منتظری به خامنه ای: تصمیم تاریخی بگیرید

نویسنده
شیرین کریمی

» همزمان با نگرانی ها در مورد کروبی و موسوی

در حالی که فرزند مهدی کروبی از دو بار انتقال پدرش به بیمارستان، در عرض یک هفته و همچنین غلظت بالای خون وی خبر داده، فرزند آیت الله العظمی منتظری نیز در نامه ای به رهبر جمهوری اسلامی از وی خواسته تا نه تنها رهبران جنبش سبز و زندانیان سیاسی و عقیدتی را آزاد کند بلکه اجازه دهد آن ها در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی شرکت کنند. این در حالی است که رئیس جمهور منتخب هم خواستار بخشش افرادی شده که توبه کرده اند.

احمد منتظری، فرزند آیت الله عباسعلی منتظری فقید، در نامه تازه ای به رهبر جمهوری اسلامی از وی خواسته است “تصمیم تاریخی” بگیرد. او از آیت الله خامنه ای خواسته در ماه رمضان، نه تنها دستور آزادی میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد و دیگر زندانیان سیاسی بدهد بلکه ترتیبی دهد تا آن ها در مراسم تنفیذ ریاست جمهوری حاضر شوند.

با پایان دو دوره حضور محمود احمدی نژاد در پاستور مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری حسن روحانی قرار است ۱۲ مرداد، در آستانه ۹۰۰ امین روز حصر رهبران جنبش سبز، برگزار شود. طبق سنت جمهوری اسلامی مراسم تنفیذ در “حسینیه امام خمینی” برگزار می شود. در این مراسم محمود احمدی‌نژاد، روسای دیگر قوا و مقامات لشگری و کشوری حضور خواهند داشت.

احمد منتظری که پیشتر نیز با انتشار نامه به بالاترین مقام سیاسی نظام درخواست آزادی کاندیداهای معترض به نتایج انتخابات سال ۸۸ را مطرح کرده بود در نامه جدید خودتاکید کرده این مراسم با حضور نمایندگانی از احزاب مختلف سیاسی و “نیز خانواده‌های آسیب‌دیدگان و سمبل و نماد آنان مانند خانواده‌های قربانیان کهریزک تکمیل می‌گردد و بسیاری از کدورت‌ها و اختلافات را از بین می‌برد.”

 میرحسین موسوی و مهدی کروبی از روز ۲۳ خرداد سال ۸۸ همزمان با جابجایی گسترده آرای شهروندان و معرفی محمود احمدی نژاد به عنوان برنده انتخابات، روند انتخابات را به یک “صحنه آرایی خطرناک” و “کودتا” تشبیه کردند و همزمان با خیزش میلیونی شهروندان در خیابان ها به عنوان رهبران سیاسی جنبش سبز به مخالفت با سیاست های حاکمیت پرداختند. آن ها تنها چند روز پس از راهپیمایی گسترده مردم در روز ۲۵ بهمن، همراه با همسرانشان توسط مقامات امنیتی جمهوری اسلامی به حصر خانگی برده شدند و ارتباط شان با دنیای خارج قطع شد.

 

دوبار انتقال کروبی به بیمارستان

درخواست ها برای آزادی رهبران جنبش سبز از حصر خانگی به ویژه با انتشار گزارش هایی پیرامون وضعیت نامساعد سلامتی آن ها و همچنین پیروزی کاندیدای مورد حمایت اصلاح طلبان در انتخابات افزایش یافته است.

دیروز محمد تقی کروبی، یکی از پسران مهدی کروبی در مصاحبه با سایت سحام نیوز –ـ ارگان اینترنتی حزب اعتماد ملی -ـ از دو بار انتقال پدرش به بیمارستان در ظرف یک هفته خبر داده و در ارتباط با مشکلات جسمی رئیس مجلس سوم و ششم گفته است: “فقط می دانیم غلطت خون ایشان به شدت بالاست و این غلظت بی سابقه بوده و در شرایط سنی ایشان مضر و نگران کننده است.”

 

سابقه بیماری قلبی موسوی

چند هفته پیش نیز گزارش شد میرحسین موسوی بار دیگر به دلیل بیماری قلبی به بیمارستان انتقال یافته است. گفته می شود زهرا رهنورد همسرش را در بیمارستان همراهی کرده است. حضور این دو در بیمارستان قلب تهران باعث شد تا جوی شدیدا امنیتی در این بیمارستان حاکم شود. به نوشته سایت کلمه ـ– نزدیک به موسوی ـ-منابع بیمارستانی بارها اعلام کرده اند که پروتکل های استاندارد پزشکی درباره بیماری میرحسین موسوی رعایت نمی‌شود. گفتنی اینکه بیماری موسوی پیش از زندان خانگی سابقه نداشته است.

