مثل سال ۸۸ ریخته‌اند کف خیابان

نیوشا صارمی
نیوشا صارمی

» مصاحبه روز با کاسه‌ساز،مدعی ریاست خانه سینما

کوچه سمنان پنجشنبه ۲۷ تیرماه باز هم میزبان سینماگرانی بود که آمده بودند، خانه‌شان را حفظ کنند؛ سینماگرانی که روز سه شنبه در پی پلمب در ساختمان خانه سینما چنین هشدار داده بودند: ۴۸ ساعت مهلت می‌دهیم تا مشکل حل شود و گرنه باز خواهیم آمد. آنها این بار پرشورتر و پرتعدادتر آمدند و بزرگترین گردهمایی هنرمندان برای دفاع از خانه سینما را ثبت کردند؛ تجمعی که نتیجه‌اش را سردار ساجدی‌نیا، فرمانده انتظامی تهران بزرگ در همان جمع اینطور بیان کرد: “ساختمان خانه سینما طبق مذاکرات انجام شده تا ۶ مرداد ماه تا زمان برگزاری مجمع عمومی و انجام مذاکرات مربوطه برای برگزاری آن، تحت صیانت نیروی انتظامی باشد.”

محمد مهدی عسگرپور، مدیرعامل خانه سینما هم پس از آن خطاب به حاضران گفت: “شش مرداد مجمع عمومی خانه سینما با حضور اعضای صنوف عضو برگزار خواهد شد. ان‌شاءالله ما ساعت ۱۰ صبح شش مرداد ماه برای بازدید از ساختمان به اینجا می‌آییم تا بتوانیم مقدمات برگزاری مجمع عمومی را در عصر همان روز فراهم کنیم.”

اما طرف مقابل هم دست روی دست نگذاشته است. حبیب‌الله کاسه‌ساز هم که خود را رئیس هیات مدیره‌ جامعه‌ اصناف سینمای ایران می‌داند بلافاصله پس از تجمع سینماگران در گفت‌وگو با یکی از خبرگزاری‌ها از تجمع در روز یک‌شنبه خبر داد. او به “روزآنلاین” می‌گوید: “آنها می‌گویند ما ۳۰-۴۰ نفر بیشتر نیستیم، حالا ما یکشنبه ۱۱ صبح روبه روی ارشاد جمع خواهیم شد تا بگوییم بیشتر از این حرف‌هاییم.”

 جامعه اصناف سینمای ایران همچنین نامه‌ای را در روز شنبه ۲۹ مرداد خطاب به محمود احمدی‌نژاد منتشر کرد و از وی کمک خواست تا نگذارد خانه سینما به دست مغرضانی که خوراک رسانه‌های غربی و معاند و ضد انقلاب را تهیه می‌کنند، بیفتد.

برخی از سینماگران معتقدند حبیب‌الله کاسه‌ساز نماینده جریانی است که هسته اولیه آن از اتحادیه تهیه‌کنندگانی تشکیل شده که چند سال قبل، از خانه سینما جدا شدند. دلیلشان هم این بود که همه‌ اصناف نمی‌توانند با هم باشند و قدرت یکسان داشته باشند و حساب کارفرما و کارپرداز از هم جداست.

پس از انتصاب شمقدری به سمت ریاست سازمان سینمایی، این گروه که از تاثیرگذارترین مهره‌های آن می توان به حسین فرح‌بخش و ضیا هاشمی اشاره کرد بیش از پیش جان گرفتند و پس از اعلام انحلال خانه سینما از سوی وزارت ارشاد ـ-که البته به حکم دیوان عدالت اداری لغو شد-ـ قصد کردند خانه سینما را از آن خود کنند. مجمع عمومی هم تشکیل دادند و طی انتخاباتی بیژن محتشم، حبیب‌الله کاسه‌ساز، امیررضا معتمدی، سهیلا نجم و اصغر محبی را به عنوان اعضای هیات مدیره انتخاب کردند؛ انتخاباتی که شبهات زیادی به آن وارد است از جمله اینکه دو تن از اعضای هیات مدیره از سوی صنف شان معرفی نشده‌ و نماینده آنها نیستند.

تهیه کننده فیلم‌های اخراجی‌ها اما در گفت‌وگو با “روز” این شبهات را رد می‌کند و می‌گوید انتخابات توسط وزارت ارشاد تایید شده است: “یا قبول داریم یا اینکه می‌گوییم ما قانون را قبول نداریم. می‌ریزیم کف خیابان در می‌شکنیم و پلمب می‌شکنیم.”

