به اقلیت‌های دینی توهین نکنید

نویسنده
رژین یونسی

» اعتراض نماینده آشوریان به صدا و سیما

نماینده آشوریان در مجلس شورای اسلامی نسبت به پخش برخی برنامه‌های صداوسیما که به گفته او “توهین به اقلیت‌های دینی” درکشور است اعتراض کرده و گفته برخورد سلیقه‌ای برخی مسئولان اجرایی، باعث مهاجرت آشوریان که در تنگنای اقتصادی قرار دارند، می‌شود.

همزمان با طرح این اعتراض، عزت الله ضرغامی، رئیس صدا و سیمای دولتی جمهوری اسلامی شروط تازه‌ای برای حضور در رسانه ملی گذاشته و گفته در این رسانه “اصل بر نشان دادن زیبایی‌ها و خوبی‌هاست و طرح هر گونه انتقاد، آسیب‌شناسی و بررسی مشکلات جامعه باید به دور از تخریب؛ سیاه‌نمایی و ایجاد التهاب در جامعه و آرامش‌بخش آحاد مردم و امیدواری نسبت به آینده باشد.”

 

آشوریان و اجبار به مهاجرت

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یوناتن بت‌کلیا، نماینده مسیحیان آشوری در مجلس نهم ضمن اعتراض به “توهین به اقلیت‌های دینی” در صدا و سیمای جمهوری اسلامی، از عزت الله ضرغامی خواسته جلو تکرار چنین مواردی را بگیرد.

او اشاره‌ای به مصداق این “توهین‌ها” نکرده اما پیش از این بسیاری ازفعالان اقلیت‌های مذهبی از جمله جامعه اهل سنت هم نسبت به پخش برنامه‌های توهین آمیز اعتراض کرده‌اند.

در همین راستا فعالان اهل سنت، در مهرماه امسال در نامه‌ای به آیت الله خامنه‌ای که به امضای “ده‌ها تن از بزرگان اهل سنت ایران اعم از ائمه جمعه و جماعات، مدرسین و فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی رسیده” بود، نسبت به برخورد صدا و سیما به این موضوع اعتراض کرده بودند.

این فعالان با استناد به اصل ۵۷ قانون اساسی، آزادی بیان و اظهار عقیده اهل سنت در صدا و سیما یادآور شده بودند که نه تنها به این اصل، عمل نشده، بلکه معتقدات اهل سنت در این رسانه ملی همواره مورد اهانت و هتک حرمت قرار گرفته است.

این چندمین نامه اهل سنت به رهبر جمهوری اسلامی بود که بی‌پاسخ ماند. اینک یوناتن بت‌کلیا، نماینده آشورییان در مجلس نهم هم در بخشی از نطق خود در جلسه علنی مجلس با اشاره به نامه‌نگاری‌های مکرر با رییس قوه قضاییه گفته تاکنون هیچ پاسخی به مکاتبات ما داده نشده است.

بت‌کلیا همچنین با اشاره به ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی گفته “با وجود تلاش‌های بسیار هنوز محدودیت‌هایی درباره قصاص وجود دارد، و عدم تحقق خواسته ما در این زمینه مشکل‌ساز شده است”.

بر اساس این ماده قانون مدنی جمهوری اسلامی، در صورتی که میان وراث افراد مسلمان و غیرمسلمان وجود داشته باشد، تمام ارث به فرد یا افراد مسلمان خواهد رسید، حتی اگر نسبت غیر مسلمانان با متوفی، نزدیک‌تر از ورثه دیگر باشد.

نماینده آشوریان همچنین با اشاره به “برخورد سلیقه‌ای برخی مسئولان اجرایی که باعث مهاجرت آشوریانی که در تنگنای اقتصادی قرار دارند، می‌شود” از مسولان جمهوری اسلامی خواسته است به این موضوع رسیدگی کنند.

بر طبق اصل ۱۲ قانون اساسی جمهوری اسلامی، دین رسمی کشور اسلام و مذهب جعفری اثنی عشری است. از پیروان دیگر مذاهب اسلامی چون حنفی، شافعی، مالکی، حنبلی، زیدی به اقلیت تعبیر نشده و در‌‌ همان اصل عنوان شده که پیروان این مذاهب از احترام کامل برخوردارند.

 آن‌ها اگر چه در برابر اکثریت شیعه مذهب، اقلیت مذهبی به حساب می‌آیند اما اصل ۱۲ قانون اساسی موجودیت و حفظ هویت آن‌ها را به رسمیت شناخته و به آن‌ها اجازه داده شدر مراسم مذهبی و تعلیم و تربیت دینی طبق فقه خویش آزادانه عمل نمایند و در احوال شخصیه و دعاوی مربوط به آن نیز مقررات فقهی خودشان مجری بوده و در دادگاه‌ها هم بر همین موازین عمل می‌شود.

اصل سیزدهم قانون اساسی در این مورد تصریح می‌کند: “ایرانیان زرتشتی، کلیمی و مسیحی تنها اقلیتی دینی شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی بر طبق آیین خود عمل می‌کنند.”

 نماینده مسیحیان آشوری در مجلس نهم با اشاره به چاپ کتاب‌های “توهین آمیز به ادیان الهی درکشور” از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته در این زمینه “اهتمام” بیشتری داشته باشد.

او همچنین خواستار اقدام سریع در مورد “عدم صدور پروانه انجمن‌ها” شده واز وزیر ورزش و جوانان هم خواسته است در مورد ایجاد باشگاه آشوریان در ارومیه “دستور لازم را صادرکند.”

با این حال و برغم همه این محدودیت ها، آقای یوناتن بت‌کلیا در ابتدای نطق خود، گزارش احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل درمورد ایران را محکوم کرده است.

در بخشی از سومین گزارش آقای شهید در مورد ایران و دیگر گزارش‌های مشترک وی با سایر گزارشگران حقوق بشر از جمله گزارشگر ویژه اعدام که در ماه‌های پیش منتشر شده‌اند از نقض حقوق اقلیت‌های دینی در ایران انتقاد شده است.

 

شروط ضرغامی

انتقاد از نقض حقوق اقلیت آشوریان ایران، به ویژه از صدا و سیما به خاطر توهین به اقلیت‌ها در حالیست که رئیس این نهاد حکومتی اخیرا شروطی برای حضور در برنامه‌های تلویزیونی تعیین کرده است.

او روز سه شنبه، ۲۸ آذرماه در بیست و نهمین نشست سراسری هنرمندان، برنامه‌سازان و مدیران رادیو تلویزیون حکومتی “ادب و اشاعه اخلاق اسلامی در تمامی ساختارهای رسانه‌ای” را جزء ضروریات دانست و گفت که “رسانه ملی باید آینه‌ تمام نمای اخلاق اسلامی و انقلابی در کشور باشد.”

در ادامه توصیف این شروط، ضرغامی “پرسشگری، برگزاری گفت‌وگوهای روشنگرانه و ترویج آزاداندیشی در تمام عرصه‌ها” را از جمله وظایف صدا و سیما برشمرده و بر “پرهیز جدی از ورود در مسائل شخصی، لغزش‌های فردی و رفتاری ترویج فضای شایعه، اتهام‌زنی و نسبت‌های بی‌پایه و اساس به شخصیت‌های حقیقی و حقوقی” هم تاکید کرده است.