مخالفت خامنه‌ای با پیشنهاد دولت

نویسنده
حسین محمدی

» تلاش احمدی نژاد برای مذاکره با آمریکا

در حالی که سخنان محمود احمدی‌نژاد درباره آمریکا و نحوه تنظیم رابطه جمهوری‌اسلامی با این کشور با انتقاد اصول‌گرایان روبه‌رو شده، برادر وی خبر از آن داد که رهبر جمهوری‌اسلامی با پیشنهاد مذاکره با آمریکا مخالفت کرده است.

داوود احمدی‌نژاد، رییس سابق بازرسی نهاد ریاست‌جمهوری، در یک سخنرانی گفته است که “جریان انحرافی از مقام معظم رهبری خواست تا در مذاکره با آمریکا آن ها را یاری دهد اما رهبری فرمودند که ما در شرایط بدر و خیبریم”. “جریان انحرافی” نامی است که اصول‌گرایان برخی اطرافیان احمدی‌نژاد و نزدیکان به رحیم‌مشایی در دولت را با آن خطاب می‌کنند.

داوود احمدی‌نژاد همچنین گفته است که “جریان انحرافی منافقینی بودند که توبه تاکتیکی کرده و بعد از چندین سال در سیستم نفوذ کردند”.

سخنان وی در حالی بیان می‌شود که محمود احمدی‌نژاد هفته گذشته در آمریکا، خواستار “حل و فصل مشکلات میان آمریکا و ایران” شده بود. وی اضافه کرده بود: “ایران آمریکا را به رسمیت می‌شناسد و معتقد است می‌توانیم با یکدیگر رابطه داشته باشیم، اما موضوع به رسمیت شناختن یا نشناختن رژیم صهیونیستی هیچ ارتباطی به روابط ایران و آمریکا ندارد. برای بهبود شرایط بین ایران و آمریکا باید با نگاهی کلان‌تر به موضوع نگاه و ذهنیت‌ها را اصلاح کرد”.

احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن پست نیز، با اشاره به پرونده‌ی هسته‌ای ایران، گفته بود: “تجربه نشان می‌دهد که تصمیمات مهم و کلیدی در آمریکا در دوره نزدیک شدن به انتخابات آن کشور گرفته نمی‌شود. به اعتقاد من بعد از اینکه فضای انتخاباتی ایالات متحده پشت سر گذاشته شد بعضی صحبت‌ها هست که باید انجام شود و در مورد بعضی موضوعات کلیدی باید گفت‌وگو شود”.

وی در دیدار با “جمعی از نخبگان آمریکایی” نیز چنین اظهارنظر کرده بود: “موضوع هسته‌ای ایران کاملاً سیاسی شده‌ است. این موضوع بین ایران و آمریکاست و اگر امروز آمریکا خود را از آن کنار بکشد، دیگر کسی در جهان ادعایی علیه ایران ندارد و لذا معتقدم باید در عرصه‌ای جدا از مذاکرات هسته‌ای آن را حل و فصل کنیم”.

این سخنان احمدی‌نژاد با واکنش اصول‌گرایان مواجه شد. ۲۶ نماینده مجلس در تذکری کتبی، نسبت به سخنان او درباره رابطه یا مذاکره با آمریکا اعتراض کردند و نماینده ولی‌فقیه در نیروی هوافضای سپاه نیز نسبت به این موضوع هشدار داد.

نمایندگان مجلس در تذکری کتبی سخنان احمدی‌نژاد در نیویورک را “نامناسب و ناسازگار با راهبرد عزت، مصلحت و حکمت” توصیف کردند. اشاره آن‌ها به بخشی از سخنان احمدی‌نژاد بود که گفته بود: “اگر آمریکا گام‌های اعتمادساز برداشته و تهدیدهایی که علیه ایران صورت می‌گیرد را محکوم کند و اجازه دهد مسئله هسته‌ای با تفاهم حل و فصل شود و پرونده‌های مالی دو کشور مرتفع شود امکان بهبود روابط وجود دارد”. حمیدرضا فولادگر، نماینده مجلس، در این باره گفته بود: “آیا در این شرایط سخن گفتن از مذاکره مستقیم با آمریکا و تقاضای رابطه با آمریکا در جهت منافع ملی و انقلابی ماست و آیا با رهنمودهای امام و رهبری سازگاری دارد؟”

این مساله مورد توجه ایوب حسن‌زاده، نماینده ولی فقیه در نیروی هوا و فضای سپاه، نیز قرار گرفته بود. او ضمن انتقاد از سخنان احمدی‌نژاد، گفته است که “اینکه برخی مذاکره و سازش با آمریکا را مطرح می‌کنند، یعنی باید از اصول و ارزش‌های اسلامی دست برداشت و سرسپرده استکبار شد”.

حسن‌زاده اضافه کرده بود: “مذاکره با آمریکا تسلیم در برابر خواسته‌ها و زورگویی‌های استکبار جهانی بوده و سد راه پیشرفت نظام می‌شود. اگر پای آمریکا در ایران اسلامی باز شود آموزه‌های اسلام و آرمان‌های امام و شهدا فراموش خواهد شد و این از اهداف شوم استکبار است”.

در همین حال علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی در امور بین الملل، در این زمینه گفت: “سیاست کلی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آمریکا همچنان مثل گذشته است و هیچ تصمیمی برای تغییر این سیاست در نظام جمهوری اسلامی ایران گرفته نشده است. ایران بر سیاست‌های استوار گذشته خود که پایه گذار آن امام خمینی(ره) بود و مقام معظم رهبری نیز آن را تایید کرده است، پایبند است”.

سردار محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین نیز، با اشاره به سخنان احمدی‌نژادف چنین سخن گفته است: “با ادامه راه شهدا، اجازه هیچگونه مذاکره‌ای را نمی‌دهیم و با قلب‌هایی سرشار از عشق به خداوند و آمادگی‌های رزمی و فکری، آنچه را که فقط ولایت از ما مطالبه کند عملی خواهیم کرد”.

پیش از این و هم‌زمان با شدت گرفتن تحریم‌ها علیه ایران، حسین شریعتمداری با انتشار یادداشتی در روزنامه کیهان، نوشته بود که افرادی در دولت به بحث گرانی‌ها و کارآمدی تحریم‌ها دامن می‌زنند تا امکان مذاکره با آمریکار ا فراهم کنند. این یادداشت شریعتمداری البته با واکنش روزنامه ایران مواجه شده بود که تحلیل شریعتمداری را “تحلیل غیرواقعی” خوانده بود که “تنها در وهم و خیال ممکن است خلق شود و تناسبی با واقعیت کار دولت و مسئولان ندارد” و حتی “می‌تواند دستمایه طنز هم شود”.