او ماجرای خانه سینما را با انتخابات سال ۸۸ تشبیه می‌کند و می‌گوید در حالی که قانون فصل‌الخطاب بود عده‌ای بی‌قانونی کردند و به خیابان‌ها ریختند، حالا هم همینطور است.

 مشروح گفت‌وگوی “روآنلاین” با “حبیب‌الله کاسه‌ساز ” تهیه کننده سینما و رئیس هیات مدیره‌ جامعه‌ اصناف سینمای ایران را که به تازگی اعلام موجودیت کرده، در ادامه می‌خوانید:

 

آقای کاسه‌ساز! لطفا روایت خودتان را از ماجراهای خانه سینما بگویید.

ما خیلی حرف داریم که بگوییم، اگر الان بخواهیم حرف بزنیم یکی دو ساعتی باید صحبت کنیم.

 

به صورت خلاصه بفرمایید.

خلاصه‌اش این است که تعدادی از صنوف قانونی که طبق ضوابط وزارت ارشاد قانونی شدند، مجمع عمومی برگزار کردند. در این مجمع عمومی، ناظرین وزارت ارشاد و همچنین ناظر معاونت فعالیت‌های وزارت ارشاد حضور داشتند. انتخابات برگزار شد. اساسنامه با یک تغییراتی مورد تصویب مجمع عمومی قرار گرفت و انتخابات هیات مدیره قانونا انجام شد.

 پنج نفر اعضای هیات مدیره و یک نفر بازرس هم انتخاب شدند و خانه سینما به سمت بازگشایی و به سمت جلو قدم برداشت. اینها تماما طبق قوانین و ضوابط وزارت ارشاد انجام شده و بعد از اینکه مجمع عمومی و انتخابات برگزار شد، ناظرین ارشاد گزارش دادند و ارشاد چند روزی بررسی کرد و این مجمع عمومی و این هیات مدیره را تایید کرد. پس از آن عملا خانه سینما به زعم ما بازگشایی شد. راجع به مکانش یک اختلافاتی است که در حال پیگیری و بررسی هستیم.

 

انتقادهای زیادی به انتخاباتی که شما برگزار کردید وارد است. گفته‌می‌شود انتخاباتی که توسط مجمع شما انجام شده، صحیح نبوده. چنانچه دو انجمن‌ گفته اند نماینده‌ای در این مجمع نداشته‌اند در حالی که حتی عضو هیات مدیره هم شده‌اند.

خب طبیعی است. ما از قبل هم می دانستیم، ولی ما داریم طبق قانون جلو می رویم. ببینید عین انتخابات سال ۸۸ یک عده ریختند کف خیابان گفتند این انتخابات غیر قانونی است؛ اما مملکت قانون دارد، شورای نگهبان موظف است صحت و سقم هر انتخاباتی که برگزار می‌شود را تایید کند. آن موقع قانون فصل‌الخطاب بود و شورای نگهبان انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد. شورای نگهبان ما هم طبق قانون، وزارت ارشاد است. وزارت ارشاد اگر قرار بود صلاحیت این انتخابات را تایید نکند خب تایید نمی‌کرد.

 

برای مثال آقای محتشم در حالی به عنوان نماینده صنف چهره‌پردازان در هیات مدیره قرار گرفته که شورای مرکزی این صنف گفته ما نماینده‌ای در این مجمع نداشته‌ایم. در این مورد چه می‌گویید؟

ما در اساسنامه داریم که شورای مرکزی پنج نفر را معرفی می‌کند برای مجمع عمومی، منتها ما صراحت نداریم در اساسنامه که این معرفی باید کتبا باشد با شفاها؛ فقط اعلام کرده که معرفی می‌کند. آقای محتشم خودشان عضو شورای مرکزی چهره‌پردازان هستند،خودشان اعلام کردند که عضو این شورا هستند و خودشان حضور پیدا کردند. در اصل خودشان، خودشان را معرفی کردند که این منع قانونی ندارد.

 

اما شورای مرکزی چهره‌پردازان بیانیه داده و تاکید کرده نماینده‌ای نداشته…

اصلا مهم نیست. بین شورای مرکزی‌شان اختلاف است. ایشان خودشان عضو شورای مرکزی انجمن چهره‌پردازان هستند. چرا پس پای بیانیه امضای خود آقای محتشم نبود؟

 

یعنی یک نفر می‌تواند خودش بیاید خودش را به عنوان نماینده یک صنف معرفی کند؟

بله، به هر حال آقای محتشم خودش عضو شورای مرکزی است.

