نبرد رهبران در ایران

نویسنده

» نگاه گاردین به بالا گرفتن تنش ها

رابرت تیت

قدرتمندترین روحانی ایران، امروز به فشارهای موجود علیه رهبران مخالف کشور شدت بخشید و آنها را مسؤول «هتک حرمت» به تصویر آیت الله خمینی رهبر معنوی جمهوری اسلامی خواند.

اظهارات آیت الله خامنه ای رهبرکشور، چند روز پس از اعتراضات جاری، ادعا ها و انکارهای متعاقب آن بر سر نمایش به آتش کشیده شدن تصویر آیت الله خمینی است در تلویزیون ایران ایراد می شود. گناه انجام این کار به گردن دانشجویان ضد دولت انداخته شده است. گفته می شود این حادثه در روز دوشنبه پیش و در جریان تظاهرات علیه انتخاب مجدد و بحث انگیز محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور در خرداد ماه گذشته صورت گرفته است.

هم میرحسین موسوی و هم مهدی کروبی، چهره های پیشروی مخالف، اقدام صورت گرفته را محکوم کردند و صدا و سیمای دولتی ایران را به جعل این تصاویر جهت بی اعتبار ساختن طرفداران خود متهم کردند.

خامنه ای در میان هیاهوی تندروهای کشوراعلام کرد موسوی و کروبی با اقدامات غیرقانونی خود، شرایط را برای به وقوع پیوستن چنین «گناه بزرگی» فراهم کرده اند.

خامنه ای در اجتماعی از روحانیون گفت: « این اهانت بزرگ، نتیجه آن قانون شکنی‌ها و دل خوش کردن به تشویق‌های رسانه‌های بیگانه بود. این عده شعار طرفداری از امام می‌دهند، اما کاری می کنند که نسبت به امام چنین گناه بزرگی انجام شود. شما باید به جای آنکه منکر اصل قضیه شوید، اهانت را محکوم کنید و بالاتر از آن به حقیقت و عمق این اقدام پی ببرید. چرا این برادران سابق ما که اسم و رسم خود را مدیون انقلاب اسلامی هستند، به خود نمی‌آیند؟»

ضمناً وی با رد ادعاهای مخالفان درباره تقلبی بودن پیروزی احمدی نژاد در انتخابات، گفت: «انتخابات تمام شده است. انتخابات قانونی بوده و آنها نتوانستند ادعای خود را ثابت کنند.»

اظهارات خامنه ای درحالی ایراد می شود که وب سایت های مخالفان نسبت به تدارک رژیم برای سوء استفاده از این وقایع به عنوان زمینه ای برای سرکوب همه جانبه و از جمله دستگیری موسوی و کروبی ابراز نگرانی کرده بودند.

در اطلاعیه ای که در وب سایت رسمی میرحسین موسوی- کلمه- قرار داده شد، آمده است: «مسؤولان با اجرای از پیش برنامه ریزی شده سناریوی هتک حرمت به خمینی و ربط دادن آن به دانشجویان، راه را برای استفاده از روش های نامتعارف باز می کنند.» در وب سایت اصلاح طلب دیگر، به اسم تغییر که به مهدی کروبی نزدیک است، آمده است: «بر اساس گزارش های موجود، ممکن است موسوی دستگیر شود.»

به نظر می رسد به دنبال صدور اطلاعیه سپاه پاسداران، این نگرانی تشدید شده باشد. در این بیانیه آمده است: «ما به عنوان پیروان امام خمینی، هیچ قصوری را در شناسائی، محاکمه و مجازات کسانی که در پشت ماجرای هتک حرمت قرار داشتند و کسانی که آن را اجرا کردند، تحمل نخواهیم کرد.»

روحانیون وفادار به خامنه ای در روز شنبه به راهپیمائی در تهران وسایر شهرها دست زدند تا نسبت به «اهانت» صورت گرفته اعتراض کنند. دانشجویان عضو گروه شبه نظامی بسیج نیز تحصن سه روزه خود در دانشگاه تهران را آغاز کردند. از سوی دیگر، دانشجویان طرفدار اصلاحات نیز با برپائی یک همایش جداگانه، تبری خود از به آتش کشیده شدن تصویر خمینی را به نمایش گذاشتند.

تصاویر تلویزیونی بحث انگیز، فردی را نشان می دهد که چهره اش دیده نمی شود و مشغول پاره کردن و سپس به آتش کشیدن تصاویر خمینی، خامنه ای و احمدی نژاد است. صدای شعار «مرگ بر خامنه ای» در پس زمینه این تصاویر شنیده می شود. ویدئوی دیگر نیز یک تصویر مچاله  شده از خمینی را بر روی زمین نشان می دهد که اسکناس 1000 تومانی در بالای آن گذاشته شده است.

تنش های اخیر در آستانه ماه عزاداری شیعیان، موسوم به محرم، به راه افتاده است. انتظار می رود این ماه که از جمعه آینده آغاز می شود، به تشدید تظاهرات منجر شود. وب سایت های اصلاح طلبان از استقرار «ایستگاه های ویژۀ محرم» توسط مسؤولان برای سرکوب نا آرامی ها خبر داده اند.

 

منبع: گاردین- 13 دسامبر