باید مهندسی انتخابات غیرممکن شود

بهروز صمدبیگی
بهروز صمدبیگی

» مجید انصاری در همایش تقدیر از عارف، حمایت از روحانی:

در همان روزی که برای احمدی‌نژاد مراسم تقدیر برگزار شده بود، اصلاح‌طلبان هم همایش “تقدیر از عارف، حمایت از روحانی” برپا کردند. در این مراسم نه محمدرضا عارف حضور داشت و نه حسن روحانی اما پیام سید محمد خاتمی قرائت شد و روسای ستاد انتخاباتی دو کاندیدا سخنرانی کردند.

سید محمد خاتمی در روزهای گذشته درباره نفرستادن پیام به حسن روحانی مورد سئوال قرار گرفته بود. او پس از آنکه در دیدار با رییس‌جمهور منتخب به شایعه دلخوری از روحانی پایان داد روز دوشنبه سوم تیر ماه به همایش “تقدیر از عارف، حمایت از روحانی” پیام فرستاد. وبسایت رسمی رییس‌جمهور پیشین ایران، از این مراسم با عنوان”همایش بزرگداشت دکتر محمدرضا عارف” نام برده است. در این پیام که توسط محمدرضا تابش، نماینده اردکان در مجلس و خواهرزاده خاتمی قرائت شد، عارف “زرگواری از طایفه خوبان و نیکان” خوانده شده که “فرهیختگی، اخلاق، خیرخواهی و درد آشنایی را در وجود خود گرد آورده است و در رقم خوردن این مرحله حساس سرنوشت نقش بارز” داشته است. سید محمد خاتمی که پیش از این عنوان کرده بود “مواظب باشیم شتاب‌زدگی نکنیم که توقعات بیجا از دولت پیدا نکنیم” در جدیدترین اظهار نظر خود نوشته است: “اینک ماییم که باید در عین پافشاری برای مطالباتمان که از جمله در بیانات، مواضع و برنامه‌های جناب آقای دکتر روحانی به خوبی بیان شد، دولت و ریاست آن را یاری کنیم که بتواند این مسئولیت سنگین را ایفا کند.”

 

خاتمی: شریعتمداری هم خوشحال باشد

محمدرضا خاتمی، دیگر عضو خانواده خاتمی و از اعضای بلندپایه جبهه مشارکت هم در این مراسم حضور داشت(عکس). او که بلافاصله پس از پیروزی روحانی در انتخابات خواستار آزادی میر حسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد شده بود در حاشیه این همایش مورد توجه رسانه‌های اصولگرا قرار گرفت که از او می‌پرسیدند نظرش درباره اینکه “خیلی‌ها آقای روحانی را اصلاح‌طلب نمی‌دانند” چیست. خاتمی پاسخ داد: “الحمدالله در این کشور آنقدر آزادی بیان وجود دارد که هر کس در صدد مصادره رئیس‌جمهور منتخب به نفع جریان خود است. روحانی چه خود را اصلاح‌طلب بداند چه نداند، فرقی نمی‌کند چرا که برنامه‌های ایشان حائز اهمیت است و این برنامه‌ها از مطالبات اصلی اصلاح‌طلبان به شمار می‌رود.”

خبرنگار مهر این سئوال را به طور مشخص‌تر با استناد به نظرات حسین شریعتمداری، مدیرمسئول کیهان مطرح کرد وچنین جواب گرفت: “اتفاقی که در ۲۴ خرداد افتاد آنقدر بزرگ بود که ایراد ندارد اگر هر کس در آن احساس کند پیروز شده است. امیدوارم ایشان هم خوشحال باشند و احساس پیروزی داشته باشند. این انتخابات شکست دروغ و بداخلاقی بود و امیدوارم ایشان هم تابع اخلاق و صداقت باشند.”

محمدرضا خاتمی ضمن اشاره به اینکه در “کابینه یازدهم، اصولگرا و اصلاح‌طلب بودن مطرح نیست” توضیح داد که برنامه‌های سیاسی و به ویژه سیاست خارجی و برنامه‌های اجتماعی روحانی با جریان اصلاح‌طلبی منطبق است. او برنامه‌های اقتصادی رییس‌جمهور جدید را نیز بین نظرات اصولگرایان و اصلاح‌طلبان مشترک دانست.

او همچنین گفت: “اصلاح طلبان بارها گفته اند که هیچ سهم خواهی ندارند، آنها مطالباتی دارند که در هر دولتی که باشد آن را پیگیری خواهند کرد. اگر آقای روحانی صلاح بدانند که از ما استفاده کنند ما کمک خواهیم کرد و اگر هم صلاح ندانند، همانطور که در این هشت سال در حکومت نبودند و در زیر فشارهای سنگین بودند اما فشارها را تحمل می کردند و در جامعه نفوذ داشتند، کارهای خود را انجام خواهند داد.”

 

رهبری و ایران برای همه ایرانیان

مجید انصاری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یکی از سخنرانان جلسه بود. او در پاسخ به این پرسش که آیا برای حضور در دولت آینده به او پستی پیشنهاد شده است، گفت: “من راجع به گرفتن پست صحبت نمی کنم.”

