پیشنهاد حذف محافظان کروبی و موسوی

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» تهدید به ترور، به سبک هواداران دولت

در حالی که ترور دو استاد دانشگاه، نگاه‌ها را به سمت مسایل امنیتی و حفاظتی شخصیت ها جلب کرده است، حمید رسایی، عضو فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس، خواستار حفظ محافظت امنیتی از جان موسوی و کروبی شده است.

وی گفته است: “امروز فتنه‌گران محافظ دارند اما دانشمندان هسته‌ای ما حفاظت ندارند. هیچ‌ یک از دستگاه‌های نظام وظیفه‌ ندارند از کسانی حفاظت کنند که سرمایه‌ دشمن به حساب می‌آیند. همین امروز مسوولان مربوطه به مأموریت محافظان سران فتنه پایان دهند و جوانان پاک کشور را مأمور حفاظت از جان ارزشمند دانشمندان هسته‌ای کنند.”

رسایی به خبرگزاری فارس  نزدیک به دستگاه های نظامی امنیتی  گفته است: “دشمن به ترور فیزیکی دانشمندان کشورمان روی آورده است که قطعا در این زمینه نیز سودی جز رسوایی بیشتر نصیب آنها نخواهد شد و این اقدامات کور، خللی در عزم و اراده این ملت و مسوولان نظام ایجاد نمی کند.”

رسایی مدعی شده است که این ترورها پس از آن انجام شده است که سرویس‌های امنیتی در جذب این دانشمندان، ناکام مانده اند: “دشمنان ملت ایران برای اینکه دانشمندان هسته‌‌ای را جذب و از آنها برای اهداف خود استفاده کنند تلاش کردند، اما اقدام آنها برای ترور فیزیکی دانشمندان نشان داد که در اجرای این نقشه شوم ناکام بوده‌اند.”

سخنان رسایی درباره حذف حفاظت فیزیکی از میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو رهبر مخالفان دولت، در حالی انجام می گیرد که پیش از این موسوی و کروبی و نزدیکان این دو، از محافظان، به عنوان نیروهای نهادهای نظامی، برای جلوگیری از تحرکات این دو نام برده بودند.

علاوه برتمامی محدودیت های امنیتی که برای موسوی و کروبی وجود دارد، در تیم حفاظت آن ها هم تغیراتی رخ داده است.

این تغییرات از زمانی مورد توجه قرار گرفت که احمد یزدانفر، سرپرست گروه محافظان میرحسین موسوی، بازداشت شد. وی که سال ها محافظت از موسوی را بر عهده داشت، به دلایل نامعلومی از سمت خود برکنار و پس از چند روز بازداشت، به پادگانی متعلق به سپاه پاسداران منتقل شد و وظیفه دارد هر روز صبح خود را به این پادگان معرفی و تا شب آن جا بماند.

پیش از این مهدی کروبی نیز اعلام کرده بود که محافظان او اجازه مقابله با تهاجم خشونت آمیز ماموران دولتی را ندارند و آنان را مرخص کرده بود.

این اتفاق پس از آن رخ داد که  کروبی در چندین مورد هدف کسانی قرار گرفت که ظاهرا هواداران دولت بودند و حتی چندین بار تجمعات اعتراضی را در برابر خانه مسکونی او ترتیب دادند. در یکی ازاین تجمعات، سر تیم محافظان کروبی، مورد حمله معترضان قرار گرفت و به بیمارستان منتقل شد.

پش از این همچنین چندین بار شایعه بیماری و وخامت حال جسمی کروبی منتشر شده بود که با تکذیب اطرافیانش رو به رو شده بود. آن ها، انتشار چنین شایعاتی از سوی رسانه هایی چون “کیهان” را نشانه تهدید جانی کروبی دانستند و از اینکه “اینها بخواهند برنامه ای برای آقای کروبی بچینند و الان دارند زمینه چینی می کنند” ابراز نگرانی کردند. این شایعه، توسط صفارهرندی، وزیر سابق ارشاد در روزنامه کیهان منتشر شده بود.

همان زمان حسین کروبی، فرزند مهدی کروبی، از وارد کردن دارو هایی از کشور روسیه برای ترور فیزیکی افراد از سوی نیروهای خودسر در ایران خبر داد. وی گفته بود که احتمالا این دارو ها از نوعی است که قبلا برای کشتن الکساندر لیتویننکو، مامور اطلاعاتی روسیه، که در لندن به قتل رسید، استفاده شده است.

ناگفته نماند که تهدید برای از میدان به در بردن حریف شگرد قدیمی راست هاست. به جز ده ها مورد تهدیدی که منجر به قتل چهار تن در ماجرای معروف به قتل های زنجیره ای شد، که قبلا از طریق فکس فهرستی برای دگراندیشان فرستاده شده بود، مشهورترین تهدید رسانه ای مربوط به زمانی است که محمد خاتمی برای نامزدی در انتخابات 88 آماده شد و حسین شریعتمداری در کیهان نوشت دوستان خاتمی قصد دارند وی را ترور کنند و به گردن نظام بگذارند. بعدها کارشناسان شباهت هائی بین این تهدید و اتفاقی دیدند که برای یک نامزد دیگر انتخابات یعنی بی نظیر بوتو رخ داد.