پرونده اعضای تحکیم وحدت را بازبینی کنید

نویسنده
حسین محمدی

» آزادی صادقی و اسدی، بازداشت احسان بداغی

ساعاتی پس از آزادی محمد صادقی و حسن اسدی زیدآبادی، دو عضو شورای مرکزی ادوار تحکیم وحدت از زندانی 40 روزه و با قید کفالت،احسان بداغی،از روزنامه نگاران سیرجانی، که نامه ای با دو هزار امضابرای آیت الله صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه فرستاده و خواستار آزادی احمدی زیدآبادی و حسن اسدی شده بود، بازداشت شد. در همین حال”مجمع صلح آسیا” و سازمانهای مدافع حقوق بشر کشورهای هند، اندونزی، بنگلادش، مغولستان، تایوان و ژاپن طی پیامی به رئیس قوه قضاییه ایران در مورد دستگیری اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت ابراز نگرانی کرده اند.

 

 

اکنون با آزادی اسدی و صادقی، تعداد زندانیان سازمان دانش آموختگان ایران (ادوار تحکیم وحدت) در به 7 نفر رسیده است.در حال حاضر احمد زیدآبادی (دبیرکل)، عبدالله مومنی (سخنگو و رییس شورای مرکزی)، حجت شریفی (عضو شورای مرکزی) به همراه همسرش نفیسه زارع کهن (روزنامه نگار و ازاعضای سازمان)، سلمان سیما و مهرداد بزرگ (از اعضای کمیته سیاسی این سازمان) و سیدکوهزاد اسماعیلی (مسوول شعبه گیلان این سازمان) در زندان به سر می برند. این در حالی است که پیش از این ماموران امنیتی برای بازداشت علی ملیحی (روزنامه نگار و عضو شورای مرکزی) به منزل وی مراجعه کرده اما موفق به بازداشت وی نشده بودند. همچنین حکم بازداشتی نیز برای آرش بهمنی (روزنامه نگار و رییس شورای مرکزی شعبه گیلان این تشکل دانشجویی) صادر شده که تاکنون خبری درباره بازداشت وی مخابره نشده است.

 

نامه سازمان های حقوق بشر آسیا

 

“مجمع صلح آسیا” و سازمانهای مدافع حقوق بشر کشورهای هند، اندونزی، بنگلادش، مغولستان، تایوان و ژاپن طی پیامی به رئیس قوه قضاییه ایران در مورد دستگیری اعضای سازمان ادوار تحکیم وحدت ابراز نگرانی کرده اند.

در این نامه ها آمده است که بسیاری از اعضای سازمان دانش‌آموختگان ایران اسلامی (ادوار تحکیم وحدت) در ماههای اخیر به طور خودسرانه دستگیر و بخاطر دیدگاههای انتقادی خود محکوم شده‌اند.

سازمانهایی که به لاریجانی پیام داده‌اند، همگی عضو شبکه سازمانهای غیردولتی آسیایی حقوق بشر هستند. در میان امضاکنندگان این نامه، نام کمپین بین‌المللی برای حقوق بشر در ایران نیز به چشم می‌خورد. این گروهها از رئیس قوه قضاییه ایران درخواست کرده‌اند که پرونده‌های افرادی را که در ارتباط با ادوار تحکیم وحدت دستگیر شده‌اند، بازبینی کند.

در این نامه در مورد ادوار تحکیم وحدت آمده است: «در منطقه ما ادوار تحکیم به عنوان گروهی از شهروندان جوان ایرانی شناخته شده که در تلاش برای بهبود وضع مردم ایران است و از روشهای صلح‌جویانه و عاری از خشونت بهره می‌جوید تا از حقوق بشری شهروندان ایرانی حمایت کند. ما معتقدیم که دلیلی برای دستگیری اعضای این گروه وجود ندارد و در واقع چنین دلیلی هم در محاکمات اعضای این گروه برای محکوم کردن آنان عرضه نشده است. بنابراین دستگیری و حبس اعضای ادوار با انگیزه سیاسی صورت گرفته است و در تضاد با قوانین ایران و بین‌المللی است.»

امضاکنندگان نامه ضمن ابراز نگرانی از سرکوب سیستماتیک اعضای ادوار تحکیم وحدت تاکید کرده اند که این سرکوب پس از تظاهرات اعتراضی علیه نتایج اعلام‌شده انتخابات ریاست جمهوری ایران شروع شده است.

سازمانهای مدافع حقوق بشر در پیام خود بخصوص به تفصیل به فشارهای جسمی و روحی‌ای پرداخته‌اند که بر احمد زیدآبادی و عبدالله مومنی، رهبران این سازمان، وارد آمده تا آنان را وادار به اعتراف‌های دروغین کنند.

در این نامه همچنین به وضعیت چند تن دیگر از اعضای فعال سازمان ادوار تحکیم پرداخته شده است.