وی با امتناع از پاسخ به دیگر پرسش خبرنگار مهر که از می‌پرسید “از میان پست‌های وزارت کشور و یا ریاست سازمان برنامه و بودجه کدام پست برای شما مناسبت است”، عنوان کرد: “من تشنه هستم و باید آب بخورم.”(عکس)

انصاری در سخنرانی خود انتخابات را “حماسه” نامید و “تدبیر آقایان هاشمی و خاتمی و تدبیر مقام معظم رهبری” را در خلق این حماسه تعیین‌کننده دانست. او گفت: “بزرگمردانی بودند که در این هشت ساله به تازیانه تهمت تاخته شدند ولی در کنار مردم استوار ماندند. آن ها با این کار خود امروز توانستند اثر بزرگی بر عرصه انتخابات بگذارند. این انتخابات پیامی برای کسانی داشت که هشت سال با نوشتن فحش نامه و مقاله خود را خسته کردند؛ اگر این رفتار موثر بود باید نامی از خاتمی در میان مردم نمی بود و اگر این نامهربانی ها اثر داشت باید امروز هاشمی رفسنجانی از خاطره مردم طرد می شد و اگر این سرکوب‌ها تاثیری داشت امروز نباید در این محفل و محفل‌هایی از این دست، کسی از ترس حضور داشته باشد. خوب است که آن ها برای آینده درس بگیرند و به شعور ملت توهین نکنند.”

به اعتقاد انصاری، اقدام رهبری در صدور بخشنامه به نیروهای مسلح برای عدم دخالت در انتخابات و دستور اکید به ائمه جمعه برای استفاده نکردن از این تریبون به نفع جریانی خاص، مهم و تاثیرگذار بوده است. او همچنین سخن آیت‌الله خامنه‌ای را با این مضمون که “کسانی که نظام را قبول ندارند ولی ایران را که دوست دارند باید در انتخابات شرکت کنند” به “ایران برای همه ایرانیان” تعبیر کرد.

او تاکید کرد: “نیاز مبرم وجود دارد که قانون انتخابات اصلاح شود و نظام انتخابات های کشور شامل خبرگان، مجلس و شورا و ریاست جمهوری باید نظام‌مند شود تا دیگر مهندسی غیر ممکن باشد.”

 

می‌گفتند دیگر کسی به معمم رای نمی‌دهد

جعفر توفیقی، رییس ستاد انتخاباتی عارف و محمدرضا نعمت‌زاده، رییس ستاد انتخاباتی روحانی هم در این همایش سخنرانی کردند.

توفیقی عنوان کرد: “در طول یک سالی که عارف برای ورود به انتخابات فعالیت‌های خود را آغاز کرده بود، بسیاری از مشاوران او توصیه می‌کردند ‌در عرصه انتخابات حضور پیدا نکند زیرا اعتقاد داشتند مشارکت مردم در انتخابات یازدهم بسیار کم خواهد بود، اما عارف با تاکید بر اینکه این آخرین فرصت برای حضور در عرصه انتخابات است، در آن حضور پیدا کرد.”

نعمت‌زاده هم گفت: “برخی از دوستان بنده را از همراهی و حمایت از حجت‌الاسلام روحانی برحذر می‌داشتند و همواره می‌گفتند چه کسی دیگر به روحانی رای می‌دهد؟ چرا وقتت را تلف می‌کنی؟”

او همچنین به این موضوع اشاره کرد که “ عده‌ای به من می‌گفتند که کسی به یک شخص معمم و روحانی رای نمی‌دهد که من به آنان عرض می‌کردم نظام و انقلاب از آن همه ماست.”

 

اشک‌های توسلی، شعار درود بر کروبی و موسوی

حضور محمد نوری‌زاد، نویسنده منتقد رهبری در این مراسم از نکات جالب توجه بود(عکس) همچنین مرتضی طلایی، عضو فعلی شورای شهر و منتخب دوره آینده شورا که از نزدیکان قالیباف است در این مراسم حضور داشت(عکس). البته او حضورش به نیابت از قالیباف و جریان سیاسی حامی او را رد کرد و توضیح داد: “دوستان آذری زبان از بنده دعوت کردند و من هم در مقابل محبت‌شان انجام وظیفه کردم و حضورم دلیل سیاسی نداشت. اگر به بنده می‌گفتند که این همایش نشست یک جریان سیاسی است، حتما شرکت نمی‌کردم چرا که شخصیت خود را فراتر از جریان‌های سیاسی می‌دانم.”

برخی بازیگران همچون هانیه توسلی، لادن مستوفی، امیر جعفری، بهزاد فراهانی، رضا بنفشه‌خواه هم از جمله حاضران بودند و توسلی که به دلیل خودداری از ایفای نقش در فیلم حکومتی “پایان نامه” ممنوع‌الکار شده بود در حین سخنرانی بهزاد فراهانی به گریه افتاد. او وقتی با شاتر عکاسان مواجه شد، به کار آنها اعتراض کرد و خواست که از او عکس نگیرند(عکس).

خبرگزاری فارس هم گزارش داد که “شعار درود بر یکی از سران فتنه در حالی سر داده شد، که روحانی همواره بر اعتدال و عقلانیت تاکید کرده است.”