از سلام به رهبر مهربان تا مرگ بر دیکتاتور

نویسنده

» گزارش گاردین از صفحه فیس بوک خامنه ای

سعید کمالی دهقان

توئیتر و فیس بوک ممکن است در ایران مسدود باشد اما باعث نشده تا میلیون ها تن از ایرانیان مبارز راهی برای دسترسی به آن پیدا نکنند. حالا به نظر می آید آیت الله علی خامنه ای رهبر ایران هم به جمع آن ها پیوسته است.

در حالی که عکس ها توئیت و در فیس بوک به اشتراک گذاشته می شود، آیت الله که مدعی است نماینده خدا در زمین است، فیس بوک را در آغوش گرفته است.

گفته می شود اخبارمربوط به توئیتر خامنه ای از سوی دفتر وی منتشر می شود، همان طور که فیس بوک وی را با فرستادن لینک به روز می کند. در طی چند روز اخیر این صفحه 10 هزار لایک گرفته است و توجهات زیادی را در داخل و خارج از ایران به خود جلب کرده است.

وب سایت رسمی خامنه ای هنوز وجود این صفحه را تایید نکرده است، اما بازتاب،یک سایت خبری محافظه کار می گوید حساب های وی در فیس بوک و توئیتر از سوی دفتر وی به روز می شود.

تا چندی پیش ، مقامات ایرانی چنین سایت هایی را منحط و نمونه هایی از اصطلاح “جنگ نرم غرب” می دانستند که مورد علاقه صهیونیست ها است. اما با پیوستن بیشتر و بیشتر مردم میزان خطر عضویت در آنها از بین رفت. فعالیت های آنلاین خامنه ای حالا ممکن است راه را برای دیگر مقاماتی که هنوز بهره گیری از ابزار آنلاین را تابو می دانند باز کند.

آخرین پست در صفحه فیس بوک رهبر ایران ویدئویی از یوتیوب است که حسن نصرالله رهبر گروه شبه نظامی حزب الله و خامنه ای را نشان می دهد. هر کدام از این ها به طور جداگانه درباره مفاهیم خاورمیانه جدید نظر می دهند.

در این ویدئو خامنه ای در جمع گروهی از مقامات در فوریه سال 2010 در موسم بهار عرب مشغول به سخنرانی است: “شکی نیست که خاورمیانه جدیدی شکل خواهد گرفت، این خاورمیانه ، خاورمیانه اسلامی خواهد بود. از زمان خیزش جنبش دموکراسی در بهار عرب ، خامنه ای آن را بیداری اسلامی نام نهاده و آن را به انقلاب اسلامی ایران در سال 1979 تشبیه کرده است.

پست دیگر عکسی قدیمی از خامنه ای است که او را در کنار آیت الله روح الله خمینی – بنیانگذار جمهوری اسلامی- نشان می دهد. در این عکس از تکنولوژی Instagram استفاده شده تا تصویر این نفر روشن تر نشان داده شود.

خیلی از کاربران با ارسال کامنت در صفحه فیس بوک او یا لب به ستایش گشوده یا مخالفت خود را ابراز داشته اند. یکی نوشته است: “سلام به رهبر مهربانم” و دیگری گفته است: “مرگ بر دیکتاتور”. برخی از نظرات هم حذف شده است.

ویکتوریا نولاند یکی از سخنگویان کاخ سفید روز دوشنبه گفت که واشنگتن با دقت صفحه فیس بوک خامنه ای را دنبال می کند و به شوخی گفت نگاه می کنیم تا ببینیم آیت الله چند “لایک” دریافت می کند.

دسترسی به بیش از 5 میلیون وب سایت در ایران مسدود است، افرادی که به سایت های مسدود سر می زنند با این پیغام روبرو می شوند: “دسترسی به این سایت بر اساس قوانین جرائم رایانه ای مسدود شده است.”

گرچه خیلی از ایرانیان به کمک سرورهای پروکسی یا وی پی ان به سایت های مسدود دسترسی دارند.

برخی کاربران به شوخی در صفحه فیس بوک خامنه ای کامنت گذاشته و پرسیده اند رهبر معظم از چه وی پی ان برای دسترسی به فیس بوک استفاده می کنند. یک کاربر با ارسال کامنت خواهش کرده است: “می شود از ایشان بخواهید فیلتر فیس بوک را بردارند؟”

منبع : گاردین – 18 دسامبر