برخوردهای جدید با ده ها دانشجوی معترض

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» صدور پیاپی احکام تعلیق، اخراج و احضار

درگذشت آیت الله منتظری، از منتقدان بزرگ جمهوری اسلامی، باعث شده است تا در روزهای اخیر بسیاری از دانشگاه ها شاهد برگزاری مراسم بزرگداشت وی باشند و به همین دلیل، اخبار دانشگاههای کشور تحت تاثیر درگذشت این شخصیت روحانی قرار دارند. اما این به آن معنا نیست که دانشگاه ها  در سایر زمینه ها کم خبر باشند: اخبار رسیده از دانشگاه های مختلف کشور، حاکی از صدور تعدادی کم سابقه از احکام تعلیق، اخراج و احضار دانشجویان هستند، احکامی که در ادامه برخود با شرکت کنندگان در تجمعهات اعتراضی 16 آذر و 13 آبان صادر می شوند.

 

دانشگاه اصفهان: اخراج و تعلیق برای دانشجویان

خبرنامه امیرکبیر اعلام کرده تاکنون حکم تعلیق از تحصیل 30 دانشجوی دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی صادر شده است. این احکام در پی برگزاری تجمع های اعتراضی دانشجویان این دو دانشگاه در روزهای 16، 17 و 18 آذر ماه بوده است. مسوولان دانشگاه اعلام کرده اند که موج احضارها کماکان ادامه پیدا خواهد کرد.

در این میان علی اجاقی از فعالین دانشجویی دانشگاه اصفهان با فشار وزارت اطلاعات و بدون وجود هیچ گونه اتهام مشخصی، حکم 2 ترم تعلیق خود را دریافت کرده است که با توجه به وقفه ایجاد شده در سنوات تحصیلی او، عملا می تواند معادل اخراج آموزشی این دانشجو از دانشگاه اصفهان باشد. مسئولین دانشگاه پیشتر با ایجاد اخلال در فایل آموزشی علی اجاقی از انتخاب واحد یکی از ترم های تحصیلی گذشته وی جلوگیری کرده بودند. 

همچنین بنا بر گفته غلامی، رئیس حراست دانشگاه اصفهان، بر اساس نامه ارسالی ستاد خبری وزارت اطلاعات حکم اخراج 3 دانشجو به زودی صادر خواهد شد. بنا بر گفته دبیر کمیته ی انضباطی دانشگاه اصفهان، 6 تن از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی هم مستقیما حکم اخراج خود را دریافت نموده اند. همچنین تعدادی از دانشجویان علوم پزشکی با احکام تعلیق از تحصیل مواجه شده اند.

 

دانشگاه آزاد مشهد: احضار ۸۰ دانشجوی معترض

در پی برگزاری تجمعات دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد در روزهای 13 آبان و 16 آذر در اعتراض به حکومت و سرکوب گسترده مردم، بیش از هشتاد تن از دانشجویان این دانشگاه به کمیته انضباطی احضار شده اند.

مسئول کمیته انضباطی این دانشگاه با تهدید دانشجویان و نشان دادن حکم اخراج به دانشجویان به آنها اعلام کرده است که احکامشان را برای امضا به دفتر رئیس دانشگاه فرستاده اند و به هیچ کس اجازه تنظیم دفاعیه داده نشده است.

گفتنی است در تجمع روز 13 آبان نیروهای امنیتی و لباس شخصی با حمله به داخل صحن دانشگاه آزاد مشهد دانشجویان را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و بیش از 20 تن از دانشجویان معترض این دانشگاه را بازداشت کردند.

 در انتهای تجمع 16 آذر نیز گارد یگان ویژه مستقر در اطراف دانشگاه به داخل دانشگاه گاز اشک آور پرتاب کرد که منجر به زخمی شدن برخی از دانشجویان شد. در آن روز هم تعدادی از دانشجویان معترض دانشگاه آزاد مشهد بازداشت شدند.

 

 دانشگاه بوعلی: پاره کردن عکس آیت الله خمینی توسط بسیجیان

روز شنبه محمدحسین صفارهرندی، وزیر ارشاد دولت نهم در دانشگاه بوعلی به سخنرانی پرداخت. در جریان این سخنانی، دانشجویان دانشگاه بوعلی همدان با دستبندهایی سبز رنگ، تابلوهایی از روزنامه ها، نشریات، فیلم ها و دیگر تولیدات فرهنگی توقیف شده در زمان صفارهرندی را بر سر دست بلند کردند.

 همچنین دانشجویان تلاش کردند عکس هایی از آیت الله خمینی و میرحسین موسوی را در دست بگیرند که دانشجویان منتسب به بسیج و جامعه اسلامی مانع از این کار شده و عکس‌ها را پاره کردند. این دانشجویان حامی دولت در حالی عکس‌های رهبر سابق جمهوی اسلامی و نخست وزیرش را پاره کردند که هفته گذشته به همراه سایر هم جناحان خود، تبلیغات گسترده ای را در اعتراض آنچه پاره کردن عکس آیت الله خمینی توسط معترضان می دانستند به راه انداخته بودند.

 

دانشگاه شیراز: صدور احکام سنگین برای دانشجویان

بنا به اعلام کمیته گزارشگران حقوق بشر، سید حامد کاووسی از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه شیراز در روز 13 آبان در دانشگاه شیراز، از سوی شعبه 2 دادگاه انقلاب شیراز به سه سال حبس تعزیری محکوم شده است.

اتهام وی اقدام علیه امنیت داخلی کشور از طریق شرکت در تجمعات غیر قانونی و تبلیغ علیه نظام به نفع گروهها و سازمانهای مخالف از طریق سر دادن شعارهای ضد ولایت و ضد مسئولین مملکت اعلام شده است. همچنین پرونده دیگری برای سید حامد کاووسی در شعبه 115 دادگاه عمومی شیراز در حال رسیدگی است. بنا به گفته وکیل کاووسی، این شعبه بدون احضار متهم به دادگاه برای وی به اتهام اخلال درنظم عمومی و توهین به مقامات حکم حبس به صورت غیابی صادر کرده که تاکنون این حکم به متهم یا وکیل وی ابلاغ نشده است.

لازم به ذکر است این دانشجوی دانشگاه آزاد مرودشت از تاریخ 13 آبان تاکنون در بازداشت به سر می‌برد و هم‌اکنون در زندان عادل‌آباد شیراز نگهداری می‌شود. بنابر گزارش‌های دریافتی محمد تابع محمدی از دیگر دانشجویان بازداشت‌شده به 4 سال حبس تعزیری محکوم شده است. 45 تن از دانشجویان دیگر نیز به احکام جزای نقدی، حبس‌های کوتاه‌مدت و حبس‌های تعلیقی محکوم شده اند.

پیش از این نیز دادگاه انقلاب شهر شیراز احکام قضایی ۸ دانشجوی دیگر و یک استاد دانشگاه‌های شهر شیراز را اعلام کرده بود.