احتمال احضار روحانی به مجلس

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» واکنش به دیدار رییس جمهور با هنرمندان

دیدار حسن روحانی با جمعی از هنرمندان و سخنان مطرح شده در این جلسه٬ واکنش‌های مختلفی را میان طیف‌های مختلف سیاسی برانگیخته است. اصول‌گرایان رفتارهای روحانی و مشاورانش را “افراطی” توصیف کرده و گفته‌اند که احتمال احضار روحانی به مجلس در صورت ادامه این رفتارها٬ وجود دارد.

جواد کریمی‌قدوسی٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس به خبرگزاری فارس گفته است: “مجلس در مقتضیات مختلف از تمامی ظرفیت‌های خود در خصوص دولت استفاده خواهد کرد؛ مجلس تلاش می‌کند تا تلاش‌ها را به سمتی سوق دهد که مردم و مصالح کشور است و حرکت در این مسیر را چه از راه تعامل، چه از راه تذکر، چه از راه سوال، چه از طریق استیضاح و چه احضار رئیس‌جمهور به مجلس برای پاسخگویی طی خواهد کرد. در صورتی که اظهارات افراطی مشاوران روحانی استمرار داشته باشد، مجلس روحانی را جهت پاسخگوی احضار خواهد کرد”.

به گفته وی “برخی رفتارهای رئیس‌جمهور همانند اظهار نظر وی در جمع هنرمندان رفتارهایی کاملا افراطی است و امیدواریم که این رفتارها ادامه پیدا نکند و بهتر بود آقای روحانی به جای پرداختن به مباحث حاشیه‌ای لوایحی را در حوزه مسائل اقتصادی به مجلس تقدیم می‌کرد”.

روحانی پنج‌شنبه گذشته با جمعی از هنرمندان دیدار کرده و گفته بود که حتی در صورت اخطار مجلس٬ ارکستر سمفونیک تهران و موسیقی ملی را احیاء خواهد کرد٬ وی همچنین تاکید کرده بود که تقسیم هنرمندان به ارزشی و غیرارزشی معنا ندارد و اضافه کرده بود که “در غیر فضای آزاد، هنر واقعی خلق نخواهد شد؛ ما در بخش هنر نمی‌توانیم با دستور هنر را بیافرینیم و خلق کنیم”. به گفته رییس دولت یازدهم “وظیفه دولت مداخله در هنر نیست”.

روحانی گفته بود : “برخی هنرمندان ما را به غرب‌زدگی متهم می‌کنند، استدلال آنها این است که بدنه هنری جامعه ما را فساد فرا گرفته است؛ باید این بنا را ویران کرد و از نو ساخت. یکی از تفکرات غلط و اشتباهی بود که در ذهن بعضی آمد و متاسفانه در این زمینه قدم‌هایی برداشته شد”.

اصول‌گرایان اما نسبت به این سخنان روحانی موضع گرفتند. محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین، در این زمینه گفته بود: “هنر ادامه دادن راه کشته‌شدگان در راه اسلام و فریاد زدن فریادهای آنان است… تصور من این است که رییس جمهور کسانی را که ضد ارزشی هستند، بی هنر می‌داند. آقای روحانی حتما کسی که خارج از پایه‌های فرهنگ مذهبی و ملی و بدون احترام به ارزش‌های اسلامی کاری را انجام دهد، بی‌هنر دانسته‌اند که چنین قضاوتی کرده‌است”.

روزنامه کیهان - که مدیرمسئول آن توسط رهبر جمهوری‌اسلامی تعیین می‌شود - نیز از برخی هنرمندان با صفت‌هایی چون “علف هرز، بی‌درد، و هنرمندنما” یاد کرد و نوشت: “انتظار نمی‌رود رویکرد سکولاریستی به هنر از سوی ایشان توجیه شود”.

روزنامه جوان، وابسته به دفتر سیاسی سپاه پاسداران٬ نیز در این زمینه نوشت: “ساخت فیلم‌های زیرزمینی و دور زدن وزارت ارشاد و نشان دادن تصویری خشن، سیاه و ناامیدانه از کشور چه تعریفی جز اقدام علیه امنیت دارد؟”

از سوی دیگر محمدکاظم انبارلویی، در سرمقاله روزنامه رسالت چنین نوشت: “وقتی یک عده از به اصطلاح هنرمندان طی سه دهه گذشته در عرصه کتاب، مطبوعات و سینما با مذهب رسمی کشور و نظام و قانون اساسی اعلام جنگ کرده‌اند وظیفه رییس جمهور چیست؟”

حسام‌الدین آشنا٬ از مشاوران روحانی،درباره سخنان روحانی در جمع هنرمندان٬ گفته است: “دولت بر این واقعیت آگاه است که نمی‌توان بدون داشتن حمایت هنرمندان، از هر سلیقه و گرایش سیاسی که هستند، برنامه های فرهنگی دولت را اجرا کرد. سال‌ها بر بلندی دیوار بی‌اعتمادی میان هنرمندان و دولت افزوده شده است. این دیدار بسیار لازم بود تا فرایند کاستن از ارتفاع این دیوار آغاز شود. تأکید می‌کنم که یک دیدار به معنای پایان بی‌اعتمادی نیست، بلکه بسته به عملکرد دو طرف، می‌توان به سوی ایجاد اعتماد حرکت کرد. این دیدار از این جهت نیز اهمیت داشت”.

با این حال امامان جمعه منصوب آیت‌الله خامنه‌ای نیز از روحانی انتقاد کردند. سیدیوسف طباطبایی‌نژاد٬ امام جمعه اصفهان٬ درباره سخنان روحانی چنین موضع‌گیری کرد: “ممکن است رییس‌جمهورهای دوران مختلف کشور صحبت‌هایی بکنند، اما تصمیمات و صحبت‌هایی که بر جامعه اثرگذار خواهد بود، صحبت‌های رهبری هستند. هم اکنون رییس جمهور ما یک فرد روحانی است، اما برخی مواقع صحبت‌هایی می‌کند که به دور از تدبیر است. این یعنی چی که رییس جمهور می‌گوید هنرمندان آزادانه هر کاری بکنند و مردم خودشان خوب و بد را انتخاب کنند؟! رییس جمهور باید این حرف‌های بی‌تدبیر را از خود دور و اندکی بر روی سخنانش تدبیر کند. مگر می‌شود هنرمند هر کاری دوست داشت انجام دهد؟ مگر جامعه با این‌که هرکس هرکاری کند اداره می‌شود؟ باید هنر در مسیر درست به مردم ارائه شود، چراکه هرکسی هنر را خواهد دید از یک بچه تا فردی که دینش کامل نیست و آن‌گاه این افراد دچار گناه خواهند شد. آزادی قلم که همین‌طوری نمی‌شود، آزادی دارای حد و حدودی است و اصلا تعبیر چنین صحبت‌هایی صلاح نیست”.