مجمع سازمان ملل یا پیک نیک؟

نویسنده

» گزارش آ ب ث از سفر احمدی نژاد و دوستانش

میکل آیستاران

به گفته خبرگزاری فارس، در چارچوب سفر احمدی نژاد به نیویورک، تقاضای ۱۶۰ ویزا به سفارت آمریکا داده شد، ولی ۲۰ نفر، ازجمله دو وزیر، مجوز ورود به نیویورک را نیافتند.

ایران در انتظار بازگشت رییس جمهور از نیویورک است و نمایندگان مجلس در انتقاد از وی خواستار آن شده اند که او توضیح دهد چرا با بیش از ۱۰۰ نفر به آمریکا سفر کرده است. به گفته خبرگزاری فارس، تقاضای ۱۶۰ ویزا به سفارت آمریکا داده شد، ولی ۲۰ نفر ازجمله دو وزیر مجوز ورود به نیویورک را نیافتند. البته دیگر مطبوعات ایرانی تعداد افرادی که امکان سفر به آمریکا را نیافتند ۶۰ نفر ذکر کرده اند. محمود احمدی نژاد در سفری که احتمالاً آخرین سفر او به آمریکاست شرکت جست و اظهاراتش نسبت به ۸ سال گذشته جار و جنجال کمتری را به همراه داشت. او این بار به موضوع هولوکاست و تردیدش در مورد حملات ۱۱ سپتامبر اشاره ای نکرد، و جنجال ها بیشتر به سفر او و تعداد زیاد همراهانش مربوط می شد.

به نوشته خبرگزاری ایلنا و به نقل از منصور حقیقت پور، نماینده مجلس، اکثریت اعضای هیأت ایرانی برای “پیک نیک” به آمریکا رفته اند و روزنامه گاردین می نویسد که هیأت ایرانی اتاق هایی در هتل وارویک رزرو کرده که قیمت هر اتاق برای یک شب در حدود ۱۶۰۰ دلار است. این همه تجملات برای کشوری که زیر بار تحریم های نفتی اعمال شده ازسوی ایالات متحده و اتحادیه اروپا قرار گرفته و متحمل یک بحران اقتصادی شدید است. ارزش ریال هر روز کاهش می یابد و طی ماه های اخیر ۷۰ درصد از ارزش خود را نسبت به دلار ازدست داده است.

شدت تحریم ها به حدی بر اقتصاد جمهوری اسلامی تأثیر گذاشته که علی اصغر سلطانیه، سفیر ایران در آژانس اتمی پذیرفت که تهران فعالیت های غنی سازی خود را در صورت لغو تحریم ها متوقف خواهد کرد. مشکل ایران، برخوردار نبودن از اطمینان در نزد جامعه بین المللی است، زیرا تهران هر بار با وعده توقف فعالیت هایش از امتیازاتی برخوردار شده، ولی در زمان عمل، وعده های خود را فراموش کرده و فعالیت های غنی سازی اش را ادامه داده. نظام جمهوری اسلامی از زمان انتخابات سال ۲۰۰۹ به شدت دچار چنددستگی شده و علی رغم اتحاد ظاهری پیرامون مقوله هسته ای، اختلافات نظرهایی دراین زمینه وجود دارد؛ به عنوان مثال، عبدالله نوری، وزیر کشور سابق در دولت اصلاح طلب، خواستار برگزاری یک “رفراندوم هسته ای” شد تا شهروندان بتوانند طی آن نظر خود را نسبت به تعلیق فعالیت های غنی سازی اعلام کنند تا بلکه تحریم ها پایان پذیرد.

احمدی نژاد در آخرین ماه های ریاست جمهوری خود با مجلسی روبرو شده که به شدت مخالف سیاست های اوست و مناقشاتی نیز در میان جناح های محافظه کار به دلیل فاصله گرفتن او از آرمان های رهبر انقلاب درگرفته است. مشکلات مالی باعث بی ثباتی در سیاست داخلی این کشور شده و تهدیدهای اسراییل نیز احتمال حمله نظامی علیه تأسیسات اتمی بزرگ ترین دشمن منطقه ای اش را بالا برده است.

منبع: آ ب ث، ۲۷ سپتامبر