تشکیل شورای نگهبان سینما!

علی رضا رضایی
علی رضا رضایی

» حرف روز

 

ما دو هفته است داریم اینجا در حضور عالم و آدم توسط عوامل انگلیس به خودمان اسید می‌پاشیم که بابا! نقش موثر این کمیسیون اصل نود مجلس در سینما را جدی بگیرید، متاسفانه هیچکس که همه‌شان عامل انگلیس هستند توجه نمی‌کنند. حالا خوب شد؟ دو هفته پیش کمیسیون اصل نود گفته بود جلوی اکران هشت تا فیلم را بگیرند، هفته پیش وزیر ارشاد گفت چشم، ولی نمی‌گیریم، این هفته اصل نود و وزارت ارشاد یک کمی همدیگر را مورد ضرب و جرح قرار دادند که البته صادق لاریجانی گفته «طبق فتوای مراجع ضرب اشکالی ندارد»، تهش کمیسیون اصل نود گفته جهنم و ضرر، شش تا را نشان بدهید ولی دیگر این تن بمیره، خودم کفنم کنم، این دوتا فیلم «قصه‌ها» و «عصبانی نیستم» را نمی‌گذاریم اکران کنید.

نمی‌شود که هم مملکت با اصل مترقی ولایت فقیه اداره بشود هم فیلم فتنه‌دار که البته فتنه خوشبختانه چهار سال است ریشه‌کن شده پخش بشود. نمی‌شود که ملت حتی برای تلفن زدن با سوراخ دماغ‌شان هم شورای نگهبان داشته باشند، ولی سینما شورای نگهبان نداشته باشد. الآن کمیسیون اصل نود مجلس متانت کرده، آقایی کرده، همینجوری شفاهی به وزارت ارشاد گفته اینها را اکران نکنید. درصورتی‌که می‌توانست خیلی شیک و مجلسی تلفن را بردار یک زنگ بزند به حسین الله کرم بگوید «۲» گوشی را قطع کند بعد خود بخود همین دوتا فیلم با سینماهایی که پخش‌شان می‌کردند ،دیگر هیچوقت در تاریخ اکران نمی‌شد.

حالا الآن یک کمی این جریان اسیدپاشی و اینها هم از طرف انگلیس اتفاق افتاده، یک مقداری دست و بال کمیسیون اصل نود مجلس برای زنگ زدن به بچه‌های بالا بسته است. بعد شما خیال می‌کنید کمیسیون اصل نود همینجوری بیخودی می‌گوید این دوتا فیلم پخش نشود؟ محمدعلی پور مخبر، رییس کمیسیون اصل نود گفته «فعلا یکی از فیلم‌ها را آوردند، اعضاء دیده‌اند و فیلم دوم را هم آوردند اما دستگاه خراب بود و هنوز فرصت تماشای آن فراهم نشده است». آخر دقت تا کجا؟ خدا شاهد است اگر عمراً کمیسیون اصل نود امریکا بتواند همچین درایتی برای تولیدات هالیوود داشته باشد.

الآن شورای نگهبان سینما در مجلس، همینجور ندید، اول دستور توقیف دوتا فیلم را داده، بعد یکی از فیلم‌ها را دیده، خواسته دومی را هم تماشا بکند، خب دستگاه خراب شده. البته ما نمی‌دانیم در کمیسیون اصل نود مجلس با چه دستگاهی فیلم تماشا می‌کنند که لااقل زنگ بزنیم بچه‌ها بروند درستش بکنند که اعضا کمیسیون فیلم دومیه را هم ببینند، ولی خب شاید الآن بپرسید یعنی تهیه کننده جنایتکار وابسته به انگلیس فیلم دوم، حتی سی‌دی فیلم را هم به کمیسیون اصل نود نداده که بگذارند توی لپ تاپ تماشا بکنند؟ باور کنید از انگلیس هر کاری بگویید برمی‌آید.

حالا من دیگر چیزی در مورد اینکه همین فیلم «قصه‌ها» در جشنواره فیلم ونیز که ملکه انگلستان بدلیل قحطی جا آن‌را در ایتالیا برگزار می‌کند، برنده بهترین فیلم‌نامه هم شده نمی‌گویم. اینهم که فیلم «عصبانی نیستم» پارسال در جشنواره فیلم برلین که قبلاً شاهد کنفرانس انگلیسی برلین بوده‌ایم، شرکت کرده بماند. الآن مشکل فقط دستگاه پخش فیلم کمیسیون اصل نود مجلس است که تا درست نشود ممکن است هفت هشت ده تا فیلم دیگر هم اکران‌شان ممنوع بشود، بعد که دستگاه درست شد بنشینند فیلم‌ها را یکی یکی تماشا بکنند ببینند چه کار خوبی کردند که همه را همانطور ندید ممنوع کرده بودند.