اعضای بیت و دفتر آیت الله خمینی بر آن نشسته اند.

اما در تصویر بعدی که پسر قدرت علیخانی برای خوش آمدگویی به میهمانان بر سر میز آنها می آید، مشخص می شود که مهدی کروبی جای خود را تغییر داده و در کنار ناطق نوری نشسته است. در سمت راست او هم آیت الله مصطفی محقق داماد (استاد دانشگاه و مدرس علوم دینی) قرار دارد.

کروبی در انتها در میان تشویق حضار و بدرقه میزبان، از تالار خارج می شود.

 

دو معترض

این نخستین بار پس از انتخابات مناقشه برانگیز دهمین دوره ریاست جمهوری ایران است که مهدی کروبی و علی اکبر ناطق نوری در برابر دوربین ها و در کنار یکدیگر مشاهده می شوند.

در جریان این انتخابات، کروبی یکی از دو نامزد اصلاح طلبان در کنار میرحسین موسوی بود که ستاد انتخابات کشور آرای او را کمی بیش از 300 هزار رای اعلام کرد.

به دنبال این مسئله، مهدی کروبی اعلام کرد که پیروزی احمدی نژاد در انتخابات ناشی از “کودتا” بوده و او را به عنوان رئیس جمهور ایران به رسمیت نمی شناسد.

کروبی در یک سال و نیم گذشته، در کنار میرحسین موسوی رهبری جنبش اعتراضی ایران موسوم به “جنبش سبز” را بر عهده گرفته و به همین خاطر با محدودیت های زیادی از جانب حکومت ایران روبرو شده است.

نیروهای امنیتی و لباس شخصی تاکنون بارها به کروبی و منزل او هجوم برده اند و در برخی موارد جراحاتی را به وی وارد کرده اند اما این نامزد معترض به نتیجه انتخابات اعلام کرده که هرگز از مواضع خود و حقوق مردم عقب نشینی نمی کند و در این راه حتی “آماده مرگ” است.

اما علی اکبر ناطق نوری از چهره های شاخص جریان اصولگرا است که در انتخابات گذشته از کاندیداتوری میرحسین موسوی حمایت کرد. او عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز (به دبیرکلی آیت الله محمدرضا مهدوی کنی) و رئیس بازرسی دفتر  آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی است.

ناطق نوری از بلندپایه ترین روحانیون نظام جمهوری اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب 1357 بوده که سمت های متعددی مانند معاونت کمیته های انقلاب اسلامی، نماینده امام در جهاد سازندگی، نمایندگی چند دوره مجلس، وزارت کشور، ریاست مجلس، نامزد ریاست جمهوری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشته است.

او در انتخابات دوم خرداد 76 نامزد اصلی جناح محافظه کار و رقیب سید محمد خاتمی بود که با فاصله ای تقریبا 13 میلیونی، میدان را به روحانی اصلاح طلب رقیب خود واگذار کرد.

 

رئیس دفتر “بی بصیرت”

در جریان انتخابات دوره نهم ریاست جمهوری، ناطق نوری ریاست شورای هماهنگی نیروهای انقلاب اسلامی را بر عهده گرفت که وظیفه اش، انتخاب نامزد واحد اصولگرایان از بین افرادی مانند هاشمی رفسنجانی، محمدباقر قالیباف، علی لاریجانی، محمود احمدی نژاد، محسن رضایی، علی اکبر ولایتی و احمد توکلی بود.

از این جمع، ولایتی به نفع هاشمی رفسنجانی از انتخابات کنار رفت، رضایی پس از نامزدی انصراف داد، توکلی کاندیدا نشد و قالیباف با حمایت جمعیت ایثارگران وارد عرصه شد تا در نهایت علی لاریجانی به عنوان کاندیدای نهایی شورای هماهنگی، معرفی شود.

اما در این میان، محمود احمدی نژاد عجیب ترین رفتار را داشت. شهردار وقت تهران در تاریخ 27 آذر 1383 و در حالیکه شورای هماهنگی تازه تشکیل شده بود، با ارسال نامه ای به ناطق نوری اعلام کرد: “به دلیل آنکه حضور زودهنگام و اسمی در عرصه تبلیغات انتخاباتی در روند خدمت‌گذاری در تهران آسیب می رساند، بنابراین علی‌رغم اشتیاق فراوان به دیدار دوستان گرانقدر از حضور در این جلسه معذورم.”

ناطق نوری بعدها در یک مصاحبه تفصیلی بیان کرد که وقتی شورای هماهنگی از احمدی نژاد خواسته بود که برنامه هایش را ارائه کند، به این نتیجه رسیده بودند که برنامه های احمدی نژاد “فضایی” است.

پس از انتخابات 84 و پیروزی احمدی نژاد در آن، ناطق نوری همراه با اکبر هاشمی رفسنجانی به عنوان بلندپایه ترین روحانی حکومتی مخالف رئیس دولت شناخته می شد. او بارها نارضایتی شدید خود را از روند اداره کشور توسط احمدی نژاد ابراز کرد.

در انتخابات دهم ریاست جمهوری، ناطق نوری همراه با برخی دیگر از اضای شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز، با حمایت از میرحسین موسوی، مانع از حمایت رسمی این تشکل محوری محافظه کاران ایران از احمدی نژاد شد.

محمود احمدی نژاد در جریان مناظره تلویزیونی خود با میرحسین موسوی، در کنار فرزندان هاشمی رفسنجانی از پسر ناطق نوری هم به عنوان یکی از مفسدان اقتصادی نام برد.

رئیس دفتر بازرسی بیت رهبری، پس از تایید نتیجه انتخابات دهم توسط شورای نگهبان و آیت الله خامنه ای، از پذیرش آن امتناع کرد و مدتهاست که موضع گیری سیاسی از جانب او منتشر نشده است.

سکوت ناطق نوری درباره نتیجه انتخابات باعث شده تا طرفداران و رسانه های حامی احمدی نژاد او را با استناد به سخنان رهبر جمهوری اسلامی جزو “خواص بی بصیرت” بدانند که به گفته آیت الله خامنه ای “با سکوت یا مواضع دوپهلو، به روشن نگه داشته شدن آتش فتنه کمک کردند.”

به رغم این مسائل، ناطق نوری کماکان مسئولیت دفتر بازرسی بیت رهبر جمهوری اسلامی را حفظ کرده است.

 

کروبی در مجلس ختم

مهدی کروبی پس از انتخابات اخیر ریاست جمهوری در یک مجلس عمومی دیگر هم با چهره های مخالف اصلاح طلبان و جنبش سبز روبرو شده بود.

او روز شنبه 11 اردیبهشت گذشته با حضور در مسجد نور واقع در میدان فاطمی تهران، در مجلس ترحیم پدر سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم حاضر شد.

کروبی با حضور در این مجلس علاوه بر حسینی با برخی مقامات دیگر حکومتی مانند علی لاریجانی، رئیس مجلس و محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور هم احوالپرسی کرد. تصاویر منتشر شده از این مجلس نشاندهنده ابراز ارادت رحیمی به کروبی بود.

حضور این رهبر معترضان دولت در مجلس ترحیم پدر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، انتقاداتی را در بین هواداران جنبش سبز برانگیخت اما بعدتر مشخص شد که دو برادر دیگر حسینی، از چهره های علمی و اقتصادی نزدیک به اصلاح طلبان هستند که در انتخابات ریاست جمهوری از کاندیداهای این جریان حمایت کرده بودند.