مهدی کروبی، میرحسن موسوی و زهرا رهنورد به ترتیب ۷۶، ۷۲ و ۶۸ سال دارند. تاکنون هیچ اتهام قانونی علیه آن مطرح نشده است و حاکمیت از محاکمه آن ها هم خودداری می کند. در حالی که در ماه های نخست ادعا می شد شورای عالی امنیت ملی تصمیم به حصر آن ها گرفته اما زمستان گذشته فرمانده نیروی انتظامی اذعان کرد که بازداشت خانگی آن ها با دستور مستقیم آیت الله خامنه ای انجام گرفته است. آن ها بسیاری از حقوق عادی و اولیه زندانیان سیاسی از جمله مرخصی، دیدار منظم و هفتگی با بستگان خود را نیز از دست داده اند.

 

از پدر و مادرمان متنفرند

فرزندان میرحسین موسوی در دیداری که اخیرا با محمد خاتمی –ـ رئیس جمهور پیشین ـ– داشتند گفته بودند مدتی است هیچ ارتباطی با آن ها ندارند و در دیدار روزعید نوروز نیز آنقدر فضای امنیتی سنگینی بر جو ملاقات حاکم بوده که آن ها حتی اجازه پیدا نکرده اند به پدر خود نزدیک شوند.

آنها ضمن ابراز نگرانی از وضعیت والدین خود به این موضوع هم اشاره کرده بودند که “پدر و مادرمان در دست کسانی اسیرند که از پدر و مادر ما نفرت دارند.”

در حال حاضر فعالین جنبش سبز و اصلاح طلبان که در انتخابات اخیر با حمایت از حسن روحانی مقدمات پیروزی وی در انتخابات را فراهم کردند از وی می خواهند تا آزادی رهبران جنبش سبز را در راس برنامه های سیاسی خود به عنوان رئیس جمهور کشور بگذارد.

 

درخواست ها از روحانی

حسن روحانی اواخر ماه اردبیهشت در دانشگاه صنعتی شریف ابراز امیدواری کرده بود که دولت آینده بتواند به زندان خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی پایان دهد. در ویدئویی که از سخنرانی وی در سایت یوتیوب منتشر شده، وی می گوید :“ا ین وضعیت به نفع مان نیست. باید این شکاف را که الان روز به روز دارد عمیق تر می شود، از بین ببریم. من امیدوارم خود انتخابات یک مقدار فاصله ها را کم کند و دولت آینده بتواند یک فضای غیر امنیتی را در کشور به وجود بیاورد. به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آنها که در حصر هستند آزاد شوند که حتی کسانی که به خاطر مسائل سال ۸۸ در زندان هستند آنها هم آزاد شوند .”

گفتنی است سه دختر میرحسین موسوی پس از پیروزی روحانی در انتخابات با انتشار پیامی به او تبریک گفتند. کوکب، زهرا و نرگس موسوی در این پیام خاطرنشان کرده بودند: “پیروزی شما در انتخابات دوریازدهم ریاست جمهوری نتیجه ایست گوارا برای تلاش مردمی صبور، باگذشت و مقاوم که در سالگرد ۲۵ خرداد، میوه ایستادگی‌ها، از جان گذشتنها، زندانها و حصرها را دریافت کردند.”

روحانی نیز در نخستین کنفرانس مطبوعاتی اش پس از شکست کاندیداهای اصولگرا گفت: “برای حصر باید صبر کنید و به تنهایی کار رییس جمهور نیست و باید سه قوه تلاش کنند، اما من کاملا امیدوارم زمینه تغییر آماده‌است.” در پایان این مراسم بود که یکی از حاضران شعار داد : “روحانی یادت باشه، میرحسین باید باشه!”

با این حال هفته گذشته روحانی خواستار بازگشت افرادی به نظام شد که “توبه” کرده اند و “پشیمان ” هستند. این در حالی است که رهبران جنبش سبز از زمان حصر تاکنون، علی رغم فشارها بر خود و خانواده هایشان از مواضع خود عقب نشینی نکرده اند. اظهارات اخیر روحانی با ملامت حامیان جنبش سبز روبرو شده؛به ویژه که وی در اظهارات اخیرش برای ترغیب حاکمیت به رفع حصر و آزادی زندانیان سیاسی، از نحوه برخورد پیامبر اسلام با دشمن اصلی خود “ابوسفیان” – بخشش او توسط حضرت محمد- مثال آورده است. تحول خواهان حامی رهبران جنبش سبز چنین تشبیهی را توهین آمیز قلمداد کرده اند.

گفتنی است سخنان روحانی در مراسمی ایراد شده که احمد یزدانفر، محافظ میرحسین موسوی نیز در آن حاضر بوده است.