بیشتر مهمانان روحانی، اصلاح‌طلبان بوده اند

نویسنده
حسین محمدی

» روزهای شلوغ رییس‌جمهور منتخب

حسن روحانی، رییس‌جمهور منتخب، روزهای شلوغی را پشت سر می‌گذارد. در روزهای گذشته وی با بسیاری از شخصیت‌ها و چهره‌های سیاسی دیدار کرده است که بخش اعظمی از آن‌ها از نیروهای اصلاح‌طلب بوده‌اند.

این دیدارها از آن جهت اهمیت دارد که روحانی باید به زودی کابینه خود را معرفی کند و در روزهای گذشته گمانه‌زنی‌های مختلفی در این زمینه انجام شده است.

روحانی در روزهای گذشته با اکبر هاشمی‌رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، محمدرضا عارف، شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و همچنین اعضای حزب موتلفه دیدار کرده است.

این دیدارها در حالی انجام شده است که روحانی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی خود، بدون نام بردن از شخص یا گروهی، از حمایت این افراد تشکر کرده بود، اما گفته بود که وی اکنون رییس‌جمهور همه مردم ایران است.

اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار با حسن روحانی گفته بود: “مشی اعتدال، عقلانیت و استفاده از خردجمعی… می‌تواند ضمن حفظ و تقویت انسجام ملی و وحدت همه‌جانبه کشور، در کمک به حل مشکلات عدیده داخلی به‌ویژه شرایط اقتصادی کشور و ایجاد تعامل سازنده و مفید با کشورهای دنیا در عرصه‌های بین‌المللی، مؤثر و کارگشا باشد.”

محمدرضا عارف، از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که در روزهای آخر به نفع روحانی از رقابت انصراف داده بود، نیز درباره دیدار با روحانی چنین سخن گفت: “جلسه دوستانه‌ای بود و نقطه نظراتم را درباره دولت مطرح کردم و اعلام آمادگی شد در هر زمینه‌ای که دکتر روحانی تشخیص بدهد، هم خودم و هم تیمی که با من همکاری می‌کند به دولت کمک کنیم و ایشان هم از این موضوع استقبال کرد.” عارف اضافه کرد که در این دیدار “مطالبات مردم مورد بررسی قرار گرفت”.

علاوه بر این دو، سیدمحمد خاتمی، رییس‌جمهور دوران اصلاحات، نیز با حضور در منزل حسن روحانی، با وی دیدار کرد. خاتمی در این دیدار پیرامون انتخابات گفت: “حقاً و انصافاً باید از آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب که زمینه تحقق این حماسه را فراهم کردند قدردانی کرد”. خاتمی همچنین خطاب به روحانی گفت که “با توجه به اینکه در سخت‌ترین شرایط تاریخ کشور مسئولیت را تحویل می‌گیرید، مردم عزیز به‌خوبی توجه دارند که تحقق مطالبات نیازمند زمان و شرایط خاص خود است”.

این دیدارها در حالی صورت می‌گیرد که رسانه‌های منتقد و یا مخالف حکومت، در روزهای گذشته به موضوع مدرک علمی روحانی اشاره کرده‌اند؛ آنها ادعا می کنند که روحانی از زمان انتخابات مجلس اول، خود را “دکتر” معرفی کرده، در حالی که تا سال ۱۹۹۹ میلادی مدرک دکترای خود را دریافت نکرده بود. با این حال دانشگاه محل تحصیل او در گلاسکوی اسکاتلند، پیروزی وی در انتخابات ریاست‌جمهوری را تبریک گفته و همچنین اقدام به انتشار گزیده‌ای از پایان‌نامه‌ی وی کرده است.

علاوه بر این دیدارها، جمعی از اعضای شورای مشورتی اصلاح‌طلبان نیز به دیدار حسن روحانی رفته‌اند. اعضای این شورا برخی از نزدیکان سیدمحمد خاتمی و مشاوران وی هستند. آن‌ها اخیرا برنامه‌هایی برای حضور اصلاح‌طلبان نیز منتشر کرده بودند. چهره هایی مانند احمد مسجد جامعی، محمدعلی نجفی، معصومه ابتکار، غلامحسین کرباسچی، محمدرضا خاتمی، محسن رهامی، مسعود ادیب، حمیدرضا جلایی‌پور و هادی خانیکی در این دیدار حضور داشتند.

روحانی در این دیدار با اشاره به این‌که دولت خود را فراجناحی نامیده است، درباره مفهوم آن چنین گفت: “فراجناحی به این معنی است که اصلاح‌طلبان و اصولگرایان معتدل، دولت یازدهم را از خود بدانند و به آن کمک کنند”.

وی همچنین با اشاره به “نقش بی بدیل رهبری در پدید آمدن حماسه سیاسی”، گفت که “از ابتدا که پا در عرصه یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گذاشتم، در طول مسیر و تا روز رای‌گیری‌، بیانات و راهنمایی‌های ایشان برای تحقق این حماسه حقیقتاً راهگشا و بی‌نظیر بود”.

پیش از این محمدرضا باهنر، نایب رییس مجلس نیز با اشاره به این‌که “من آقای روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانم. البته صددرصد اصولگرا نیز نیست”، گفته است: “روحانی ۷-۸ روز قبل از انتخابات نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نوشته روی آرمان‌های نظام تاکید کرد و گفت که همیشه همراه نظام بوده و در حال حاضر نیز همراه نظام است”.

وی گفته است که “روحانی آدمی نیست که از سیاست‌های کلی نظام تخطی و عدول کند و نباید در این زمینه نگران بود، چراکه او کسی نیست که به دنبال این بحث‌ها و مسائل باشد… اگر ما نگرانی داشته باشیم که آقای روحانی ممکن است تحت تاثیر برخی از افراد رادیکال از سوی هر دو جناح قرار بگیرد، واقع قضیه این گونه نیست و نباید چنین نگرانی وجود داشته باشد”.

در روزهای گذشته نیروهای مختلف اصول‌گرا بر این نکته تاکید کرده‌اند که روحانی از نیروهای اصلاح‌طلب نیست و پیروزی وی در انتخابات، به معنای شکست اصول‌گرایان نیست. اصول‌گرایان همچنین همواره بر لزوم رعایت اعتدال در انتخاب وزرا از سوی روحانی و پرهیز از “تندروها” هشدار داده‌اند.