ایران باید مشکلاتش را خود حل کند

نویسنده

» گفتگوی تایمز لندن با مهدی کروبی

مارتین فلچر

 

صریح اللهجه ترین رقیب احمدی نژاد به نشریه تایمز لندن گفت رئیس جمهور ایران، به انقلاب ایران خیانت کرده، قانون اساسی کشور را زیر پا گذاشته و احتمالاً قادر به اتمام دوره ریاست جمهوری اش نخواهد بود.

مهدی کروبی  در عین حال، ضمن یک ابراز نظر آشکار به غرب علیه هرگونه ماجراجوئی و سوءاستفاده از ضعف رژیم برای رسیدن به هر گونه توافقی جهت توقف برنامه هسته ای هشدار داد. او اصرار دارد برنامه ایران در راستای اهداف صلح آمیز است.

وی گفت: “علوم هسته ای و دستیابی به دانش فنی هسته ای صلح آمیز حقی است که پیمان منع اشاعه برای اعضایش ملحوظ کرده است. ما از دولت های غربی می خواهیم از اوضاع داخلی ایران به عنوان یک ابزار چانه زنی در برخورد با رژیم فعلی جهت رسیدن به توافقی که حقوق ملت ایران را زیر پا می گذارد، استفاده نکنند.”

وی ضمناً به غرب علیه تلاش برای کمک رسانی به مخالفان در مبارزه شان با رژیم هشدار داد و گفت چنین تلاش هائی می تواند “راه را برای سرکوب و ایراد اتهام وابستگی به خارجی ها باز کند. چالش های موجود در این کشور باید توسط مردم همین کشور حل و فصل شود.”

اگر آیت الله منتظری را که هفته پیش درگذشت، به عنوان رهبر معنوی جنبش سبز ایران بدانیم، مهدی کروبی 72 ساله را باید منتقد ترین و صریح اللهجه ترین رهبر سیاسی ایران از زمان شکست وی و موسوی از احمدی نژاد در انتخابات خرداد گذشته بخوانیم. او با ظاهر شدن در تظاهرات خیابانی و برملا کردن شکنجه ها و تجاوزهای صورت گرفته علیه بازداشت شدگان، دولت را آشکارا به تقلب در انتخابات و فساد متهم کرد.

او نیز مانند آیت الله منتظری، فرد مورد احترامی است. روحانی مخالفی که بارها توسط رژیم شاه زندانی شد و به یکی از چهره های مهم انقلاب تبدیل شد. کروبی فرد مورد اعتماد آیت الله خمینی بنیانگذار انقلاب ایران و رئیس مجلس آن کشور بود.

او در برابر تلاش های رژیم برای ارعاب و خاموش کردن وی ایستادگی کرده است. دولت به دفتر وی حمله کرد، روزنامه اش را بست و یارانش را دستگیر کرد. او هدف حملات رسانه تحت کنترل دولت قرار گرفته، به تعقیب قضائی تهدید شده و در جریان تظاهرات خیابانی، مورد هجوم عوامل دولتی قرار گرفته است.

وقتی تایمز ازاو پرسید آیا نگران امنیت خود است یا خیر، کروبی پاسخ داد: “خیر، آیا ماهی از آب می ترسد؟” او گفت مشغول انجام وظیفه “ملی، قانونی و دینی” خود است و افزود: “من حاضرم تمام هزینه های عمل به این تکالیف را بپردازم.”

مهدی کروبی که به سؤالات مکتوب پاسخ می داد، اتهام دولت مبنی بر اینکه مخالفان مسؤول هرج و مرج هستند، را رد کرد. او گفت این رژیم است که انقلاب را ربوده است. مهدی کروبی گفت: “در ایران امروز، جمهوریت و اسلامیت به شدت صدمه خورده و بسیاری از اصول انقلاب و امام آسیب دیده اند.”

مردم حق تصمیم گیری درباره خود را از دست داده اند. اکنون نظامیان بر سیاست، اقتصاد و حتی امور فرهنگی تسلط دارند. تجاوز و شکنجه همچون لکه سیاهی بر فرهنگ ایرانی و اسلامی سنگینی می کنند. وی گفت: “اگر امام زنده بود، این اتفاقات بدون شک نمی افتاد. من به عنوان یکی از شاگردان و دوستان نزدیک امام صادقانه می گویم، کسانی که ادعای رفتار مطابق تفکرات امام را می کنند، کمترین نزدیکی را از نظر شخصیت، عواطف و تفکر به وی دارند.”

مخالفان در پی به راه انداختن تظاهرات بیشتر در هفته جاری هستند تا از حضور خیابانی ماه محرم استفاده کنند. آقای کروبی هم اصرار دارد جنبش با پشتیبانی هایی که در شهرها و روستاها و از طیف گسترده و متنوع مردم بدست آورده، مستحکم باقی مانده است. آقای کروبی با انتقاد از رژیم، اعلام کرد هر دو جناح باید اجازه داشته باشند طرفدارانشان را به خیابان ها بیاورند تا ببینیم چه کسی واقعاً طرفدار بیشتری دارد. او پرسید: “25 میلیون حامی آنها کجا هستند؟ ما که نمی توانیم آنها را ببینیم.”

آقای کروبی در پاسخ به این سؤال که آیا احمدی نژاد می تواند دوره دوم ریاست جمهوری اش را تا آخر ادامه دهد، پاسخ داد حتی مجلس فعلی و تحت کنترل محافظه کاران نیز آرزو می کردند رئیس جمهور کنترل نیروهای امنیتی را برعهده نمی داشت. او به فرهنگ ایرانی و عقاید دینی مردم اهانت کرده و سطح روابط کشور با دنیا را به کمترین حد خود رسانده است، به اقتصاد لطمه زده، روزنامه ها را بدون طی شدن روند قانونی تعطیل کرده است، و مسؤل گسترش فساد و تسلط غیرقانونی نظامیان بر مسائل اقتصادی کشور است. 

او گفت: “تحت چنین شرایطی، دولت نمی تواند نماینده مردم باشد و برای مدت طولانی دوام بیاورد.”

 

منبع: تایمز آنلاین- 22 دسامبر