اتحاد تهران و کاراکاس علیه دیوانگی امپریالیسم

نویسنده

» گزارش لوپوئن از ونزوئلا:

روز دوشنبه هوگو چاوز رییس جمهور ونزوئلا پس از استقبال از “برادر” ایرانی خود، محمود احمدی نژاد، گفت کاراکاس و تهران “علیه دیوانگی امپریالیسم” با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

او در کاخ ریاست جمهوری “میه را فلورس” از احمدی نژاد استقبال نظامی کرد. چاوز همچنین افزود: “خواست ما این است که با یکدیگر همکاری کنیم […] تا بتوانیم مانعی در برابر دیوانگی امپریالیسم که امروز بیش از هر زمان دیگری به شکلی وحشتناک و تهدید کننده درحال گسترش است ایجاد نماییم.”

محمود احمدی نژاد نیز به نوبه خود در این مراسم که از رادیو و تلویزیون پخش می شد، گفت: “امروز مردم ونزوئلا و مردم ایران درحال مبارزه علیه هرگونه تکبر و خودخواهی ازسوی امپریالیسم هستند.”

چاوز و احمدی نژاد که روابط خود را طی سال های اخیر گسترش داده و درعین حال مواضع خصومت آمیز مشترکی علیه ایالات متحده اتخاذ کرده اند، به مانند “برادر” به استقبال هم رفتند و سپس نشستی را که قرار است طی آن چندین قرارداد دوجانبه امضاء کنند آغاز کردند.

محمود احمدی نژاد روز یکشنبه به ونزوئلا که اولین بخش از سفر دوره ای اوست رسید. او سپس به نیکاراگوئه، کوبا و اکوادور سفر خواهد کرد.

ونزوئلا و ایران، از اعضای سازمان اوپک، چندین قرارداد اقتصادی به ارزش ۵ میلیارد دلار به امضاء رسانده اند و در ونزوئلا تولیدات بسیاری، به ویژه سیمان، ماهواره، مواد غذایی، تراکتور و دوچرخه را آغاز کرده اند.

سفر دوره ای احمدی نژاد در شرایطی انجام می شود که تنش های فزاینده ای با کشورهای غربی به دلیل برنامه هسته ای مناقشه آمیز این کشور به وجود آمده.

روز دوشنبه جمهوری اسلامی اعلام کرد که یک شهروند ایرانی-آمریکایی متهم به جاسوسی را به اعدام محکوم کرده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم را نیز در یک کارخانه جدید در جنوب غربی تهران آغاز نموده است.

منبع: لوپوئن، ۱۰ ژانویه