بازرسی پارچین در اولویت است

نویسنده
حسین محمدی

» تأکید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی:

با وجود پیشنهاد ایران برای بازدید بازرسان آژانس از سایت مریوان، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، این درخواست را رد کرده و می گوید بازرسی پارچین در اولویت است؛ مساله‌ای که با انتقاد جمهوری‌اسلامی مواجه شده و مسوولان حکومتی خواستار عذرخواهی آژانس در این زمینه شده‌اند.

رضا نجفی، نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس، با انتقاد از این نهاد بین‌المللی بابت رد غیررسمی دعوت ایران برای بازدید از سایت مریوان،‌گفته: “ظاهرا آژانس با ارسال ایمیلی به خبرگزاری رویترز پیشنهاد بازدید از سایت ادعایی در مریوان را رد کرده است. این گونه عملکرد آژانس اتفاقا تایید نظر ایران است که ادعای مطرح شده در گزارش نوامبر ۲۰۱۱ پایه و اساسی ندارد والا آژانس باید پس از پیشنهاد ایران سریعا تیم خود را اعزام می‌کرد، نه این که پیشنهاد ایران را رد کند، آن هم به این شکل غیررسمی”.

با این حال سرژ گاس، سخن‌گوی آژانس، گفته آمادگی ایران برای اجازه دادن به بازرسی از سایت ادعایی در مریوان کمکی به رفع ابهامات نمی‌کند: “به دفعات به طور واضح برای ایران توضیح داده است که پیشنهاد بازدید از مریوان نمی‌تواند کمکی بکند به این که نگرانی‌ها درباره آزمایش‌های مواد منفجره در حجم زیاد برطرف شود”.

در سال ۲۰۱۱ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی اعلام کرده بود که بنا به اطلاعات ارائه‌شده توسط یکی از کشورهای عضو، که نام آن فاش نشد، ایران حدود یک دهه پیش در مریوان آزمایش‌های مواد منفجره بسیار نیرومند و در حجم زیاد انجام داده است.

بنا به گفته مسوولان آژانس، اولویت این نهاد بازدید از سایت پارچین است؛ سایتی که به ادعای جمهوری‌اسلامی صرفا کاربرد نظامی ندارد و به همین دلیل مسوولان آژانس نمی توانند از ان بازدید کنند.

با این حال رضا نجفی در این زمینه عقیده دیگری دارد: “تنها راه این است که آژانس کاملا بی‌طرفانه و حرفه‌ای اعلام کند اطلاعات داده شده توسط یک کشور یا کشورهای عضو درخصوص آزمایشات انفجاری در سطوح بالا در منطقه مریوان غلط بوده و لذا آژانس نمی‌تواند برای راستی‌آزمایی ادعایش درخصوص یک سایت ادعایی در منطقه مریوان اقدام کند”.

 مسوولان جمهوری‌اسلامی پیش از این گفته بودند که چنین سایتی وجود خارجی ندارد و به همین دلیل حاضرند برای یک بار اجازه بازرسی از “سایت ادعایی” را بدهند.

سخنگوی آژانس ماه گذشته به رویترز گفته بود که موضوع بازدید از منطقه مریوان به آن سادگی که ایران می‌گوید نیست، اما این نهاد زیرمجموعه سازمان ملل در این باره با ایران گفت‌وگو خواهد کرد.