اتحادیه اروپا در راه تحریم نفتی ایران

نویسنده

» گزارشی از رویترز

پریسا حافظی، فردریک دال

اروپا و ژاپن روز سه شنبه برای اجرای تحریم نفتی ایران طرح هایی ارائه کردند. سران این کشور ها با شنیدن خبر غنی سازی اورانیوم در یک تاسیسات زیرزمینی در ایران، خشمگین شدند.

یک روز بعد از اینکه ایران آغاز غنی سازی اورانیوم در نزدیکی شهر قم را تایید کرد، وزرای اتحادیه اروپا تشکیل جلسه دادند تا طرح تحریم نفتی ایران را که شبیه به قانون تصویب شده در آمریکاست، تدوین کنند.

روسیه در مورد این خبر گفت که خبر آغاز غنی سازی در تاسیسات فردو، باعث تاسف و نگرانی است و ایران را به دلیل بی اعتنایی به خواسته های مجامع بین المللی، مورد سرزنش قرار داد.

یک مقام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت بازرسان بزودی به ایران می روند تا نگرانی هایشان درباره احتمال عواقب نظامی این اقدام را با ایران در میان بگذارند.

ژاپن نیز قرار است درصورت تحریم نفتی ایران، از عربستان و امارات متحده عربی بخواهد که نفت مورد نیاز را در اختیارش بگذارند.

نگرانی از برنامه های اتمی ایران قیمت نفت را بالا برده و قیمت برنت در ماه فوریه بشکه ای 92 سنت افزایش پیدا خواهد کرد.

فرستاده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از واکنش ها نسبت به غنی سازی اورانیوم در فردو که به گفته آژانس در جهت توسعه تولید سلاح اتمی است بشدت عصبانی بود.

علی اصغر سلطانیه به خبرگزاری ایسنا گفت که این واکنش کاملا سیاسی است. رهبر ایران، تحت فشار های اقتصادی ناشی از تحریم ها در آستانه انتخابات مجلس دائما قدرت های غربی را به تلاش برای برهم زدن آن متهم می کند.

اتحادیه اروپا در بروکسل تصمیم گرفت که جلسه وزرای خارجه در باره ممنوعیت واردات نفت ایران را، یک هفته پیشتر از زمان از پیش تعیین شده برگزار کند. قرار است این جلسه در بیست و سوم ماه ژانویه برگزار شود.

دولت های 27 کشور عضو اتحادیه اروپا در مورد اینکه کدامیک از اعضایشان که اقتصاد وابسته به نفت دارد و در صورت تحریم نفتی نیاز به کشور جایگزین ایران دارد، بحث کردند.

دلیل رسمی این تغییر زمان تداخل آن با جلسه اتحادیه اروپا در روز 30 ژانویه اعلام شده اما دلیل اصلی آن می تواند عجله برای تصمیم گیری در مورد تحریم های جدید باشد.

تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر غنی سازی اورانیوم در تاسیسات زیرزمینی فردو، کار را برای آمریکا و اسرائیل که قصد داشتند بصورت پنهانی با برنامه های اتمی ایران مقابله کنند، مشکل واز سوی دیگر زمان را برای استفاده از دیپلماسی کوتاه کرده است.

وزارت کشور آمریکا روز دوشنبه غنی سازی اورانیوم توسط ایران را نقض بیش از پیش قطعنامه های سازمان ملل توصیف کرد.

فرانسه خواستار تحریم جدی ایران شد. آلمان و انگلستان هم همین خواسته را داشتند. کشورهای دیگر از جمله ایتالیا و یونان که مصرف کنندگان نفت ایران هستند خواستار مهلت بیشتر قبل از تحریم نفتی ایران هستند.

 

حکم اعدام

روز دوشنبه امیررضا حکمتی، 28 ساله، متولد آریزونای آمریکا که مترجم سابق ارتش آمریکا و دارای ملیت آمریکایی - ایرانی است، به جرم جاسوسی محکوم به اعدام شد. آمریکا این اتهام را رد کرده و خواستار آزادی فوری او شده است.

دو اقدام همزمان با دور تحریم های آمریکا صورت گرفت که به اقتصاد ایران آسیب جدی وارد می کند.

در یک هفته، ارزش ریال در مقابل دلار 20 درصد کاهش پیدا کرد و باعث افزایش قیمت ها در ایران 74 میلیون نفری شد. مردم پس انداز بانکی خود را برای خرید ارز بیرون کشیدند، بعضی ها می گویند مسدود شدن خطوط تلفن همران به دلیل رد و بدل شدن پیامک های تلفنی با عنوان “دلار” یا “ریال” و بحث در این مورد بود.دولت ایران این موضوع را تکذیب کرده است.

ایران با تهدید به مسدود کردن تنگه هرمز، به تحریم ها پاسخ داده است. دو ماه دیگر انتخابات مجلس در ایران برگزار خواهد شد و بین چهره های سیاسی داخل کشور اختلاف زیادی افتاده است. اگرچه مخالفان حکومت اسلامی در داخل و خارج ایران هم دچار این اختلافات هستند.

 

شوخی رهبران

محمود احمدی نژاد و هوگو چاوز، رئیس جمهور ونزوئلا، عدم رضایت آمریکا از داشتن بمب اتمی را به مسخره گرفتند.

رئیس جمهور ایران به چاوز گفت: “با وجود اینکه مستکبران نمی خواهند که ما با هم باشیم، ما برای همیشه متحد می شویم.”

اوباما در شب سال نو قانونی را امضا کرد که بموجب آن تحریم ها علیه ایران تشدید می شود و ممکن است منجر به تحریم نفتی ایران شود.

گفتگو بین ایران و پنج عضو دائمی سازمان ملل و آلمان، سال گذشته به بن بست خورد. تلاش برای آغاز دوباره این گفتگو ها به دلیل اینکه ایران نمی خواست درمورد حق غنی سازی اورانیوم، مذاکره کند، متوقف شد.

آمریکا و اسرائیل می گویند گزینه نظامی در مورد ایران همچنان مطرح است تا بتوانند جلوی توسعه اتمی ایران را بگیرند.

خانواده حکمتی می گویند که او در ماه اوت درحالیکه برای دیدار از پدربزرگ و مادربزرگش به ایران آمده بود، دستگیر شد.آمریکا از ایران خواسته است که بدون فوت وقت، وی را آزاد کند. دیوان عالی کشور می تواند حکم اعدام را منتفی کند.

ایران در سال 2009 به آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته بود که در حال ساخت تاسیسات اتمی فردو است اما این کار را درست زمانی انجام داد که می دانست سازمان های اطلاعاتی غرب از وجود این سایت اطلاع پیدا کرده اند.

بعد از سال ها که تحریم های اقتصادی تاثیر چندانی در ایران نمی گذاشت، آخرین تحریم ها به ایران آسیب واقعی زده است.

ایران همچنان مبارزه جویی می کند. آیت الله علی خامنه ای روز دوشنبه گفت: “تحریم های اعمال شده توسط دشمنان هیچ تاثیری بر ملت نخواهد گذاشت. مردم ایران به رهبران خود اعتقاد دارند.”

رویترز، 10 ژانویه