 

درمورد انجمن جلوه‌های ویژه چطور؟ آقای محمدی رئیس انجمن جلوه‌های ویژه هم در اطلاعیه‌ای گفته نماینده‌ای در مجمع عمومی شما نداشته و محسن روزبهانی که به عنوان عضو هیات مدیره از طرف این صنف انتخاب شده نماینده انجمن جلوه‌های ویژه نیست.

 

آن هم دقیقا مثل مورد قبل است. آقای روزبهانی خودشان عضو شورای مرکزی جلوه‌های ویژه هستند.

آقای کاسه‌ساز؛ شما می‌گویید اینها می‌توانند خودشان مستقل از نهاد صنفی‌شان عمل کنند و خود را نماینده یک صنف بنامند؟

بله، ضمن اینکه سه یا چهار نفر از هیات مدیره جلوه‌های ویژه حضور داشتند در این انتخابات. حالا چون ایشان رئیس هستند و خوششان نیامده و فشارهایی بهشان وارد شده، اعلام کرده‌اند ما معرفی نکردیم. رئیس صنف، شخصی که نمی‌تواند نظر بدهد. آقای روزبهانی هم مثل آقای محتشم عضو شورای مرکزی این هیات مدیره هستند.

 

یعنی شما معتقدید…

ببنید، فرض را اصلا بر این بگذاریم که یک همچین اشکالی بر این مجمع عمومی و این هیات مدیره هست. مگر یک جایی انتخابات می‌شود و شورای نگهبان می‌آید ۱۰۰ تا صندوق را منحل اعلام می‌کند کل انتخابات منحل می‌شود؟

 

آقای کاسه ساز ! آخر این ایراد به دو نفر از پنج نفر عضو هیات مدیره شما وارد است.

باشد، به هر حال ناظر سازمان سینمایی حضور داشت، نماینده معاونت امور فعالیت‌ها حضور داشت، این موضوع را به سازمان سینمایی گزارش دادند، سازمان سینمایی سه روز داشت فقط این موضوع را بررسی می‌کرد و بعدا به ما اعلام کردند که آقا؛ هیات مدیره و مجمع عمومی و انتخابات شما از نظر ما بلا مانع است و قانونی است. این فصل‌الخطاب هست یا نه؟ یعنی ارشاد وظیفه دارد این کار را بکند یا نه؟ یا قبول داریم یا اینکه می‌گوییم ما قانون را قبول نداریم و می‌گوییم ما کف خیابان حرف می‌زنیم. می‌ریزیم کف خیابان در می‌شکنیم پلمب می‌شکنیم.

 

ولی شما هم قرار است روز یک شنبه در خیابان تجمع داشته باشید؟

اولا اینکه شما به من بگو تجمع آنها اشکال داشته یا نه؟

 

آقای کاسه ساز من خبرنگارم، قاضی یا وکیل طیف و گروهی نیستم. اما تجمع بر اساس قوانین جمهوری اسلامی غیرقانونی نیست.

اما این سئوالاتی که دارید از من می‌کنید، از آنها هم این‌جوری سئوال می‌کنید؟

 

 برای من فرقی ندارد، من ابهاماتم را می‌پرسم.

شما گفتید بر اساس قانون اساسی مجاز هستند که تجمع کنند؟

 

بله .

کی گفته؟

 

اصل ۲۷ قانون اساسی می گوید تجمع مجاز است.

تجمع چی مجاز است؟ بدون مجوز مگر می‌توانند تجمع بکنند. هر کسی بیاید تجمع کند نمی شود که.

 

در قانون اساسی البته بحث مجوز مطرح نشده، اما حالا خود شما برای تجمع روز یک‌شنبه تان مجوز دارید؟

ببینید ما پیگیری‌هامان را کردیم. دو بار تجمع غیر قانونی انجام شده و در تجمعشان اعلام شده آن گروهی که رفتند مجمع عمومی گذاشتند جمعا ۳۰ تا ۴۰ نفر بیشتر نیستند. ما در خواست کردیم از ۱۱ صنف‌مان که بیایند جلوی وزارت ارشاد یک تجمع آرام، منطقی بدون اینکه در بشکنیم بدون اینکه پلمب بشکنیم بدون اینکه بی‌احترامی‌کنیم داشته باشیم. ما نهایتا ۲۰۰ نفر می‌شویم دیگر، عین همان ۲۰۰ نفر از آنها که جمع شدند جلوی خانه سینما. ما هم جمع می‌شویم که بگوییم ۳۰-۴۰ نفر نیستیم حداقلش ۲۰۰ نفر هستیم.

