موج تازه گرانی در ایران

نویسنده
اردلان صیامی

» قیمت نان، گوشت و شیر افزایش یافت

طبق آمار رسمی ودولتی از امروز 25 درصد بر قیمت نان افزوده خواهد شد و قیمت گوشت و شیر نیز افزایش یافته است. در دومین مرحله از حذف یارانه نان که افزایش 44 درصدی قیمت گندم تحویلی به کارخانجات آرد  (از 250 به 360 تومان در هر کیلو) را در پی داشت، نرخ انواع نان نیز بطور میانگین 25 درصد از امروز در تهران  افزایش می یابد. 

به گزارش آفتاب، با وجود این افزایش شدید، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به ارائه قیمت‌های پیشنهادی استانداری تهران برای انواع نان برای بررسی در ستاد، گفت: “افزایش قیمت نان بسیار کم و جزئی خواهد بود”. 
اگرچه بسیاری از واحدهای نانوایی هنوز با همان قیمت قبلی موجودی آرد در انبارهای خود دارند اما باید از روز پنج‌شنبه با قیمت جدید اقدام به عرضه نان کنند. گفته می شود در حال حاضر کارخانجات آرد با قیمت گندم 360 تومانی اقدام به عرضه آرد می‌کنند. 
همچنین یک مقام مسئول به  خبرگزاری فارس گفته است : “قیمت‌های پیشنهادی برای نان در استان تهران به این صورت است: قیمت نان لواش 125 تومان، قیمت نان تافتون 250 تومان، قیمت نان بربری 375 تومان و قیمت نان سنگک 500 تومان؛ طبق قیمت‌های فوق نرخ نان لواش 25درصد؛ نان تافتون25 درصد؛ نان بربری 25 درصد و نان سنگک هم 25 درصد افزایش می‌یابد که میانگین افزایش قیمت نان‌ها 25 درصد خواهد بود”. 

به گفته وی “با توجه به قیمت‌های فوق و حذف کامل یارانه نان؛ از ابتدای طرح هدفمندی یارانه‌ها نرخ لواش از 30 تومان به 125 تومان رسیده و بیش از 4 برابر شده؛ قیمت نان تافتون از 50 تومان به 250 تومان رسیده و 5 برابر شده؛ نرخ بربری بدون کنجد از 100 به 375 تومان رسیده و 3.75 برابر شده و در نهایت قیمت هر عدد سنگگ بدون کنجد با افزایش 3.3 برابری از 150 به 500 تومان رسیده است”. 
این مقام آگاه در واکنش به این سؤال که قیمت آرد چگونه تعیین شده است، گفته: “قیمت آرد در سازمان حمایت بر اساس درصد سبوس بین 400 تا 420 تومان در هر کیلوگرم تعیین شده به طوری که آرد 7 درصد سبوس دار 400 تومان، آرد 12 درصد سبوس 410 تومان و آرد 18 درصد سبوس 420 تومان تعیین شده است”.

 

گرانی پیش از اعلام رسمی

گزارش روزنامه ابتکار در 21 فروردین ماه، به نقل از خبرگزاری مهر نشان می دهد که نان پیش از اعلام رسمی اش گران شده بود: “برخی از نانوایی ها با بیان اینکه ما از آرد آزاد و غیریارانه ای استفاده می کنیم، اقدام به گران کردن قیمتهای خود کرده اند که این باید از سوی وزارت بازرگانی مورد پیگیری قرار گیرد یا اگر این وزارتخانه به دلایل قانونی نمی تواند با نانوایانی که از آرد آزاد استفاده می کنند برخورد کند باید رسما اعلام نماید تا جلوی هرگونه تخلفی گرفته شود”.

 در این گزارش آمده بود: “هیچ یک از مسئولان وزارت بازرگانی به صورت رسمی حاضر به پاسخگویی در این خصوص نبوده و همچنان رسانه ها در عطش توضیحات یک مقام مسئول در خصوص موضوع نان به سر می برند؛ براساس اطلاعات به دست آمده از سازمان تعزیرات حکومتی و استانداری تهران مبنی بر گران شدن موضوع نان نیز همه و همه به وزارت بازرگانی ختم شد و روابط عمومی این دو سازمان اعلام کردند که این وزارتخانه مسئول رسیدگی به موضوع نان و تخلفات احتمالی آن است”.

