زنان هفته؛ از مرگ تا مبارزه

نویسنده

» قاب

 

هفته‌ای که گذشت، هفته‌ی مبارزه‌ی زنان بود. نه فقط زنان ورزش‌کار ایرانی که با پوشش اجباری حکومت قهرمان فوتسال آسیا شدند. هفته‌ی پیش، هفته‌ی هما روستا، بازی‌گر ارزش‌مند تئاتر و سینمای ایران هم بود که کیلومترها دورتر از وطن‌اش پس از مبارزه با بیماری سرطان، دنیا را بدرود گفت؛ و هم‌چنین هفته‌ی دو آوازخوان مشهور دنیای غرب، جنیفر لوپز و شکیرا؛ که هر کدام به نوعی در ابتدای اخبار ایران و دنیا قرار گرفتند. شکیرا در سازمان ملل “تصور کن”ِ جان لنون را اجرا و به آیلان، پسرک کشته‌ی شده‌ی سوری، تقدیم کرد تا مقامات جمهوری‌اسلامی صحن و صحنه را ترک کنند و جنیفر لوپز به عنوان اولین سفیر جهانی زنان و دختران بنیاد زنان سازمان ملل برگزیده شد. در” قاب”، تصاویر این زنان را مرور، در “روایت” و “حکایت” فعالیت‌های‌شان را بازگو و در “تماشاخانه” گوشه‌ای از هنرشان را تماشا می‌کنیم.

 

یک- هما روستا

هما روستا با این‌که پیش از انقلاب فقط در فیلم “دیوار شیشه‌ای”- ساموئل خاچیکیان- حضور داشت، اما چند بار تصویرش به عنوان عکس یک، روی جلد مجلات آن سال‌ها منتشر شد.

تصویر دیگری از هما روستا متعلق به سال‌هایی که هنوز با شمایلی دیگر تبدیل به بازیگر نقش اول سینمای ایران نشده بود.

اولین حضور در سینمای پس از انقلاب؛ فیلم گزارش یک قتل ساخته‌ی محمدعلی نجفی

در بزرگ‌داشت همسرش فقیدش “حمید سمندریان”؛ کارگردان شناخته شده‌ی تئاتر

یکی از واپسین تصاویر؛ هما روستا در کنسرت سالار عقیلی

دو-شکیرا

شکیرا با این‌که در ایران امکان نشر قانونی ندارد اما میان ایرانیانی که زنده‌گی دیگری را در میان تصاویر ماهواره و اینترنت تجربه می‌کنند، کاراکتر محبوبی است.

یکی از جنجالی‌ترین ویدئوهای شکیرا در کنار ریانا. ویدئویی که به  عنوان اثری با تم هم‌جنس‌گرایانه شناخته شد.

شکیرا به واسطه‌ی ازدواج با پیکه بازیکن مشهور فوتبال، در ایران شهرت زیادی دارد.

شکیرا در دوران بارداری. بعدها مهناز افشار بازی‌گر ایرانی هم تصاویری از دوران حامله‌گی‌اش در نشریات ایران منتشر کرد؛ البته با پوششی متفاوت!

برخی از آوازخوان زن ایرانی که در خارج از کشورشان فعالیت دارند، از استایل و پوشش شکیرا پیروی می‌کنند و مورد انتقاد و تهاجم بخش‌های سنتی جامعه قرار می‌گیرند.

شکیرا در سازمان ملل روی صحنه رفت و ترانه‌ی “تصور کن” از جان لنون را اجرا کرد تا مسئولان جمهوری اسلامی سالن را ترک بکنند.

سه- جنیفر لوپز

جنیفر لوپز به خاطر ویدئوکلیپ‌ها، فیلم‌ها و همین‌طور حضور در مسابقه‌ی محبوب آمریکن آیدل در ایران محبوبیت و شهرت زیادی دارد.

کنسرت‌های جنیفر در کشورهای اسلامی هم‌واره با جنجال‌های بسیاری هم‌راه بوده. این آوازخوان برای حضور در مالزی به گروه‌های تندرو این کشور قول داد که از لباس‌هایی پوشیده‌تر استفاده بکند!

اجرای جنیفر لوپز در افتتاحیه‌ی جام جهانی فوتبال 2014. ایران یکی از کشورهای شرکت کننده در مسابقات بود اما صدا و سیمای جمهوری‌اسلامی افتتاحیه مسابقات را با سانسور هنرنمایی لوپز پخش کرد.

او اینک به عنوان اولین سفیر جهانی زنان و دختران بنیاد زنان سازمان ملل برگزیده شده و به سرتاسر جهان سفر خواهد کرد تا پیام رسان مشکلات زنان و دختران باشد.