 

بعد از اینکه این تجمع انجام شد چه کار خواهید کرد؟

ما بارها فرصت دادیم. نیروی انتظامی آمد افتاد وسط؛ ۴۸ ساعت فرصت داد که بنشینیم مذاکره کنیم. ما هم اعلام آمادگی کردیم که آماده هستیم و به مذاکره خوشبین هستیم که یک خانه سینما با تمام اصناف قانونی داشته باشیم.ولی آقایان زیر بار نرفتند. هر چه تلاش کردیم، واسطه فرستادیم که بابا بنشینید بین خودمان این موضوع رو حل کنیم؛ نگذاریم نیروی انتظامی بیاید وسط؛ نگذاریم فلان وزارت‌خانه بیاید وسط؛ خودمان مشکلمان را حل کنیم. منتها ظاهرا مرغ این آقایان یک پا دارد و می‌گویند خانه سینما مال ماست. انگار ملک شخصی بعضی از این آقایان است. منافعشان در خطر است و احساس می‌کنند باید این خانه را سفت بگیرند و می‌دانید که این‌ها صنف درجه یک و دو را مطرح کردند که یعنی ما صنف درجه یک و دو داریم در صورتی که در نظر هیات مدیره جدید، دستیار تدارکات یا مدیر تدارکات و… با آن کارگردان و آن تهیه‌کننده قدر سینمای ما از جهت حق و حقوق صنفی برابر هستند. چرا باید فلانی برود فرانسه، برود آمریکا بگردد بعد یک تدارکاتی نان شب زن و بچه‌اش را نداشته باشد؟

 

آقای کاسه‌ساز اما هسته اولیه جریانی که الان شما درآن هستید از تهیه کنندگانی تشکیل شده که معتقد بودند کارفرما و کارپرداز فرق دارند و به همین دلیل از خانه سینما جدا شده بودند.

کی گفته همچین چیزی؟ اصلا همچین چیزی نیست. ما در هیات مدیره‌مان یک تهیه کننده وجود دارد آن هم منم و چهار نفر دیگر از بقیه اصناف هستند. من هم کاندیدا شدم اگر رای نمی‌آوردم من هم نبودم.

 

آقای احمدی‌نژاد چند وقت پیش دستور داد خانه سینما بازگشایی بشود…

صددرصد، ما دستور ایشان را اجرا کردیم که مجمع عمومی گذاشتیم و ۱۱ صنف قانونی آمدند. ما دستور آقای احمدی‌نژاد را اجرا کردیم.

 

نه! درمورد خانه سینمای قدیمی، منظورشان آن بود که بازگشایی شود و غیر دولتی بماند.

کی گفته؟ کی گفته که آقای احمدی‌نژاد نظرشان بود که صنف‌های غیرقانونی بیایند خانه سینما را باگشایی کنند؟ چرا از خودتان تفسیر می‌کنید؟ آقای احمدی‌نژاد گفته بودند خانه سینما را باز کنید ما هم دستور ایشان را داریم انجام می‌دهیم. برای صنوفی که قانونی شدند مجمع عمومی گذاشتیم و انتخابات کردیم و در خانه سینما را می‌خواهیم باز بکنیم و به گفته رئیس جمهور هم می‌خواهیم عمل بکنیم و خانه سینما را باز کنیم.

 

شما می‌توانید به خودتان بگویید “خانه سینما”؟ برای اینکه این نام قبلا گرفته شده و نهادی به این نام وجود دارد و شما طبق قانون نمی‌توانید خانه سینما باشید.

دارد مراحل قانونی‌اش طی می‌شود.

 

خانه سینما منحل نشده شما چطور می‌خواهید اسمش را بگیرید؟

کی گفته که منحل نشده؟

 

از جهت قانونی منحل نشده تعطیل شده.

کی گفته؟ کی گفته تعطیل شده؟ شما اطلاع ندارید

 

دیوان عدالت اداری…

اصلا اینطوری نیست. اینها را که گفتند کاش اسنادش را هم رو می‌کردند. دیوان عدالت اداری پرونده را ارجاع داده به وزارت ارشاد و به وزارت ارشاد تنفیذ اختیار کرده که وزارت ارشاد تصمیم بر انحلال یا بازگشایی بگیرد. این حکم اصلی است. ارشاد هم به انحلال خانه سینما رای داده است. کی گفته که منحل نشده؟

 

یعنی شما الان خانه سینما هستید؟

حالا ما هم خانه سینماییم دیگر.