بنابراین گزارش “در تماسهای مکرر با رئیس اتحادیه نانوایان، وی ازهرگونه اظهارنظر در این زمینه خودداری کرده و موضوع گرانی نان را نه تایید و نه تکذیب می کند.هم اکنون قیمت هر قرص نان لواش که در سال 86 قیمتی مابین 12 تا 20 تومان بسته به نوع نانوایی و مکان واقع شده در آن داشته، در سال 87 با قیمتی مابین 20 تا 30 تومان عرضه می شود، این در حالی است که بعضا کیفیت نان لواش به نحوی است که بعد ازگذشت چند ساعت ازپخت نان، نمی توان ازتمامی قسمتهای آن استفاده کرد وعملا می توان گفت که مردم برای هرقرص نان با افزایش چند برابری روبرو بوده اند چراکه نیمی ازنان خریداری شده قابل مصرف نیست.همچنین قیمت هرنان سنگک از 75 تومان تا 150 تومان در سال گذشته به 100 تا 200 تومان در سال جاری افزایش یافته است”.

 

مصرف نان در ایران و جهان

به گفته  گزارش کلمه مطابق آمارها، سرانه مصرف نان در ایران ۱۶۰ کیلوگرم عنوان شده است. گفته می شود این سرانه ۲ تا ۳ برابر کشورهای دنیا است که هنوز هم نان به نوعی قوت قالب آنها به شمار می‌رود؛ اما برخی‌ نیز ضایعات را علت اصلی بالابودن این سرانه عنوان می‌کنند.

 

بر اساس گزارش فائو، سرانه مصرف گندم در ایران بالغ بر ۱۶۵٫۲ کیلوگرم در سال است و بدین ترتیب ایران در جایگاه ششم جهان قرار دارد. گندم غالبا به شکل نان در ایران مصرف می‌شود. در سطح جهان  تونس بالاترین مصرف سرانه گندم را به خود اختصاص داده به طوری که هر تونسی طی یک سال ۲۱۶ کیلوگرم گندم مصرف می‌کند.

 الجزایر با ۲۱۰ کیلوگرم در رتبه دوم و ترکیه با ۱۹۸ کیلوگرم در رتبه سوم جای گرفته اند. سرانه مصرف گندم در مصر  ۱۸۵ کیلوگرم و مراکش ۱۹۱ کیلوگرم اعلام شده است. میزان سرانه مصرف گندم در ایران بیش از دو برابر متوسط جهانی است. سرانه جهانی مصرف گندم بالغ بر ۶۷٫۵ کیلوگرم در سال است و این رقم برای کشورهای در حال توسعه ۶۰٫۱ کیلوگرم و برای کشورهای توسعه یافته ۹۷٫۳ کیلوگرم اعلام شده است.

 

گرانی گوشت و شیر

این افزایش فقط شامل قیمت نان نیست بلکه دیگر کالاهای اساسی زندگی مردم نیز گران شده است.

بنا بر گزارش خبر آن لاین رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: “قیمت مرغ در بازار نسبت به فروردین ماه امسال حدود کیلویی 200 تومان کاهش یافته است”.
محمد یوسفی با اشاره به روند نزولی قیمت مرغ در بازار اعلام کرد: “در حال حاضر به علت کاهش تقاضا برای این محصول در بازار نرخ مرغ نسبت به فروردین ماه حدود کیلویی 200 تومان کاهش یافته است”.

بر اساس گزارش شبکه بازرگانی، وی با اشاره به اینکه قیمت این کالا تابعی از عرضه و تقاضا است، افزود: “هم‌اکنون نرخ مرغ در برای مصرف‌کننده در بازار کیلویی 3200 تومان در هر کیلوگرم است”.

یوسفی با تاکید بر اینکه همچنان ذخیره‌های قبلی برای طرح هدفمندی یارانه‌ها و شب عید در سردخانه‌ها موجود است، از برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای ذخیره‌سازی مرغ برای ایام ماه مبارک رمضان خبر داد.

این در حالی است که یک نماینده مجلس میگوید تولید شیر برای واحدهای تولیدی اصلا صرف نمی کند و احتمال افزایش قیمت آن بسیار زیاد است. به گزارش ایسنا، محمدرضا خباز با اشاره به مشکلات تولیدکنندگان شیر اظهار داشت: “تولیدکنندگان شیر مدتی است که حتی پول شیرهایی را که تحویل داده‌اند دریافت نکرده‌اند و بانک‌ها به نوعی تولیدکنندگان شیر را در محاصره‌ی اقتصادی قرار داده‌اند”.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم زحمات چندین ساله‌ی تولیدکنندگان شیر زیر سئوال برود، افزود: “مجلس باید دولت را مواخذه کند که چرا به نقش مهم خود در این زمینه عمل نکرده است”.